تولیت مسجد جمکران:

بلوار پیامبر اعظم(ص) ظرفیت تبلیغی برای تبلیغات دینی دارد/شرایط فعلی قم متناسب با معماری و اهداف اسلامی نیست

۱۳۹۵/۱۲/۰۵ - ۱۰:۳۳:۲۳
کد خبر: ۵۲۵۴۰۸
بلوار پیامبر اعظم(ص) ظرفیت تبلیغی برای تبلیغات دینی دارد/شرایط فعلی قم متناسب با معماری و اهداف اسلامی نیست
تولیت مسجد مقدس جمکران با اشاره به ظرفیت تبلیغی بلوار پیامبر اعظم(ص)، گفت: از این بلوار برای فرهنگ سازی و تبلیغ مفاهیم دینی و معنوی در جامعه استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت ‌الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان در نشست مشترک مسئولان مسجد مقدس جمکران با شهردار و مدیران شهری قم، با تاکید بر این که نگاه شهرداری به بلوار پیامبر اعظم(ص) باید ویژه و خاص باشد، افزود: یقین داریم در شرایط فعلی و با پیشبرد اهداف، مشکلات و مسائل باقی مانده در محدوده جمکران در کمترین زمان برطرف می‌ شود.

وی با اشاره به جایگاه قم به عنوان ام القرای جهان تشیع، ابراز امیدواری کرد: با همت و تلاش شما در مدیریت شهری بتوانیم به جایگاه شایسته و مورد تقاضای قم در حوزه شهری برسیم.

وی با اشاره به ماندگاری کوتاه زائران در شهر قم، گفت: ما از 2 سال قبل در راستای توسعه بحث زیارت در شهر قم مطالعاتی انجام دادیم تا بتوانیم در چهار فاز توقف زائران در شهر قم را افزایش دهیم.

رحیمیان خاطرنشان کرد: قم نمی‌ تواند قطب صنعتی و کشاورزی باشد و بالاترین ظرفیت این شهر در حوزه زیارتی است که باید از آن به درستی بهره گرفت و به مهم ‌ترین قطب زیارتی کشور و جهان تشیع تبدیل کند.

وی اضافه کرد: امروز شرایطی که در قم شکل گرفته متناسب با معماری و اهداف اسلامی نیست و امیدواریم بتوان شاخصه‌ های این بخش را بیش از پیش متناسب با موازین اسلامی ارتقا بخشید.

وی با تاکید بر این که به جمکران فراتر از یک منطقه شهرداری نگاه شود، افزود: یقین داریم در شرایط فعلی و با پیشبرد اهداف مشکلات و مسائل باقی مانده در محدوده جمکران در کمترین زمان برطرف شود.

رحیمیان بیان کرد: شاید یکی از مهم ‌ترین مسائلی که باید روی آن تکیه داشت مساله حفظ امنیت شهر و فضاهای مذهبی است که بدترین و تلخ‌ ترین حادثه‌ ای که برای ما رخ می ‌دهد این است که به کسی بی احترامی شود.

وی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌ سازی پیاده‌ روی شهروندان به مسجد مقدس جمکران، اظهار کرد: هزاران تن پیاده این مسیر را طی می ‌کنند که نیاز است این فرهنگ گسترش یابد.

بلوار پیامبر اعظم(ص) بر اساس یک مسیر کاملا مستقیم به طول هفت کیلومتر از حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران و عرض 300 متر اجرا شده که در چشم ‌انداز خود مسیری مدرن دارای گذرهای عابر پیاده شکیل، خطوط تراموا، مسیر عبور کندرو و تندروی خودرو و دوچرخه است که اطراف آن را ساختمان ‌هایی مدرن و در عین حال هماهنگ با اصول معماری اسلامی و با کاربری ‌های فرهنگی، آموزشی، درمانی، تفریحی و تجاری درنظر گرفته شده است.

** آغاز عملیات اجرایی هشت مجموعه فرهنگی ورزشی در قم

شهردار قم نیز در این نشست با اشاره به تقدیم بودجه سال 96 شهرداری بر اساس برنامه قم 1400، افرود: سال 95 را به صورت طرح محور پشت سر گذاشتیم و برنامه ریزی کردیم که تمام طرح ‌های نیمه کاره را تکمیل کرده و مباحث زیست محیطی را در اولویت قرار دهیم.

مرتضی سقاییان نژاد با اشاره به بدهی ‌های شهرداری، تصریح کرد: سالانه حدود چهار هزار و 500 میلیارد ریال سود این بدهی ‌ها بود که سعی کردیم آن ‌ها را تسویه کنیم و بار آن را از دوش شهرداری برداریم.

وی با بیان این که هشت هزار و 900 میلیارد ریال از بدهی‌ های شهرداری تهاتر شده است، گفت: هفت هزار میلیارد ریال از دولت و ارگان‌ های دولتی طلبکار بودیم که پیگیری ‌های زیادی صورت گرفت و تخصیص هفت هزار میلیارد ریال به تصویب رسید.

وی با بیان این که بدهی ‌های شهرداری در مرز تسویه کامل است، گفت: این مساله بسیاری از دغدغه‌ های ما را از بین خواهد برد.

سقاییان نژاد با بیان این که بودجه شهرداری برای سال آینده 40 هزار میلیارد ریال است، گفت: 20 هزار میلیارد ریال بودجه ‌ای است که به شورا تقدیم کردیم و 20 هزار میلیارد‌ هم مباحث فاینانس و دولتی به آن اضافه می ‌شود.

وی با اشاره به اختصاص 500 میلیارد ریال در سال 94 و 300 میلیارد ریال در سال 95 از محل اعتبارات سفر رهبری، گفت: شهرداری هم اعتباری اختصاص داد و توانستیم طرح ‌های بسیاری مهمی را به نتیجه برسانیم که از آن جمله توسعه تجهیزات و ایستگاه‌ های آتش‌ نشانی است.

وی با اشاره به برنامه ‌ریزی برای طرح‌ ساماندهی محدوده حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران، بیان کرد: برای سال 96 نیز در حوزه ‌های مختلف برنامه ‌ریزی لازم را انجام دادیم و هدف گیری به صورتی است که بر حسب منابع و امکانات شهر بتوانیم ظرفیت ‌های خوبی به وجود آوریم.

سقاییان نژاد با بیان این که ماندگاری زائر در شهر قم کمتر از پنج ساعت است، خاطرنشان کرد: طرح باغ پرندگان، تله سیژ و تله ‌کابین را نیز در دستور کار داریم.

وی گفت: با اجرای طرح های پارک بزرگ و آکواریوم می ‌توانیم رفاه و تقویت اوقات فراغت و ماندگاری زائر را در شهر داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای سال آینده هشت مجموعه فرهنگی، ورزشی، تفریحی را در دستور اجرا داریم که از 15 فروردین کلنگ ‌زنی می شود که اگر این طرح ‌ها عملیاتی شود در کاهش معضلات اجتماعی بسیار موثر است.

شهردار قم به توافق برای اجرای سه هتل پنج ستاره در بلوار پیامبر اعظم(ص) اشاره کرد و افزود: همچنین اجرای مجموعه‌ های فرهنگی و مدینه ‌الزائران را در بلوار پیامبر اعظم(ص) در دستور کار داریم.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری جلسات مشترک شهرداری و مسجد مقدس جمکران، بیان کرد: حرم و جمکران در شهر قم از اهمیت بالایی برخوردار هستند و باید در حوزه فضای سبز در این محدوده نگاه جدی داشت

وی با اشاره به ایستگاه قطار سریع السیر شهر، اظهار کرد: ما تاکید داریم که ایستگاه در محدوده جمکران باشد و نیاز است مسئولان جمکران نیز پیگیر این امر باشند.

احداث قطار پرسرعت تهران، قم و اصفهان با پنج میلیون یورو اعتبار در حال انجام است و در 2 سال آینده نیز به بهره برداری می رسد که با تکمیل این طرح فاصله قم تا تهران به 40 کیلومتر کاهش می یابد.

نظر شما