رئیس اتحادیه سوهانی استان قم خبر داد

اشتغال ۴ هزار نفر در واحدهای تولید سوهان قم

۱۳۹۵/۰۵/۲۱ - ۰۹:۱۳:۱۹
کد خبر: ۴۴۴۱۱۷
اشتغال ۴ هزار نفر در واحدهای تولید سوهان قم
رئیس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم گفت: در استان بیش از 800 واحد تولید سوهان وجود دارد که بیش از چهار هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، امیر پوریزدی در نخستین همایش سوهان استان قم با اشاره به سابقه سوهان اظهار کرد: سوهان قدمتی بیش از 100 سال دارد و سوهان یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌های کشور است که به عنوان نماد استان قم شناخته می شود. در استان بیش از هشتصد واحد تولید سوهان وجود دارد که بیش از چهار هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.

رئیس اتحادیه سوهانی و حلوایی استان قم ادامه داد: بیش از 60 درصد تولید سوهان استان قم در داخل استان مصرف می‌شود و بقیه تولیدات استان قم به استان‌های دیگر کشور همچون تهران، اصفهان و خراسان عرضه می‌شود. تولیدکنندگان سوهان استان قم با وجود رکود به تولید خود ادامه می‌دهند و کام زائران حضرت معصومه(س) را شیرین می‌کنند.

وی افزود: ظرفیت اشتغالزایی در صنایع کوچک زیاد است ، با وجود تاکیدات رهبر انقلاب مبنی بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط، مسؤولان برنامه‌ای را برای تحقق این خواسته مقام معظم رهبری ارائه نداده‌اند و تولیدکنندگان سوهان استان قم هم براثر مشکلات اقتصادی مجبور به تعدیل نیرو شدند.

پوریزدی با اشاره به مشکلات صنعت سوهان استان قم گفت: نخستین مشکل تولیدکنندگان سوهان استان، عدم ثبات بازار است که این مسأله دغدغه اصلی تولیدکنندگان سوهان است. نوسان بازار و مواد اولیه جلوی برنامه‌ریزی تولیدکنندگان سوهان استان قم را گرفته است.

رئیس اتحادیه سوهان و حلوایی استان قم ادامه داد: مشکل دیگر صنعت سوهان استان روند نزولی نیروهای انسانی ماهر و عدم تمایل جوانان استان قم به اشتغال در صنعت سوهان استان است که این مسأله موجب شده ما در استان با کمبود نیروی ماهر در صنعت سوهان مواجه شویم. باید با فرهنگ سازی و برگزاری دوره‌های آموزشی بر این مشکل فائق بیاییم.

وی افزود: سومین مشکل بزرگ صنعت سوهان استان قم عدم برنامه‌ریزی در عرصه صادرات این شیرینی استان است. با وجود تولید سوهان با کیفیت مناسب و استقبال کشورهای دیگر از این شیرینی، این ظرفیت وجود دارد که تولیدکنندگان سوهان استان قم وارد بازارهای صادراتی شوند و رسیدن به این هدف با ارسال هیأت‌های تخصصی و بازاریابی به کشورهای دیگر ممکن است.

پوریزدی با اشاره به مشکلات صنعت سوهان استان قم اظهار کرد: با وجود رکود در صنعت و ضرورت توجه به صنایع کوچک، ما در عمل شاهد عدم همکاری اداره مالیات با صنف سوهانی هستیم و مالیات این صنف به صورت بی‌رویه افزایش پیدا کرده است. همچنین شهرداری هم مبالغ بالایی را از فروشگاه‌ها و واحدهای تولید سوهان به عنوان عوارض دریافت می‌کند.

رئیس اتحادیه سوهان و حلوایی استان قم ادامه داد: این اتحادیه در یک سال اخیر فعالیت‌هایی همچون برگزاری همایش سوهان استان قم، تشکیل دوره‌های آموزشی تخصصی صنعت سوهان و چاپ نشریه تخصصی سوهان را داشته است. همچنین اتحادیه سوهان، واحدهای بدون پروانه در عرصه سوهان را هم جمع آوری کرده و به دنبال برنامه‌ریزی برای تشکیل تعاونی برای خرید مواد اولیه است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز