بلند مرتبه سازی بدون توجه به اصول ایمنی برای قم یک تهدید جدی است

۱۳۹۵/۱۱/۰۳ - ۱۰:۵۷:۲۶
کد خبر: ۵۰۹۳۰۹
بلند مرتبه سازی بدون توجه به اصول ایمنی برای قم یک تهدید جدی است
رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به این که حوزه مدیریت شهری موظف به رعایت ضوابط و اصول ایمنی در ساختمان ها و اماکن مختلف است، گفت: بلند مرتبه سازی بدون توجه به مسائل ایمنی از مهمترین معضل های شهری قم است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مصطفی سعادت طلب، در دویست و پانزدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم، اظهار داشت: اگر مردم به این مسائل تمکین نمی کنند مسئولان باید تدابیر لازم را اتخاذ کنند و متوجه این موضوع باشند که مسئولیت بروز هر گونه حادثه ناشی از سهل انگاری در تامین زیرساخت های ایمنی در ساختمان ها و بناهای گوناگون متوجه آنهاست.

وی با بیان این که باز شدن درها از بیرون از نکته های بسیار مهم در ایمنی ساختمان هاست، گفت: بحث استفاده از درهای ضد حریق نیز باید جدی گرفته شود و این بسیار مهم است، چرا که جایگزین ندارد بلکه خودش جایگزین است و در زمان وقوع حریق به جای پله فرار عمل می کند.

سعادت طلب هم چنین با اشاره به حادثه تلخ و دردناک آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران، یادآور شد: در ژاپن هنگامی که یک کپسول در طبقه دوازدهم یک ساختمان منفجر شد و به دلیل ریختن شیشه ها در پیاده رو، چند تن زخمی شدند، این حادثه باعث شد تا مسئولان تمام شیشه های آن برج را تعویض کنند و از تجربه این واقعه برای جلوگیری از بروز حوادث دیگر استفاده کنند، اما حادثه پلاسکو یک هفته دیگر تمام می شود و همه آن را فراموش می کنند.

ساختمان پلاسکو تهران صبح پنجشنبه 30 دی ماه امسال دچار حادثه آتش سوزی شد و پس از ساعتی فروریخت و تعدادی از آتش نشانان در این حادثه به شهادت رسیدند.

وی افزود: مجموعه مدیریت شهری باید با آگاهی دادن به مردم، زمینه توجه به قانون و رعایت آن را در جامعه ایجاد کند، هر چند این کار سخت و دشوار است، ولی راهی جز این نداریم و حادثه، آتش زیر خاکستر است و هر لحظه احتمال وقوع آن وجود دارد.

رئیس کمیسیون امور زیر بنایی شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اهتمام بیش از پیش مسئولان به تجهیز ساختمان ها به وسایل ایمنی، اذعان داشت: با این ساختمان هایی که ما احداث و فضاهایی که ایجاد کردیم، اگر خدایی ناکرده حادثه ای رخ دهد، مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: موضوع قانون شکنی در حوزه ضوابط ایمنی خطر مهمی است که شهر قم و سایر شهرها را تهدید می کند، ولی باید با عزم جدی در برابر آن ایستادگی کنیم.

سعادت طلب تصریح کرد: قم از جمله شهرهایی است که ساخت ساختمان های مرتفع در آن در سال های اخیر گسترش زیادی پیدا کرده و کنترل و نظارت بر ایمنی آنها نیز کار سختی است، اما باید از تجربه کشورهای دیگر در این زمینه استفاده کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم در خصوص ایمنی مردم کار مهمی انجام دهیم نباید از ضوابط مهم به هیچ عنوان کوتاه بیاییم، چراکه در برخی از ساخت و سازهای جدید در ایجاد پله های فرار به تعداد کافی برای گریز از حادثه کاملا بی توجهی شده است.

محمد رضا ملکی عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه نیز با انتقاد از عملکرد شهرداری و سازمان نظام مهندسی قم در افزایش تعرفه ها، افزود: مدیریت شهری به جای این که به دنبال ایمنی و آسایش مردم باشد، بیشترین رویکردش اخذ عوارض و درآمد است.

وی اذعان داشت: مردم اگر بخواهند یک مجموعه ای را احداث کنند، قبل از این که زمین یا مصالح آن را تهیه نمایند، چندین میلیون ریال باید در جاهای دیگر هزینه کنند و این مساله باعث می شود، توجهی به بحث امنیت ساختمان خود نداشته باشند.

