آیت‌الله سعیدی:

ساخت‌وسازها در قم متناسب با حرم حضرت معصومه(س) باشد

۱۳۹۵/۰۹/۲۸ - ۱۳:۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۹۵۰۵۸
ساخت‌وسازها در قم متناسب با حرم حضرت معصومه(س) باشد
امام جمعه قم گفت: وضعیت معماری در اطراف شهر مکه به گونه‌ای شده است که انسان شرمش می‌آید که بگوید شهر مکه یک شهر مقدس است، اکنون خانه کعبه با آن سادگی و ارزشی که دارد، در حصار معماری جدید است و به چشم نمی‌آید.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی  امروز در دیدار اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران با اشاره به ضرورت پاسداشت میراث فرهنگی اظهار کرد: مدیران باید نسبت به نمادها و میراث‌های فرهنگی بیش از پیش اهتمام داشته باشند و نسبت به این مسئله غیرت دینی نشان دهند.

وی ادامه داد: بحث حفظ آثار، نمادها و تبلیغ و ترویج آن بین مردم از رسالت‌های مهم ما است، اکنون در بحث تهاجم فرهنگی، حرکت تهاجمی دشمن را شاهد هستیم که به دنبال از بین بردن آثار و ارزش‌های اسلامی است تا پس از آن نمادهای خود را جایگزین کند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: خانه کعبه، مقدس‌ترین مکان کره خاکی که مورد توجه همه مسلمانان است و فرقه‌های مختلف بر روی آن وحدت دارند، در چنین مکانی شاهد برخی از ساخت‌وسازها هستیم که با شأن خانه کعبه تناقض دارد.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به ساخت‌وسازها در اطراف خانه کعبه اظهار کرد: در گذشته در دوران حکومت آل‌سعود، حکام عربستان به یک سری ضوابط و الزامات در خصوص معماری اطراف خانه کعبه پایبند بودند، اما طی سال‌های اخیر اهتمام به این مسئله از بین رفت و یک سری نمادها و معماری‌های برخلاف شأن خانه کعبه در اطراف آن اجرا شد.

وی ادامه داد: وضعیت معماری در اطراف شهر مکه به گونه ای شده است که انسان شرمش می‌آید که بگوید شهر مکه یک شهر مقدس است، اکنون خانه کعبه با آن سادگی و ارزشی که دارد، در حصار معماری جدید است و به چشم نمی‌آید، باید از این مسئله درس بگیریم و بدانیم دشمنان می‌خواهند ما را از هویت خودمان تخلیه کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: باید به مردم این نکته را گوشزد کنیم که مسئله جلوگیری از ساخت و ساز برخلاف میراث فرهنگی یک پشتوانه معنوی و فرهنگی دارد و گرنه در جاهایی که این هویت و پیام وجود ندارد، به راحتی ساخت و ساز صورت می‌گیرد و پس از آن تخریب می‌شود.

آیت‌الله سعیدی با اشاره ضرورت توجه به میراث فرهنگی اظهار کرد: میراث فرهنگی با خودش پیام‌هایی دارد و برای حفاظت از این میراث علاوه بر فرهنگ سازی باید با افراد متخلف هم برخورد شود، اکنون در شهری مثل تهران وضعیت بدی از لحاظ معماری ایجاد شده و ساخت‌وسازهای انجام شده در شهرها دیگر قابل تخریب نیست.

وی ادامه داد: در شهر قم دو نگاه نسبت به حرم حضرت معصومه(س) وجود دارد، یک نگاه این است که حرم یک سازه مثل سازه‌ها دیگر است، اما نگاه دیگر، حرم حضرت معصومه(س) را به عنوان نگین شهر قم می‌شناسد، براساس نگاه دوم باید ساخت‌وسازها در شهر قم متناسب با بارگاه حضرت معصومه(س) باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: باید مدیران در استان قم به بحث نگین بودن حرم حضرت معصومه(س) در شهر قم توجه کنند و این بارگاه را میراث فرهنگی این شهر بدانند و هر مدیری دیگری هم که به شهر قم بیاید، باید ارزش و حریم حرم حضرت معصومه(س) در بحث معماری حفظ شود.

آیت‌الله سعیدی با اشاره به ساخت‌وسازها در شهر قم اظهار کرد: به هر حال ساخت‌وسازهایی که در شهر قم و در اطراف حرم حضرت معصومه(س) انجام شده، با مجوز صورت گرفته است و باید بررسی شود که این مجوزها چگونه صادر شده است.

وی ادامه داد: در بحث میراث فرهنگی باید در تریبون‌های عمومی تذکرات لازم را بدهیم و در صورت لازم باید وارد بحث میراث فرهنگی شویم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) افزود: اعضای کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران باید جلساتی را با مدیران این آستان برگزار کنند تا ببینم که آستان مقدس حضرت معصومه(س) چه کاری می‌تواند برای این کنگره انجام بدهد، این آستان آماده همکاری در این زمینه است تا برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی نتایج خوبی را به دنبال داشته باشد و از برگزاری چنین کنگره‌هایی حمایت می‌کنیم.

 

نظر شما