مدیرکل محیط زیست استان قم:

آلودگی هوای قم به آلاینده‌های مصنوعی و طبیعی

۱۳۹۵/۱۰/۲۹ - ۱۳:۴۲:۵۸
کد خبر: ۵۰۷۸۱۳
آلودگی هوای قم به آلاینده‌های مصنوعی و طبیعی
مدیرکل محیط زیست استان قم گفت: همایش ملی بحران دریاچه نمک با حضور رئیس سازمان محیط زیست، وزیر نیرو، وزیر جهاد و کشاورزی، ریاست مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید رحمان دانیالی ظهر امروز در نشست خبری که در اداره کل محیط زیست برگزار شد، با اشاره به نام گذاری روز 29 دی روز ملی هوای پاک اظهار کرد: شعار امسال ما «با هم به سوی هوای پاک» است که در واقعیت هم چنین است و ما بدون هم به هوای پاک نمی‌رسیم.

مدیرکل محیط زیست استان قم با بیان اینکه آلودگی‌ها در دو نوع آلودگی طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود گفت: هر دو نوع آلودگی در هوای قم وجود دارد؛ البته جای خوشبختی دارد که قم جزء معدود کلان شهرهایی است که هنوز درجه آلودگی آن مانند اصفهان، اراک و تهران نیست.

وی با تاکید براینکه ما شاهد آلودگی‌هایی با منشاء طبیعی در قم هستیم تصریح کرد: این آلودگی‌ها ناشی از گرد و غبار و ریز گرد است و اقدامات اولیه در این راستا صورت گرفته که بزرگترین اقدام سازنده هم پررنگ شدن بحران دریاچه نمک است که برخی از دوستداران محیط زیست NGO کمک و احیای دریاچه نمک تشکیل دادند.

مدیرکل محیط زیست استان قم از برگزاری همایشی ملی با حضور برخی مقامات کشوری و استانی خبر داد و گفت: در این همایش که پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌شود معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، وزیر نیرو، وزیر جهاد و کشاورزی، ریاست مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم قم در مجلس شورای اسلامی نیز حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: این همایش در راستای بحران دریاچه نمک است و پژوهشگران و محققان محیط زیست هم می‌توانند با ارائه راهکار در این راستا به برطرف کردن این مشکل ما را یاری کنند.

دانیالی آلودگی‌های صنعتی در قم را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: این آلودگی‌ها در قم چشمگیر است که در این راستا می‌شود به آتش سوزی چند واحد آلایندگی شیمیایی در مدت زمان کوتاهی در شهرک‌های صنعتی قم اشاره کرد که یکی از این حوادث روز گذشته رخ داد.

وی با بیان اینکه برخی واحدهای صنعتی در شهرک صنعتی شکوهیه وجود دارد که خوراک اولیه آنها از نفت و مشتقات آن است گفت: این واحدها می‌توانند به عنوان معضلات زیست محیطی کلان شهر قم باشند.

 مدیرکل محیط زیست استان قم ادامه داد: باید با حمایت مسوولین استانی به سمت کمک به استقرار صنایع در توسعه پایدار حرکت کنیم که در این راستا سال گذشته طرح مطالعاتی به نسبت خوبی با یکی از اساتید علمی دانشگاه صورت گرفت که این پژوهش در زمینه بررسی طرح جامع کاهش آلودگی هوای قم بود.

دانیالی اضافه کرد: در این برنامه ما 13 ایستگاه مطالعاتی را مورد بررسی قرار دادیم که آلودگی‌های هوای شهر قم به سه دسته تقسیم بندی شد.

وی با اشاره به دسته بندی آلودگی‌های هوای شهر قم افزود: در جاده کاشان مدتی است تغییر سوخت صورت گرفته و از 200 میلیون لیتر مایعات مازوت و گازوئیل مصرفی کاهش 90 درصدی یافته و به 20 میلیون لیتر رسیده است ولی با این وجود یکی از محل‌های استقرار آلایندگی‌های قم جاده کاشان است. مرکز شهر نیز به دلیل وجود حرم حضرت معصومه (س) و تردد بالای وسایل نقلیه با مشکل آلودگی هوا مواجه است. نیروگاه سیکل ترکیبی نیز یکی از محل‌های مؤثر در آلودگی هوای قم است و این نیروگاه به دلیل استفاده از گازوئیل در مقاطع خاص در آلودگی هوای قم تأثیر بسزایی دارد.

دانیالی اضافه کرد: از شرکت گاز تقاضا کردیم سهم گاز تولیدی‌هایی را که سوخت آنان از گازوئیل و مازوت تأمین می‌شود را بیشتر کنند تا شاهد آلودگی کمتری از سوی این واحدهای صنعتی در قم باشیم.

وی عنوان کرد: بزرگ‌ترین اقدامات در ارتباط با کاهش آلودگی هوا را مردم با رعایت تردد مناسب وسایل نقلیه می‌توانند انجام دهند که در این راستا می‌شود به حرکت خوب سه شنبه‌های بدون خودور که در تمام شهرها در حال شکل گیری است اشاره کرد.

مدیرکل محیط زیست استان قم با بیان اینکه طرح سه شنبه‌های بدون خودور در قم نیز در حال اجرا است گفت: امیدواریم بتوانیم با اجرای چنین طرح‌هایی به کاهش آلودگی هوا در قم کمک کنیم.

دانیالی با اشاره به استقبال قمی‌ها از این طرح خاطرنشان کرد: استقبال از این طرح در قم خوب بود ولی آنگونه که ما انتظار داشتیم صورت نگرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز