آیت‌الله نوری همدانی:

استکبارستیزی یکی از اصول اساسی خط امام خمینی(ره) بود

۱۳۹۵/۰۸/۰۳ - ۱۴:۴۸:۴۱
کد خبر: ۴۷۳۴۲۷
استکبارستیزی یکی از اصول اساسی خط امام خمینی(ره) بود
یکی از مراجع تقلید گفت: امام خمینی(ره) به جنگ استکبار رفت و استکبارستیزی یکی از اصول اساسی خط ایشان بود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله حسین نوری همدانی امروز در دیدار اعضای سازمان بسیج مهندسی عمران و معماری، با اشاره به اهمیت مساله مهندسی در اسلام اظهار کرد: مساله مهندسی، یک مساله بسیار مهمی است و خداوند این جهان را براساس مهندسی ساخته است، خدا از طریق خلق عالم هستی حکمتش را به ما نشان داد.

وی ادامه داد: برای شناخت خداوند باید به آسمان‌ها نگاه کرد، در آسمان میلیارد‌ها ستاره وجود دارد که این ستاره‌ها با یکدیگر در حجم، جرم و سرعت تفاوت دارند، اما این ستاره‌ها به صورت بسیار منظمی چیده شدند، انسان با مشاهده آسمان و ستاره‌ها حکمت خداوند را می‌شناسد، او هر چه بیشتر با مهندسی خلقت آشنا شود، در خدا‌شناسی موفق‌تر خواهد بود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: شغل مهندسی، شغلی شریف و یک نوع سازندگی است، انبیاء هم انسان‌ها را می‌ساختند و انسان هم باید جامعه را بسازد، یکی از اصول انسان سازی توسط انبیاء علم بود، خداوند 80 بار در قرآن از علم و عالم تمجید کرده است و علم، اصل و ریشه هر خوبی است، ریشه اصلی عقب ماندگی‌ها هم جهل است، انسان باید از ابتدا تا انتهای زندگی خود به دنبال علم آموزی باشد و فراگیری علم بر هر مرد و زنی واجب است.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به اهمیت عقل در اسلام اظهار کرد: اصل دوم سازندگی انسان‌ها توسط انبیاء عقل بود، عقل با علم متفاوت است و عقل را می‌توان درک صحیح و تشخیص حق از باطل معرفی کرد، بسیاری از افراد علم داشتند، ولی عاقل نبودند، اسلام بسیار بر داشتن عقل تاکید کرده و در قرآن هم از عقل تمجید شده است.

وی ادامه داد: در جلد اول اصول کافی روایتی از امام صادق(ع) نقل شده به این مضمون که عقل و جهل را با لشکریانش بشناسید، این دو هر کدام زمانی که خیمه‌ای برپا کنند، 75 واحد سپاه دارند، براساس این روایت شناخت عقل، جهل و سپاهیان این دو اهمیت زیادی دارد، به عنوان مثال جهاد از جنود عقل است، امام خمینی(ره) هم کتابی به نام جنود عقل و جهل را نوشتند.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: تشکیلاتی برای تشخیص مراتب علمی افراد از طریق امتحانات داریم، ولی چنین تشکیلاتی برای سنجش عقل افراد را نداریم، درست کردن چنین تشکیلاتی هم سخت است، چون مربوط به عملکرد اشخاص است، اگر بسیج مهندسین بتواند مرکزی را درست کند که مراتب عقل و بصیرت افراد را بسنجد، کار بزرگی کرده است، شاید در آخرالزمان که علم پیشرفت کرد، امکان تأسیس چنین مرکزی به وجود بیاید.

آیت‌الله نوری همدانی، داشتن ایمان را برای افراد ضروری دانست و تصریح کرد: علم و عقل اگر بدون ایمان به خدا و پیامبر(ص) باشد، فایده‌ای ندارد، ایمان به خدا مهم است و خداوند به کسانی که علم و ایمان را توامان دارند، درجات بالایی می‌دهد، مساله ایمان و عقیده از دل انسان سرچشمه می‌گیرد.

وی ادامه داد: براساس آیات قرآن اگر انسان تقوا داشته باشد، خداوند به او قدرت تشخیص را می‌دهد، تقوا و تعهد خیلی مهم است و خداوند 327 بار در قرآن از تقوا تمجید کرده است و در هر شغل و مسؤولیتی تقوا تأثیر دارد، در این زمان هم تعهد انقلابی مهم است و انسان باید اهل شناخت زمانه، نقشه‌های دشمن و قدرت دوستان باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: افراد باید کتاب صحیفه نور امام خمینی(ره) را مطالعه کنند، در این کتاب 22 جلدی تمام بیانات ایشان گردآوری شده است. امام خمینی(ره) در تمام دنیا تحول به وجود آورد و مستکبران را سراسیمه کرد و در دل محرومان امید به وجود آورد.

آیت‌الله نوری همدانی، مطالعه دفا‌تر تبیان را ضروری دانست و افزود: در این مجموعه 50 جلدی، بیانات امام خمینی(ره) در موضوعات مختلف به صورت دسته بندی شده ارائه شده است، امام خمینی(ره) همچنین تجربیات خود را در وصیت نامه خودشان نوشتند، ایشان استبداد را در کشور قلع و قمع کردند، امام خمینی(ره) در دوران طاغوت که عده‌ای کاخ نشین بر مردم حکومت می‌کردند، با قیام خود خوانین و سلاطین را قلع و قمع کردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امام خمینی(ره) به جنگ استکبار رفت و استکبارستیزی یکی از اصول اساسی خط ایشان بود، باید در برابر استکبار ایستادگی کنیم و هیچ وقت نباید به فکر سازش با مستکربین باشیم، امام خمینی(ره) خودباختگی در برابر غرب را از بین برد، اصل علوم از اسلام است، ولی غرب جلوی پیشرفت مسلمانان را گرفت تا بر آن‌ها تسلط داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز