آیت‌الله فاضل لنکرانی:

حوزه‌های علمیه باید وارد عرصه اعتبار و سندیت کتابت شوند

۱۳۹۵/۰۹/۲۸ - ۱۳:۱۸:۳۹
کد خبر: ۴۹۵۰۵۹
حوزه‌های علمیه باید وارد عرصه اعتبار و سندیت کتابت شوند
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رساله‌ای با موضوع «حجیت کتابت در فقه اسلامی» به رشته تحریر درآورده و تحقیقاتی داشته‌ام و حوزه‌های علمیه باید وارد عرصه اعتبار و سندیت کتابت شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی در دیدار با مسؤولان کانون سردفتران استان قم ضمن تبریک به مناسبت ولادت پیامبر اسلام(ص) و امام جعفرصادق(ع)، اظهار کرد: دفاتر اسناد رسمی یکی از مراکز حساسی است که مردم به صورت مستقیم با آن ارتباط دارند به همین سبب لازم است هرچه بیشتر بر قوت و اصالت این کار بیفزاییم.

وی ادامه داد: اگر کیفیت، ویژگی‌ها و ماهیت اسناد برای مردم بیشتر تبیین شود و اطلاعات عمومی مردم نسبت به انواع وکالت، خیارات، معاملات و ... افزایش یابد، میزان منازعات و اختلافات در جامعه کاهش می‌یابد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: در گذشته گفتار ملاک بود؛ اما امروز نوشتار و کتابت مقدم بر گفتار است، چون مکتوبات سندیت دارد مسئله کتابت نیز از نکات ضروری برای تبیین در میان مردم است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار تصریح کرد: گاهی عدم تبیین موجب نزاع شده و با تفهیم آن می‌توان از منازعات جلوگیری کرد.

این استاد حوزه عنوان کرد: بنده رساله‌ای ای با موضوع «حجیت کتابت در فقه اسلامی» به رشته تحریر درآورده و تحقیقاتی داشته‌ام و حوزه‌های علمیه باید وارد عرصه اعتبار و سندیت کتابت شوند.

آیت الله فاضل لنکرانی ضمن تقدیر از راه اندازی کانون سردفترداران قم، بیان کرد: قم باید در ارائه راهکار فقهی و دینی در خصوص معاملات و روابط میان مردم پیشتاز بوده و سخن تازه‌ای برای سایر استان‌ها داشته باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در پایان گفت: باید سؤوالات فقهی خود را از علما پرسید؛ چرا که ماده اولیه برای ایجاد ساز و کارهای جدید در مجموعه و تحولات پس از آن خواهد بود

 

نظر شما