ملکی گفت: شهرداری به غیر از کسب درآمد نگاه دیگری ندارد و در مورد امنیت ساختمان ها نیز تنها آنجایی ورود پیدا می کند که برای او به لحاظ مالی منفعت داشته باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و سرمایه گذاری شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با بیان این که در حادثه فرو ریختن ساختمان پلاسکو همه یکدیگر را متهم می کنند، افزود: شهرداری تهران می گوید من 30 بار اخطار دادم و اداره کار را مقصر می داند و اداره کار نیز بنیاد مستضعفان را به عنوان مالک معرفی می کند و این بنیاد نیز مدعی است که سر قفلی های واحد های تجاری پلاسکو واگذار شده و کسبه خودشان این مکان را اداره می کردند.

حجت الاسلام سید محمد آتش زر، گفت: ما بارها این نکته را گفتیم که تا مدیریت جامع و یکپارچه شهری ایجاد نشود، این مصیبت ها همچنان است، وقتی مجلس شورای اسلامی وارد می شود و قانون تسهیل را تصویب می کند، نتیجه آن این است که سر قفلی ها واگذار می شود و شهرداری نیز از آن خبر ندارد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل بزرگترین معضل اداره شهرها نبود مدیریت جامع شهری است .

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه گفت: شهرداری قم در خرداد ماه سال 93 لایحه ای مبنی بر صدور گواهی ایمنی برای واحدهای صنفی را برای شورا فرستاد که با تلاش سازمان آتشنشانی تهیه شده بود و کار کارشناسی خوبی نیز برر روی آن صورت گرفت و در نهایت به تصویب شورا رسید.

عباس ذاکریان با بیان این که 40 درصد حوادث آتش سوزی در قم مربوط به واحدهای صنفی است، افزود: این لایحه که برای تایید به فرمانداری و شورای برنامه ریزی استان فرستاده شد در پیچ و خم اداری افتاده و هنوز عملیاتی نشده است، ولی اگر تحقق یابد بی تردید گام بزرگی برای ارتقاء سطح ایمنی واحدها برداشته شده است.

مدیرعامل سازمان آتشنشانی شهرداری قم نیز با بیان این که حوادث آتش سوزی های زیادی در کشور صورت می گیرد و تعدادی آتشنشان ها نیزدر آن به شهادت می رسند، افزود: حادثه پلاسکو به دلیل وسعت حادثه بازتاب گسترده ای داشت.

عباس جعفری با اشاره به مشکلات آتش نشانی قم افزود: یکی از عمده ترین مشکلات این سازمان ناچار بودن به انجام ماموریت ها در خارج از محدوده شهری است، که این کار به لحاظ حقوقی و قانونی خلاف است و ما باید پاسخگو باشیم.

وی با بیان این که آتش نشانی برای خدمات دهی به این اماکن با مشکل زیادی روبروست، افزود: به عنوان نمونه در آتش سوزی شهرک شکوهیه 4 تن از نیروهای آتش نشانی به صورت گسترده آسیب دیدند و به همین علت آتش نشانی قم چرا باید به واحدهایی خدمات بدهد که ایمنی آنها زیر نظر این سازمان نیست.

هفته گذشته یکی از واحدهای شیمیایی شرکت شیمی گستر شهرک شکوهیه دچار حریق شد که بعد از تلاش نیروهای آتش نشانی و امدادی، حریق به طور کامل مهار شد.

وی با بیان این که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر قم، آتش نشانی قم تعدادی کارشناسان متخصص را جذب کرده و آنها برای آموزش های ایمنی و پیشگیری ظرفیت های خوبی به شمار می آیند، افزود: بیشتر واحدهای تجاری قم از جمله مجتمع های تجاری ملت، موسی بن جعفر(ع)، حجت، کویتی ها و ایران یدک و حتی بازار از کمترین امکانات ایمنی برخوردار است.

جعفری با اشاره به این که آتش نشانی قم بحث ممیزی ساختمان ها به لحاظ ایمنی را در دستور کار خود قرار داده است، افزود: با توجه به توانایی که آتش نشانی قم از خود بروز داد و مقاله هایی به وزارت کشور و سازمان شهرداری ها ارایه نمود، امر تدوین دستورالعمل ایمنی بازار قم به عهده آتش نشانی این شهر محول شد، که مورد استقبال قرار گرفت و به سایر شهرها نیز ابلاغ شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز