آیت الله مصباح یزدی:

حوزه علمیه برای مقابله با تهدیدهای دشمنان برنامه ریزی کند

۱۳۹۵/۰۸/۲۲ - ۰۹:۱۰:۴۵
کد خبر: ۴۸۱۳۰۵
حوزه علمیه برای مقابله با تهدیدهای دشمنان برنامه ریزی کند
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: امروز حوزه های علمیه باید برای مقابله با هجمه های فکری و فرهنگی و شبهات اعتقادی دشمنان برنامه ریزی کند و بسترهای لازم در این زمینه را فراهم بیاورد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در نشست علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: برای ایستادن در برابر سیل بنیادکن کفر و الحاد که امواج سهمگین آن از غرب به کشور ما رسیده و نسل جوان را به شدت تهدید می کند، حوزه های علمیه باید احساس تکلیف کرده و در برنامه ریزی های خود تجدیدنظر کند.

وی با بیان این که علامه طباطبایی(ره) همواره نیازهای روز جامعه و حوزه های علمیه را به خوبی رصد می کرد، اظهار داشت: امروز طلبه ها و فضلای حوزه های علمیه باید با الگوبرداری از ایشان وظیفه و تکلیف خود در حوزه های علمیه را بر اساس اولویت ها و مقتضیات جامعه به خوبی بشناسند و در برنامه ها و فعالیت های خود حساب شده تر کار کنند.

مصباح یزدی در ادامه افزود: امروز باید بدانیم برای تبلیغ دین و مقابله با شبهات شیاطین در آینده، نه تنها در کشورمان بلکه در سراسر جهان اسلام که به سمت حوزه های علمیه دست نیاز دراز کرده اند، به چه مسائلی نیازمندیم و بر همان اساس در جهت اثباتی و سلبی برنامه ریزی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که پیامبران الهی نعمت هایی هستند که هم خودشان به مقام عبودیت پروردگار متعال رسیده و هم برای هدایت انسان ها تلاش کرده اند، گفت: بر اساس آیات و روایات، عالمان دینی پس از اوصیای پیامبران جانشینان انبیای الهی بوده و آنها نیز همچون پیامبران هم خود به مقام عبودیت رسیده اند و هم برای دیگر انسان ها مایه برکت هستند.

مصباح یزدی با اشاره به مقام علمی و اخلاقی علامه طباطبایی(ره)، خدمات ارزنده ایشان برای حوزه های علمیه را مورد توجه قرار داد و گفت: ما باید بزرگان حوزه های علمیه همچون علامه طباطبایی(ره) را شناخته و برای خدمتگزاری به دین و حوزه های علمیه به ایشان تاسی کرده و الگو بگیریم.

وی با اشاره به اختلاف فتاوای فقها در مسائل گوناگون و این که این اختلافات از شان کسی نمی کاهد و ما باید با تحقیق فتوای نزدیک تر به واقعیت را بشناسیم، اظهار داشت: علامه طباطبایی(ره) در ابعاد مختلف علوم دینی برجسته بود و به فرموده آیت الله میلانی شخصی به جامعیت ایشان در تشیع نبوده و یا بسیار اندک است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: علامه طباطبایی(ره) معتقد بود که جامعه نیازمند معرفت همه جانبه به اسلام بوده و این وظیفه روحانیت است که اسلام را در همه ابعاد شناخته و به مردم بشناساند، از سوی دیگر روحانیت باید تهذیب نفس داشته باشد و به وظیفه های خطیر و حساس خود عمل کنند.

وی با بیان این که شناخت اسلام از سه منبع قرآن، سنت و عقل صورت می پذیرد، خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی(ره) با رصد حوزه های علمیه و کاستی هایی که در دروس حوزه وجود داشت، جلسات درس فلسفه، تفسیر و اخلاق را برگزار کردند.

مصباح یزدی در پایان با اشاره به شبهه ای در رابطه با علامه طباطبایی(ره) تصریح کرد: مرحوم علامه هیچ گاه نفرموده که برای فهم تمامی آیات نیازی به احادیث و روایات ائمه اطهار(ع) نداریم، بلکه برخی آیات وجود دارند که خود به روشنی در مقام بیان مساله ای بوده و حتی برای فهم برخی روایات باید آن را به قرآن کریم عرضه کنیم.

سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) و نشست علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با حضور جمعی از علما و فضلای حوزه های علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد.

علامه سید محمدحسین طباطبایی در سال 1281 هجری شمسی متولد شد و در 24 آبان 1360 به دیدار حق شتافت؛ وی مفسر، فلیسوف، متکلم، فقیه، عارف، اسلام شناس و از تاثیرگذاران عالمان شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در سده 14 هجری شمسی بود؛ وی نویسنده تفسیر المیزان و کتاب ‌های فلسفی بدایه الحکمه و نهایه الحکمه، و اصول فلسفه و روش رئالیسم است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز