معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم خبر داد

کاهش مصرف آنتی بیوتیک در استان قم

۱۳۹۵/۱۲/۰۴ - ۱۱:۱۲:۳۲
کد خبر: ۵۲۴۹۵۵
کاهش مصرف آنتی بیوتیک در استان قم
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: شاخص ها در سال 92 در سطح بیماری های دریافت کننده آنتی بیوتیک 42 درصد بوده که با فعالیت های صورت گرفته، در سال جاری به 35 درصد رسیده که حکایت از کاهش مصرف آنتی بیوتیک در استان را دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دکتر میلانی امروز در کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو طی سخنانی ابراز داشت: این کمیته طی دو سال گذشته فعال شده که اثرات بسیاری در کاهش مصرف غیرمنطقی دارو و همچنین اصلاح تجویز نسخ داشده است.

وی افزود: برگزاری این جلسات از اهمیت بسیاری برخوردار است و تاکنون توانسته ایم 15 جلسه اصلی و همچنین کمیسیون های تخصصی را برگزار کنیم.

وی عنوان داشت: در این جلسات مصوبات و پیگیری های لازم انجام شده و عمده مسائل مطرح شده در خصوص جلوگیری از تجویز آنتی بیوتیک بوده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: یکی از کمیته های موفق در سطح دانشگاه همین کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو بوده که مرهون تلاش های گسترده و همچنین پیگیری های لازم از سوی همه اعضا بوده است.

دکتر میلانی تصریح کرد: در دو محور عمده فعالیت شده یکی موضوع آموزش و فرهنگ سازی بود که باید در همه ابعاد این اقدام انجام شود.

وی افزود: برای مردم اطلاع رسانی صورت گرفته و یکی از فضاهایی که از آن استفاده کردیم مدارس بوده که با همکاری آموزش و پرورش نتایج خوبی را در فرهنگ سازی مصرف صحیح دارو گرفته ایم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم به برگزاری جشنواره های غذا و دارو اشاره کرد و گفت: در این زمینه جشنواره های متعددی برگزار شده که در جشنواره اخیر 1500 اثر به دبیرخانه ارسال و اثرات برتر تجلیل شدند.

دکتر میلانی گفت: در این زمینه برای رابطین آموزش و پرورش و بهداشت و همچنین مسئولان فنی و تکنسین های داروخانه ها نیز جلسات آموزشی برگزار شده تا بتوانیم در ارائه مصرف منطقی دارو بکوشیم.

وی عنوان داشت: در زمینه تجویز و مصرف منطقی دارو، ورود خوبی داشته ایم به گونه ای که آماری که تنظیم و اعلام شده حکایت از این دارد که شاخص ها در سال 92 در سطح بیماری های دریافت کننده آنتی بیوتیک 42 درصد بوده که با فعالیت های صورت گرفته و همچین اثرات برگزاری این کمیته، در سال جاری به 35 درصد رسیده که حکایت از کاهش مصرف آنتی بیوتیک در استان را دارد.

 

نظر شما