آیت الله فاضل لنکرانی:

پدافند غیرعامل باید همه بخش‌های جامعه را در بگیرد/ اسلام با حجاب طهارت جامعه را دنبال می‌کند

۱۳۹۵/۰۸/۰۱ - ۱۵:۵۳:۲۴
کد خبر: ۴۷۱۸۹۲
پدافند غیرعامل باید همه بخش‌های جامعه را در بگیرد/ اسلام با حجاب طهارت جامعه را دنبال می‌کند
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: پدافند غیرعامل یک نوع مصون‌سازی است که باید همه بخش‌های جامعه از دانشگاه تا بازار را در بگیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به گسترش پدافند غیرعامل در کشور اظهار کرد: خوشحالم که بحث پدافند غیرعامل در سطح جامعه در حال گسترش است، پدافند غیرعامل در آغاز از موضوعات ابتدایی شروع شد، اما در ادامه به بخش‌های مختلف جامعه گسترش پیدا کرد.

وی ادامه داد: اکنون شاهد فعالیت سازمان پدافند غیرعامل هستیم، موضوع این‌گونه پدافند تنها منحصر به بحث‌های نظامی، عمرانی و علمی نیست، بلکه اکنون هرکسی در جامعه و هر نهادی باید به بحث پدافند غیرعامل توجه کند، خداوند در قرآن به مؤمنان دستور می‌دهد که خودشان و خانواده‌شان را از آتش مراقب کنند، باطن این کلام این است که انسان باید قبل از گرفتاری، پیشگیری کند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: پدافند غیرعامل گستره زیادی دارد و هم حوزه نظامی و هم حوزه غیرنظامی را دربرمی گیرد. باید سازمان پدافند غیرعامل با یک برنامه قوی و فکر روشن فعالیت کند، اگر برنامه‌ریزی در این مجموعه وجود نداشته باشد، به نتیجه نخواهد رسید و یکی از شاخصه‌های اصلی بحث پدافند، آینده‌نگری است.

فاضل لنکرانی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر بحث پدافند غیرعامل اظهار کرد: اصل کار پدافند، کار خوبی است و این کار در زمان خوبی هم شروع شد. مقام معظم رهبری تأکید زیادی بر بحث پدافند غیرعامل دارند و این به دلیل بینش عمیق ایشان است که برای آینده کشور هم باید برنامه داشته باشیم، اگر به بحث پدافند غیرعامل اهمیت بدهیم، هم دنیا و هم دین خودمان را حفظ می کنیم.

وی ادامه داد: آموزه‌های دینی مالامال از نکاتی در خصوص پدافند غیرعامل است، اسلام تأکید زیادی بر بحث پیشگیری دارد، به‌عنوان‌مثال حکم کسی که با چاقو مردم را در خیابان تهدید کند، به‌عنوان محارب اعدام است، اسلام با این حکم سنگین به دنبال پیشگیری از جرم است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار در خصوص گسترش جمعیت زندانیان کشور تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی جامعه پرشدن زندان‌ها است، اگر پدافند غیرعامل در جامعه حاکم شود، با مسئله گسترش تعداد زندانیان در کشور مواجه نمی‌شویم و زندان‌های ما هم پر نخواهد شد.

فاضل لنکرانی آموختن احکام را یک مسئله ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در فقه تأکید شده که مردم در ابتدا احکام را یاد بگیرند و سپس به کار تجارت بپردازند، ولی اکنون این مسئله در بازارها به فراموشی سپرده‌شده است،  درحالی‌که در گذشته تاجران در قم در کلاس‌های فقهی شرکت می‌کردند، اگر بازاریان احکام تجارت را بیاموزند، دیگر گرفتار ربا نمی‌شوند و خود این مسئله از مصادیق پدافند غیرعامل است که انسان را از ربا حفظ می‌کند.

وی ادامه داد: حفظ نظام اسلامی از واجبات است و یکی از مسائل استراتژیک در این حوزه بحث پدافند غیرعامل است، باید این پدافند به همه حوزه‌ها گسترش داده شود تا قدرت دفاعی کشور بالاتر برود. دشمن اکنون به ایران حمله نمی‌کند، چون قدرت نظامی کشورمان بالا رفته است، در بحث پدافند غیرعامل هم باید به سویی برویم که برای کفار تهدید باشیم، البته این به آن معنی نیست که به آن‌ها حمله کنیم، بلکه نباید کفار برای ما تهدید شوند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به وابستگی برخی از کشورهای اسلامی به آمریکا گفت: اکنون در منطقه کشورهایی همچون عربستان مزدوران کفار هستند و تنها ایران به مرحله‌ای رسیده که کفار برایش تهدید نیست، پدافند غیرعامل یک نوع مصون‌سازی است که باید همه بخش‌های جامعه از دانشگاه تا بازار را دربگیرد و نباید پدافند غیرعامل تنها به بحث‌های نظامی محدود شود.

فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: حجاب صرف‌نظر از اینکه یک واجب شرعی و دستور الهی است، در قرآن به‌عنوان کاری برای حفظ طهارت جامعه مطرح‌ شده است، اما متأسفانه حجاب را رها کردیم و نهادهای فرهنگی باوجود داشتن دغدغه، کاری در این زمینه انجام نمی‌دهند. حجاب نوعی پدافند غیرعامل است و اسلام باحجاب به دنبال محدود کردن زن نبود، بلکه اسلام با حجاب طهارت جامعه را دنبال می‌کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز