آیت‌الله اعرافی:

سعادت کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است

۱۳۹۵/۰۹/۲۲ - ۱۳:۲۱:۰۱
کد خبر: ۴۹۲۸۷۲
سعادت کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است
مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه باید متناسب با انقلاب اسلامی حرکت کند، گفت: سعادت کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است که این موضوع به عنوان یک اعتقاد در نگاه کلان رهبری به خوبی قابل مشاهده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که در سالن جلسات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار شد، با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه یکی از اولویت‌های اصلی مورد نیاز جامعه اسلامی است، اظهار کرد: در راستای تحقق این هدف انتظارات مشخصی وجود دارد که باید نسبت به آنها اهتمام داشته باشیم.

وی از اهتمام مجلس شورای اسلامی به مباحث فرهنگی تقدیر کرد و افزود: شخصیت‌های دغدغه‌مند در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی حضور دارند و حوزه‌های علمیه تعامل مورد نیاز با آنها را برای تحقق اهداف مورد نظر نظام اسلامی خواهد داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه نظام اسلامی به حوزه سکولار اعتقادی ندارد، تصریح کرد: رویکرد سکولاریسم در تاریخ اسلام به مفاهیم دینی سایه افکنده در حالی که انقلاب اسلامی رویکرد تمدنی اسلام را احیای کرده است و حوزه باید با نگاه تمدنی برای راهگشایی در بخش‌های مختلف نظام گام بردارد به همین علت نهادهای حوزوی مطالبه‌گر و پاسخ‌گو هستند.

وی خاطرنشان کرد: تولید محتوای مورد نیاز برای رسیدن به حوزه در تراز انقلاب اسلامی به صورت ویژه قرار گرفته است تا حوزه بتواند به نیازهای مختلف جوامع نگاه کرده و راهکارهای مورد نیاز برای رفع آنها را ارائه کند.

اعرافی با بیان اینکه حوزه باید متناسب با انقلاب اسلامی حرکت کند، عنوان کرد: سعادت کشور در گرو وحدت حوزه و دانشگاه است که این موضوع به عنوان یک اعتقاد در نگاه کلان رهبری به خوبی قابل مشاهده است.

وی با اشاره به اینکه حوزه با وجود حفظ روحیه مردمی باید به دنبال ارتباط سازنده با بخش‌های مختلف نظام اسلامی باشد، مطرح کرد: مجلس شورای اسلامی جایگاه والایی دارد که ارتباط میان حوزه و مجلس می‌تواند راهگشا باشد.

امام جمعه قم یادآور شد: اسلامی بودن مقررات یکی از آرمان‌های نظام اسلامی است به همین علت باید در قوانین و برنامه‌های کلان روح و نظام‌های دین مبین اسلام مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تولیدات قوانین بعد از انقلاب اسلامی یکی از سرمایه‌های نظام است، اضافه کرد: وجود حجم بالای قوانینی که ناسازگار با آموزه‌های دینی نیست به عنوان یک تجربه قانون‌گذاری بر اساس موازین اسلام، فاخر و قابل عرضه به کشورهای مختلف بوده و این موضوع قابل ارتقاء است اما مجلس و حوزه باید نظامات اسلامی را در حوزه‌های مختلف استخراج کنند که تحقق این امر نیز نیازمند حرکت‌های بزرگ است.

اعرافی رسیدن به قوانین جامع‌تر اسلامی را نیازمند فعالیت‌های گسترده‌تر پژوهشی دانست و اظهار کرد: بازسازی در حوزه علوم انسانی، تبیین ارتباط میان فقه و مباحث مختلف جامعه و ترویج الگوی زندگی اسلامی از اولویت‌های مورد نیاز در جامعه اسلامی بوده که دشمن تا کنون برای جلوگیری از پیشرفت نظام در این عرصه‌ها فعالیت‌های بسیاری را انجام داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از جایگاه شهر قم در حوزه فرهنگ دینی یاد کرد و گفت: جمعیت گسترده طلاب و اساتید، تنوع ملیتی، جایگاه والای بین‌المللی و تعدد نهادهای علمی و فرهنگی از ظرفیت‌های برجسته قم است به همین علت نظام اسلامی نباید قم را به یک استان محدود کند بلکه باید به این استان نگاه فرااستانی داشته باشد.

وی بر آسیب‌شناسی اجتماعی در نهادهای فرهنگی تاکید کرد و ادامه داد: توسعه مرزهای علوم اسلامی، تولید نظریه در الگوهای ایرانی اسلامی، استخراج مفاهیم نظام‌های اسلامی و تقویت فهم جامعه اسلامی باید در حوزه فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

اعرافی با بیان اینکه جامعه ‌المصطفی‌العالمیه شعار مدافعان انقلاب اسلامی را گسترش می‌دهد، عنوان کرد: در آینده نزدیک جامعة ‌المصطفی ‌العالمیه از همه کشورهای دنیا فارغ‌التحصیل خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه اجرای نقشه جامع علمی کشور باید توسط دولت پیگیری شود، اضافه کرد: این نقشه به عنوان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند تاثیرات مطلوبی در جامعه اسلامی به دنبال داشته باشد.

اعرافی با بیان اینکه تصمیم‌های مرتبط با حوزه‌های علمیه در شورای عالی حوزه رقم زده می‌شود، اظهار کرد: شورای عالی حوزه‌های علمیه در تصمیم‌گیری‌های خود نظر رهبری و مرجعیت را مورد توجه قرار داده می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه‌های علمیه به وجوهات مردم متکی است، تصریح کرد: حوزه در راستای فعالیت‌های زیرساختی کمک‌هایی دریافت می‌کند اما با نگاه به شاخص‌های مورد نظر در حوزه برادران، خواهران و در عرصه بین‌الملل نمی‌تواند نسبت به افزایش بودجه‌های ملی مطالبه‌گر باشد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: کمیسیون فرهنگی باید موضوع‌های مورد نیاز جامعه در حوزه فقه اسلامی را استخراج کرده و برای آنها هزینه کند تا حوزه‌های علمیه ساماندهی جریان‌های فکری و عملی را در این راستا برنامه‌ریزی و دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه مسجد در تراز اسلامی باید بر حرکت‌های مردمی تکیه داشته باشد، ادامه داد: بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی در مساجد رقم زده می‌شود چراکه این کانون‌ها بر پایه آموزه‌های دینی اداره می‌شوند.

اعرافی از جایگاه نخبگان در جامعه اسلامی یاد کرد و گفت: طرح‌های مطلوبی برای توجه بیشتر به محققان، اساتید، مبلغان و طلاب حوزه در حال آماده‌سازی است.

وی بر تعیین منابع پایدار برای جامعة ‌المصطفی و حوزه‌های علمیه خواهران تاکید کرد و افزود: این بخش‌ها در کشورهای مختلف خروجی دارند به همین علت باید نگاه فراملی به این دو مجموعه داشته باشیم.

اعرافی با تاکید بر اینکه گسترش فعالیت حوزه‌های علمیه در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: سامانه مطلوبی برای ساماندهی بخش‌های فعال حوزه در عرصه فضای مجازی در حال آماده‌سازی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه نظام تبلیغی کشور در عرصه‌های مختلف نیازمند جایگاه مشخص است، گفت: در گذشته حوزه‌های علمیه علاوه بر تربیت طلاب به تدریس آموزه‌های دینی در بخش‌های مختلف نظام اسلامی از جمله بازار اهتمام داشته‌اند که امیدواریم مدارس با نگاه به گذشته، شعاع خود را در ترویج آموزه‌های دینی گسترش ‌دهند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز