رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد

کشت ۱۰ هکتار زعفران در استان قم

۱۳۹۵/۰۹/۲۳ - ۰۹:۵۳:۳۸
کد خبر: ۴۹۳۱۸۲
کشت ۱۰ هکتار زعفران در استان قم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از کشت 10 هکتار زعفران در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمد رضا طلایی اظهار کرد: زعفران جزء گیاهان دارویی است که نیاز آبی بسیار کمی دارد و به دلیل همین نیاز کم آبی در برنامه تغییر الگوی کشت استان، جزء ردیف کشت قرار گرفته است که می‌تواند جایگزین خوبی برای محصولات پرآب بر باشد.

وی با اشاره به اینکه حدود 10 هکتار کشت زعفران در استان قم داریم، افزود: در حال حاضر میانگین برداشت زعفران در استان قم دو کیلوگرم در هر هکتار است که ارزش اقتصادی بالایی دارد.

طلایی بیان کرد: سعی می‌کنیم با توسعه این کشت به خصوص در مناطق کوهستانی شرایطی را فراهم آوریم تا همه اعضای خانواده کشاورز بتوانند در مراحل کاشت، داشت و برداشت زعفران مشارکت کنند تا به این وسیله هزینه‌های کارگری را پایین بیاوریم و درآمد کشاورزان را افزایش دهیم.

وی با اشاره به اینکه برداشت زعفران در استان قم بیش از 5.2 برابر افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: سال گذشته برداشت زعفران در استان قم کمتر از سه کیلوگرم بوده که امسال این میزان به هشت کیلوگرم رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: محدودیت‌های منابع آبی در استان قم ایجاب می‌کند که به سمت کشت محصولات کم آب قدم برداریم و برای حفظ سرمایه کشاورز و استمرار و پایداری آن محصولاتی نظیر زعفران را جایگزین محصولات پرآب بر کنیم.

طلایی با اشاره به اینکه 30 درصد زمین‌های استان قم قابلیت کشت زعفران را دارد، افزود: در حال حاضر کشت زعفران در استان قم به صورت آزمایشی در حال انجام است و در سال‌های آینده سطح زیر کشت این محصول افزایش پیدا خواهد کرد.

وی کیفیت محصول زعفران استان قم را مطلوب عنوان کرد و ادامه داد: استان خراسان قطب تولید زعفران کشور است و کشاورزان نیز تجربه چند ساله در این خصوص دارند، اما کیفیت محصول زعفران استان قم نیز بسیار مطلوب است.

این مسوول خاطرنشان کرد: در استان قم باید تلاش کنیم تا بتوانیم عملکرد بهترین در واحد سطح در زمینه برداشت محصول زعفران داشته باشیم تا بتوانیم کشت این محصول را اقتصادی کرده و در راستای افزایش درآمد کشاورزان گام برداریم.

 

نظر شما