مدیرکل بهزیستی استان قم:

۸۰ هزار کودک قمی در طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار دارند

۱۳۹۵/۰۷/۲۸ - ۱۳:۱۲:۴۴
کد خبر: ۴۷۱۱۸۶
۸۰ هزار کودک قمی در طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار دارند
مدیرکل بهزیستی استان قم گفت:امسال 80 هزار کودک قمی در سن 3 تا 6 سال در طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، رضا سلیقه در خصوص طرح پیشگیری از تنبلی چشم گفت:این طرح از اول آبان ماه همگام با سراسر کشور آغاز می شود وبه مدت یک ماه ادامه دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود:در طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 سال حضور می یابند که در این رابطه 150 پایگاه فعال در سطح استان قم پذیرای کودکان در جهت معاینه چشم می باشند.

وی خاطرنشان کرد:معاینه به هنگام چشم کودکان در جهت شناسایی بیماری ها و همچنین کنترل وضعیت قبل از ازدواج می تواند تا 50 درصد از معلولیت جلوگیری نماید متاسفانه در استان قم 2 هزار و 300 نفر نابینا و کم بینا وجود دارد که اگر به موقع مورد پیشگیری و درمان قرار می گرفتند چنین وضعیتی نداشتیم.

سلیقه بیان کرد:طرح پیشگیری از تنبلی چشم از سال 74 در ایران اجرایی شد تا بتوان با کمترین هزینه مانع از معلولیت چشم در افراد شد در این باره بیماری تنبلی چشم در حدود 10 درصد از معلولیت های کشور را به خود اختصاص می دهد و 90 درصد از آمار جهانی نیز در کشورهای در حال توسعه می باشد.

وی در تشریح این بیماری گفت:تنبلی چشم یک بیماری خاموش است که علائمی ندارد و با معاینه قابل تشخیص است و باید قبل از سن 12 سالگی سیستم بینایی مورد درمان قرار بگیرد وگرنه نابینایی و کم بینایی را در پی خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی استان قم اظهار کرد:امسال 80 هزار کودک قمی تحت پوشش طرح تنبلی چشم قرار خواهند گرفت که در این راستا طبق امار ثبت احوال 80 هزار کودک 3 تا 6 سال در قم شناسایی شده اند از طرفی با همت سازمان آموزش‌وپرورش و بسیج نیز مهدکودک‌ها و پایگاه‌ها معاینه جا نمایی شده است.

وی گفت:در سال گذشته 48 هزار کودک در قم مورد معاینه قرار گرفتند که مشخص شد 514 کودک دچار اختلالات بینایی هستند و 240 نفر آن ها نیز از عینک استفاده می کنند در حالی که خانواده از این بیماری مطلع نبود.

سلیقه بیان کرد:در حال حاضر مربیان مهدهای کودک و پیش دبستانی دوره های آموزشی را جهت معاینه گذارنده اند و روند تشخیص تنبلی چشم را با استفاده از تابلوی E انجام می دهند.

وی خاطرنشان کرد:تشخیص تنبلی چشم در مهدهای کودک و پیش دبستانی ها و مراکز بهداشتی و مساجد و پایگاههای بسیج انجام می گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان قم عنوان کرد:کودکانی که در مرحله نخست معاینه استانداردهای بینایی را نداشته باشند به متخصصیات و پزشکان ارجاع داده می شوند و در صورت فقدان تنبلی چشم می توانند کارت سلامت دریافت کنند.

وی اظهار داشت:هزینه هر شخص برای معاینه 2 هزار تومان است و هزینه های بعدی برای اختلالات بینایی نیز رایگان می باشد

سلیقه در رابطه با غربالگری شنوایی نیز عنوان کرد:این طرح در نوزادان در طول سال انجام می شود که در این باره سال گذشته 40 مورد از نوزادان دارای اختلال شنوایی بودند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز