معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم عنوان کرد

رشد نگران کننده مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی/مرگ ماهانه سه جوان قمی با موتورسیکلت

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۱۱:۲۹:۲۳
کد خبر: ۴۷۷۵۹۸
رشد نگران کننده مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی/مرگ ماهانه سه جوان قمی با موتورسیکلت
معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم گفت:در 7 ماه نخست امسال 21 نفر فوتی در حوزه موتورسیکلت به ثبت رسیده و هنوز آمار فوتی بیمارستانی اعلام نشده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مهدی فراهانی در جلسۀ بنیاد قم‌پژوهی با موضوع: «آشنایی با اورژانس و بررسی حوادث ترافیکی استان؛ به‌ویژه بحران موتورسیکلت سواران»، با تاکید بر اهمیت توجه به کاهش آمار تصادفات در حوزه موتور سیکلت در قم عنوان کرد: رفع بحران راکبان موتورسیکلت در قم و آمار بالای تصادفات به فرهنگ سازی و اجماع تمامی دستگاههای اجرایی وابسته است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم افزود: در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید برای بحران موتورسیکلت در قم و راکبان این وسیله خطرناک راهکاری اساسی اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: آسیب های جدی برخی از نقاط بحرانی شناسایی و به برخی از علل مهم در بی توجهی راکبان موتور سیکلت پرداخته شده که امید است بتوان در این حوزه زمینه کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات را رقم زد.

فراهانی اظهار کرد: متاسفانه رنج سنی فوت راکبان موتورسیکلت در قم بین 18 تا 35 سال است که عمده این افراد را نان آوران خانواده ها تشکیل می دهند از طرفی مرگ مغزی و آسیب های نخاعی از دیگر تبعات ناشی از تصادفات موتور سیکلت است که سهم به سزایی را به خود اختصاص می دهد.

وی با اشاره به برخی از آمار عنوان کرد: در سال 91 تعداد 33 نفر از راکبان موتور سیکلت در صحنه تصادف جان خود را از دست دادند و 81 نفر نیز بعد از انتقال به مراکز درمانی جان سپردند همچنین در سال 91 تعداد مجروحان بر اثر تصادف موتور 15 هزار و 298 نفر ثبت شد.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم بیان کرد:در سال 92 نیز به طور کلی 20 هزار و 612 تصادف در قم اتفاق افتاد که سهم موتورسیکلت 12 هزار و 952 نفر بود و در این سال 12 هزار و 952 نفر مجروح و 18 نفر فوتی سر صحنه و 75 نفر فوتی نیز در بیمارستان گزارش شد.

وی در مورد آمار تصادفات موتور سیکلت در سال 93 گفت: در این سال 20 هزار و 707 تصادف ثبت شد که 13 هزار و 378 تصادف مربوط به موتورسواران است و از این میان 12 هزار و 360 نفر مجروح و 25 نفر فوتی سر صحنه و 65 نفر فوتی در بیمارستان به ثبت رسید.

فراهانی خاطرنشان کرد: در سال 94 نیز 22 هزار و 4 تصادف به ثبت رسید که 14 هزار و 742 مورد در حوزه موتورسواران اتفاق افتاد که در آن 17 هزار و 81 نفر مجروح و 28 نفر فوتی در صحنه و 64 نفر فوتی در بیمارستان داشتیم.

وی تصریح کرد:در 7 ماه نخست امسال نیز 15 هزار و 603 مورد تصادف ثبت شده که 10 هزار و 745 نفر در حوزه موتورسیکلت بوده و این رقم 8/68 درصد را تشکیل می دهد در این میان تعداد مجروحان 12 هزار و 453 مورد ثبت شده و در این مدت 21 نفر فوتی سر صحنه داشته ایم و هنوز آمار فوتی های بیمارستانی اعلام نشده است.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم اظهار کرد: به طور میانگین 51 تصادف موتور سیکلت در یک روز در قم به ثبت می رسد و در طول ماه 3 جوان قمی به طور متوسط جان خود را بر اثر تصادف با موتورسیکلت از دست می دهند.

وی در بخش دیگر نیز بیان کرد: با چنین وضعیت تصادفات در قم و با توجه به این که قم شاهراه مواصلاتی به شمار می رود پایگاه هوایی در انتقال مجروحان جایگاه مهمی دارد که به زودی اولین پایگاه اورژانس هوایی در قم احداث می گردد که زمین آن توسط فرد خیری اهداء شده بود.

فراهانی بیان کرد: گاهی به دلیل ماموریت های بالای پرسنل در تصادفات زمینه نارضایتی به حق شهروندان در حوزه امداد فوریت های غیر تصادفی فراهم می گردد در حالی که ما هیچ قصوری نکرده ایم.

وی در مورد تفاوت هلال احمر و اورژانس نیز عنوان کرد: هلال احمر سازمانی مردمی است که در زمان بحران همچون سیل و زلزله در جهت امداد رسانی و نجات گام بر می دارد اما اورژانس در بحث فوریت های پزشکی این رسالت مهم را بر عهده دارد.

معاون مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم یادآور شد: به روز رسانی اطلاعات و آموزش ها و به ویژه ارائه مشاوره های روان شناسی در ایجاد آمادگی های روحی از اقدامات مهم در حوزه خدمات به پرسنل است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز