آیت‌الله حائری شیرازی:

غرب به دنبال تحمیل رژیم صهیونیستی در منطقه است

۱۳۹۵/۰۸/۱۶ - ۰۹:۵۲:۱۶
کد خبر: ۴۷۹۰۰۷
غرب به دنبال تحمیل رژیم صهیونیستی در منطقه است
استاد برجسته حوزه گفت: غرب رژیم صهیونیستی را در منطقه ایجاد کرده تا صهیونیست‌ها را به مردم منطقه تحمیل کند اما شرق رژیم صهیونیستی را نپذیرفته و با ایجاد این تقابل در منطقه درگیری‌ها بسیاری رقم خورده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در نشست حکمت هنر که در نگارستان اشراق مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اینکه انسان در غرب موجود ضعیف و ناتوانی است، اظهار کرد: عملکرد انسان بازتاب اندیشه او بوده به همین علت اطلاعات و تفکر هر فرد در عملکرد او تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه انسان در غرب ارزش مطلقی ندارد، اضافه کرد: این ارزش‌ها در گذر تاریخ به وجود آمده و با گذر تاریخ از بین می‌رود به همین علت در دیدگاه غرب انسان بیچاره است.

استاد برجسته حوزه خاطرنشان کرد: اینکه غرب زندان را مجازات اعمال قرار می‌دهد و از اعدام پرهیز می‌کند نشان می‌دهد که انسان را معلول دانسته و شرایط را علت می‌خواند به همین علت در دیدگاه غرب شرایط مجرم را به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه علمی بودن نظرات اسلام توسط غرب نهی نمی‌شود، تصریح کرد: اندیشه عصر کنونی جامعه بشریت بی‌تعصبی نسبت به دین است اما بشریت به علم تعهد دارد و حرف اسلام در علوم انسانی علمی است و با ارائه آن به جامعه پذیرفتنی می‌شود.

حائری شیرازی خاطرنشان کرد: حرف دین باید به صورت عاقلانه در دانشگاه‌های غربی مطرح شود تا مردم غرب نیز مجذوب اسلام شوند چراکه حکومت‌های غربی با محوریت درمان به دنبال جنگ با معلول و اسلام با محوریت پیشگیری به دنبال جنگ با علت است.

وی با اشاره به اینکه در تحلیل غربی‌ها انسان یک نظام ارزشی ثابت ندارد، مطرح کرد: در این تحلیل شرایط انسان را تغییر می‌دهد و منبع آگاهی انسان تجارب اوست به همین علت غرب رژیم صهیونیستی را در منطقه ایجاد کرده تا صهیونیست‌ها را به مردم منطقه تحمیل کند اما شرق رژیم صهیونیستی را نپذیرفته و با ایجاد این تقابل در منطقه درگیری‌های بسیاری رقم خورده است.

این استاد حوزه یادآور شد: غرب و شرق طی 70 سال بی‌دینی را با استفاده از قصه‌های کودکستان‌ها به مردم تزریق کرده و تا دوره‌های دانشگاهی به آموزش‌های خود ادامه می‌دهد اما در پایان مردم به سمت اماکن دینی روی می‌آورند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس آموزه‌های دینی قرآن کریم انسان حاکم بر شرایط است، عنوان کرد: فقر در زندگی افراد بسیاری قابل مشاهده بوده اما نگاه افراد به زندگی فقیرانه متفاوت است چرا که افراد بسیاری که این شرایط را با اندیشه آگاهانه خود سپری کرده به جایگاه‌های مطلوبی رسیده‌اند.

حائری‌شیرازی غنا را عامل بسیاری از مشکلات جامعه برشمرد و گفت: جامعه مستضعف می‌تواند مقابل فقر ایستاده و به یکی از قوی‌ترین جوامع دنیا تبدیل شود؛ همانطور که فقر فردی را دزد می‌کند می‌تواند فرد دیگری را به تاجر و امانت‌داری بزرگ تبدیل کند.

وی با بیان اینکه انسان می‌تواند شرایط را مدیریت کند، تصریح کرد: جریمه‌های بازدارنده نگاه مدیریتی انسان نسبت به شرایط را تقویت می‌کند اما این جریمه‌های بازدارنده برای تخلفات راهنمایی و رانندگی درنظر گرفته نشده و دوربین‌های مورد نیاز در محدوده‌های حساس نصب نشده است.

حائری‌شیرازی تعریف غرب از انسان را توهمی خواند و گفت: این تعریف نسبت به جایگاه اصلی انسان فاصله بسیاری دارد به همین علت انسان غرب از نظر اسلام هیچ جایگاهی ندارد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: هنر باید یادآور ارزش انسان باشد تا انسان بتواند با آگاهی نسبت به ارزش‌های خود به عنوان موجودی مسؤول و آگاه از خطاهای خود جلوگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای غربی از نعمت امنیت محروم هستند، تصریح کرد: امنیت غرب سرابی بوده چراکه در این امنیت، حکومت به دنبال ترساندن مردم است و انسان‌های کوکی در مقابل انسان‌های بصیر هستند و هنرمندان برای تنزل جایگاه آنها تلاش می‌کنند.

حائری شیرازی بصیرت را اساس تعالی انسان دانست و عنوان کرد: هنری که به دنبال بصیرت انسان است باید در جامعه اسلامی ترویج شود.

 

نظر شما