شهردار قم مطرح کرد

لزوم رفع تملک اقتصادی دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۱۱:۲۱:۳۵
کد خبر: ۴۳۹۹۲۵
لزوم رفع تملک اقتصادی دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی
شهردار قم گفت: در شرایط کنونی کشور بخش خصوصی باید مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال کند اما با تملک 80 درصدی دولت در حوزه اقتصاد نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد در جلسه قرارگاه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که در تالار امام جواد(ع) استانداری برگزار شد، با بیان اینکه شهرداری در سال گذشته هزار و 50 میلیارد تومان بدهی داشته است، اظهار کرد: قم دارای زیرساخت‌های مطلوب نیست و اکنون در شرایط رکود و تورم جبران کاستی‌ها و پیگیری امور توسعه شهری اقدام دشواری است.

وی با تاکید بر اینکه بودجه شهرداری قم بر اساس پروژه‌های شهری به شورای اسلامی شهر ارائه شده است، اضافه کرد: تاکنون حوزه‌های علمیه و شخصیت‌های برجسته از جمله آیت‌الله سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشو و آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه قم مکتوبات مطلوبی را در راستای تهیه افق 1414 به شهرداری ارائه داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بودجه سال 96 شهرداری قم بر اساس برنامه مصوب افق 1414 تصویب می‌شود، مطرح کرد: برنامه کنترل پروژه شهرداری مسیر امور مدیریت شهری مشخصی را دنبال می‌کند.

سقائیان‌نژاد خاطرنشان کرد: شهرداری به مراکز رشدی نیاز دارد که شرکت‌های دانش‌بنیان را در این مجموعه شکل دهند تا بتوانیم از ظرفیت‌های شهری قم به شیوه مطلوب‌تر استفاده کنیم.

وی پویایی سازمان عمران و نوسازی شهرداری قم را یکی از اولویت‌های مدیریت شهری خواند و ادامه داد: پروژه‌های محله‌محور می‌تواند فرهنگ شهروندی را تقویت کند اما توجه به این پروژه‌ها بعد از رفع مشکلات زیرساختی شهر قم در دستور کار قرار می‌گیرد.

سقائیان‌نژاد از افزایش 2.5 مترمربعی فضای سبز شهری قم در سال گذشته یاد کرد و افزود: امسال شهرداری قم با کاشت 350 هکتار فضای سبز افزایش سه مترمربعی سرانه فضای سبز شهر را پیش‌بینی کرده است.

شهردار قم با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های شهید آوینی، بلوار زائر، بلوار مرجعیت، قطار شهری و منوریل نیازمند اعتبار است، مطرح کرد: شهرداری از ساخت فرهنگ‌سرا دوری می‌کند اما مؤلفه‌های فرهنگ شهروندی بررسی شده و برترین ایده‌ها برای تحقق فرهنگ شهروندی تشویق می‌شود.

وی از مردم به عنوان محور اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: در شرایط کنونی کشور بخش خصوصی باید مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی دنبال کند اما با تملک 80 درصدی دولت در حوزه اقتصاد نمی‌توان اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی نیازمند نقشه راه مشخص است، عنوان کرد: فناوری روز، تمرکززدایی شهری و مدیریت جهادی سه رکن مورد توجه شهرداری است.

وی مدیریت یکپارچه شهری، ایجاد درآمد پایدار و تشکیل اتحادیه شهرداری‌ها را از اهداف شهرداری قم برشمرد و تصریح کرد: قبل از انقلاب کشور 273 شهرداری داشته اما اکنون این آمار به یک‌هزار و 450 شهرداری رسیده و با توجه به اینکه شاخص شهرنشینی در کشور به 70 درصد افزایش پیدا کرده است، اقتصاد شهری در ایران جایگاه مهمی دارد و برخی از قوانین شهری نیازمند اصلاح است.

سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه شهرداری قم نظارت بر مسکن، ساخت و ساز و اجرایی کردن طرح‌های تفصیلی شهر را مورد توجه قرار می‌دهد، اضافه کرد: در منطقه دو شهر قم برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی نزدیک به 50 میلیارد تومان هزینه می‌شود اما منطقه دو معادل این میزان هزینه درآمدزایی ندارد.

وی اصلاح ساختار سازمانی شهرداری قم را یکی از اولویت‌های مدیریت شهری دانست و ادامه داد: در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی چابک‌سازی شهرداری مورد توجه بوده و برای رسیدن به آن برنامه‌های عملیاتی در دستور کار قرار گرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز