کتاب «بررسی تطبیقی آیه «کشف ساق» از منظر فریقین» منتشر شد

۱۳۹۵/۰۸/۲۳ - ۰۹:۳۲:۵۰
کد خبر: ۴۸۱۸۳۴
کتاب «بررسی تطبیقی آیه «کشف ساق» از منظر فریقین» منتشر شد
کتاب «بررسی تطبیقی آیه «کشف ساق» از منظر فریقین» نوشته «مرتضی آقامحمدی» با استفاده از ۱۱۳ منبع روایی و تفسیری و بررسی ۱۱ نظر علمای اهل سنت و ۱۳ نظر علمای شیعه درباره آیه شریفه «کشف ساق» منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، کتاب «بررسی تطبیقی آیه «کشف ساق» از منظر فریقین» نوشته «مرتضی آقامحمدی» توسط انتشارات رسول اعظم (صلی الله علیه و آله) منتشر شد.

کتاب «بررسی تطبیقی آیه «کشف ساق» از منظر فریقین» دارای 174 صفحه و در قطع رقعی است که در هزار تیراژ به چاپ رسیده است.

یکی از آیات متشابه قرآن کریم، آیه 42 سوره قلم است که خداوند در این آیه کریمه می‌فرماید: «یَوْمَ یُکْشَفُ عَنْ ساقٍ وَ یُدْعَوْنَ إِلَی السُّجُودِ فَلا یَسْتَطیعُونَ؛ به خاطر بیاورید روزی را که ساق پاها ( از وحشت) برهنه می‌گردد و دعوت به سجود می‌شوند، امّا نمی‌توانند سجود کنند»؛ این آیه نشان می‌دهد که در قیامت کشف ساق صورت می‌گیرد و کفار دعوت به سجده می‌شوند.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین مرتضی آقامحمدی، نویسنده این کتاب، آیه «کشف ساق» از جمله آیات متشابه است و مفهوم دقیق آن مشخص نیست، به همین دلیل، بررسی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته است و نظر علما و مفسران اهل سنت و شیعه جمع آوری شده است.

نویسنده این کتاب تصریح کرد: علمای اهل سنت، 11 نظر و علما و مفسران شیعه، 13 قول و نظر در تفسیر آیه «کشف ساق» دارند، روایات مختلف هستند، یکی از معانی مشهور اهل سنت که مربوط به صفات خبری می‌شود، این است که منظور از «کشف ساق»، ساق خداوند است.

وی افزود: برخی علمای اهل سنت معتقدند که خداوند در روز قیامت لباس خود را کنار می‌زند و ساق پای خود را به مومنین نشان می‌دهد و مومنین با مشاهده ساق خداوند به سجده می‌افتند، در حالی که کفار و منافقین توان سجده کردن ندارند، در حالی که شیعیان به صفت ظاهری و جسمانی خداوند اعتقاد ندارند و معتقدند که خداوند به دور از جسمانیت است.

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی گفت: در فصل اول، روایات صفات خبری و رویکرد علمای مسلمان نسبت به صفات خبری مطرح شده است و گفتار و نوشتار برخی علمای اهل سنت که قائل به اثبات صفات خبری در 4 وجه هستند، تبیین شده است.

وی ادامه داد: در فصل دوم کتاب، قرائت‌های مختلف فعل «کشف و یکشف» مورد بررسی قرار می‌گیرد، همچنین در فصل سوم، دیدگاه‌های علمای اهل سنت درباره «کشف ساق» بیان شده است که معروف ترین قول که قول اهل حدیث است، آشکار شدن ساق خداوند است که امروز در میان وهابیون رایج است.

نویسنده این کتاب بیان داشت: معنای دیگر که در میان علمای اهل سنت رایج است، «کشف ساق» کنایه از سختی‌های روز قیامت است؛ زمانی که انسان می‌خواهد از مانع و یا مشکلی بپرد، لباس خود را جمع می‌کند و ساق پا دیده می‌شود؛ کشف ساق کنایه از ورود و مواجهه با سختی‌ها و مشکلات است

وی اظهار کرد: در فصل چهارم کتاب، دیدگاه‌های شیعه درباره «کشف ساق» مطرح می‌شود و یکی از تفسیرهای شیعیان درباره کشف ساق، آشکار شدن شدت و سختی‌های روز قیامت مشهود است و علاوه بر این، 12 وجه دیگر نیز بیان شده است.

حجت الاسلام و المسلمین آقامحمدی اضافه کرد: در فصل پنجم کتاب، کیفیت دعوت به سجده مورد بررسی قرار می‌گیرد، در این فصل کیفیت امر به سجده، آمران به سجده و مکلفان به سجده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی گفت: در پایان کتاب بررسی تطبیقی آیه «کشف ساق» جمع بندی صورت گرفته است و سعی شده است که اقوال مشترک در وجه مشترک برای کشف ساق در نظر گرفته شود و آن وجه مشترک، جامع تمام معانی متعدد باشد و بر اساس وجه مشترک بتواندبه معنای اصلی برگردد.

نویسنده این کتاب در پایان یادآور شد: تحقیق مفصلی برای این کتاب صورت گرفته است و از 113 منبع روایی و تفسیری استفاده شده است، اقوال متعددی از علما در این کتاب آمده است و به صورت مفصل در بخش‌های مختلف کتاب ذکر شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز