آیت‌الله اعرافی:

بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است

۱۳۹۵/۰۵/۱۱ - ۱۴:۲۹:۵۵
کد خبر: ۴۳۹۵۶۷
بار اصلی انقلابی ماندن حوزه به دوش مراکز تخصصی است
مدیر حوزه‌های علمیه مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته‌ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه به دوش مراکز تخصصی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست هم‌اندیشی با مدیران مراکز تخصصی حوزه‌های علمیه که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، با بیان اینکه حوزه‌های علمیه حامل رسالت عظیم، وارث یک میراث بزرگ و امانت‌دار گنجی گرانبها است، اظهار کرد: این میراث عظیم تاریخی، در گذر زمان گردهم آمده و با مجاهدت‌های بی‌نظیر به دست ما رسیده است.

وی تصریح کرد: نخستین کار ما باید این باشد که طلاب به این میراث بزرگ معرفتی، معنوی، روحی و اخلاقی افتخار کرده و خود را متصل به این درخت تنومند دانسته و احساس هویت و بالندگی داشته باشند.

وی افزود: حوزه باید میراث عظیم خود را در جریان تحول بزرگ انقلاب اسلامی و شرایط جدید دنیای معاصر، تبدیل به نرم افزاری کند که اثرگذار باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه‌های علمیه ریشه در تاریخی پرافتخار دارد که این شکوه و عظمت باید ناظر به عصر امروز بماند. انقلاب اسلامی که برآمده از حوزه‌های علمیه است، به ما می‌آموزد که اسلام یک تمدن است و می‌تواند تمدن جدیدی را در دنیای امروز برپا کند.

وی تصریح کرد: هدف از تمدن‌سازی جدید تولید فکر، تئوری و اندیشه از سوی حوزه‌های علمیه برای زندگی انسان در دنیای معاصر امروز است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه درس‌های خارج، متکفل تخصص بزرگ فقاهت است، گفت: تخصص فقاهت که ستون فقرات تخصص‌های حوزه است، در درس‌های خارج فقه تجلی دارد. مراکز تخصصی و حرکت‌های علمی تخصصی باید حافظ میراث عظیم تاریخی و دارای نگاهی به دنیا و نیازهای جدید باشد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حوزه باید انقلابی بماند، اظهار کرد: انقلابی بودن در تفکر حوزه وجود دارد و انقلاب در ذات حوزه است.

مدیر حوزه‌های علمیه مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته‌ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: بخش اعظم انقلابی بودن و به روز بودن حوزه در رشته‌ها و تخصص‌ها تجلی پیدا می‌کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: بار اصلی انقلابی ماندن، پاسخگویی و تمدنی بودن حوزه بردوش مراکز تخصصی است که رسالت بزرگی دارند و اقدامات عظیمی داشته‌اند.

آیت‌الله اعرافی بر لزوم تدوین نظام جامع نقشه رشته‌ای از سوی معاونت آموزش حوزه تاکید کرد و گفت: نظامات 10گانه که به عنوان اسناد پایه حوزه به شمار می آید، با تقسیم کاری که صورت گرفته، دنبال خواهد شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز