سخنگوی شورای شهر قم مطرح کرد

سرانه ۳.۹ مترمربعی فضای سبز شهری در قم/ بدهی‌های به روز شده شهرداری تا پایان سال ۹۶ تسویه می‌شود

۱۳۹۵/۱۲/۲۵ - ۰۹:۳۹:۲۸
کد خبر: ۵۳۵۲۴۰
سرانه ۳.۹ مترمربعی فضای سبز شهری در قم/ بدهی‌های به روز شده شهرداری تا پایان سال ۹۶ تسویه می‌شود
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه در سال 95 شورای شهر 46 جلسه عادی و فوق‌العاده برگزار کرده است، گفت: امسال 41 جلسه شورا عادی، پنج جلسه فوق‌العاده و دو جلسه غیرعلنی بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، عباس ذاکریان در نشست خبری که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به اقدامات شورای اسلامی شهر قم در سال جاری اظهار کرد: در سال 95 شورای اسلامی شهر قم 46 جلسه عادی و فوق‌العاده برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه امسال 41 جلسه شورا عادی، پنج جلسه فوق‌العاده و دو جلسه غیرعلنی بوده است افزود: تعداد درخواست‌ها مردمی ثبت‌شده در شورا در سال 95 بالغ بر 480 مورد بوده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به ارسال 220 لایحه از سوی شهرداری به شورای شهر خاطرنشان کرد: فرمانداری 38 مصوبه شورای شهر را رد کرده بود که 21 مورد با توجه به اصرار اعضا به شورای حل اختلاف ارسال شده و از این تعداد 16 مورد مورد تایید شورای حل اختلاف قرار گرفته است.

وی بیان کرد: در مصوباتی نیز که مورد تایید شورای حل اختلاف قرار نگرفته یا به این شورا ارسال نشده، نظر فرمانداری ملاک عمل قرار گرفته و اصلاحاتی در مصوبات صورت گرفته است.

ذاکریان همچنین با اشاره به برگزاری کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: طی یکسال گذشته در موضوعات مختلف 136 جلسه کمیسیون تلفیق شورا برگزار شده است.

وی در ادامه سخنان خود به مصوبه جدید شورای اسلامی شهر قم در خصوص تغییر کاربری اراضی خیابان معلم برای احداث مجتمع ادرای فرهنگی حوزه علمیه قم بیان کرد: متاسفانه در مساله تغییر کاربری باغات و فضای سبز در شهر قم شرایط مناسبی فراهم نیست.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به مشکلات کمبود عرصه‌های سبز در قم و لزوم توسعه آن در شهر تصریح کرد: با وجود اینکه اقلیم قم شرایط نامناسبی داشته و هزینه‌های زیادی باید صرف نگهداری و توسعه عرصه‌های سبز شود به همین خاطر حفظ ظرفیت‌های موجود از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه با وجود تمام مشکلات و معضلات موجود در حوزه فضای سبز، طی سال‌های اخیر شاهد تغییر کاربری باغات و عرصه‌های سبز بوده‌ایم خاطرنشان کرد: در مساله زمین مرتبط با حوزه علمیه قم پیش از دستور بررسی شورا مجوز تغییر کاربری در کمیسیون ماده پنج استان داده شده بود و این لایحه برای تصویب اعمال ماده 101 به جلسه رسمی شورای شهر آمده بود.

ذاکریان با بیان اینکه در حالت عادی در پرونده‌های شبیه به پرونده حوزه علمیه 50 درصد زمین سهم شهرداری و 50 درصد سهم مالک است گفت: در این پرونده براساس نظر کمیسیون امور زیربنایی سهم 45 درصدی برای شهرداری و 55 درصدی برای حوزه علمیه قم با نظر اعضا به تصویب رسید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای پروژه شهرک خدمات خودرویی در شهر قم اشاره کرد و گفت: در خصوص اجرای این شهرک لایحه‌ای به صحن علنی شورا آمد که با مشارکت سرمایه‌گذار در میدان تره‌بار شهرکی برای ارائه خدمات مرتبط با خودرو و تجمیع خدمات احداث شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اجرای روند عمرانی پروژه شهرک خودرو در کنار میدان میوه و تره بار تصریح کرد: در حال حاضر این پروژه با مشارکت بخش خصوصی پیشرفت قابل توجهی داشته و امید داریم با همکاری شهرداری در سال 96 بخشی از آن به بهره برداری برسد.

وی سهم شهرداری و بخش خصوصی در مشارکت اجرای شهرک خودرو را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در این پروژه سهم بخش خصوصی 70 درصد است و باقی سهم شهرداری خواهد بود.

ذاکریان با تاکید بر ضرورت جمع‌آوری مشاغل و اصناف آلاینده و بدمنظر شهری بیان کرد: با اجرای این شهرک بستری فراهم شده تا این اصناف به شهرک خودرو منتقل شوند و از نظر منظر شهری شاهد بهبود وضعیت باشیم.

وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت اجرای پروژه شهید کاظمی اظهار کرد: این پروژه با مصوبه شورای اسلامی شهر با مشارکت بخش خصوصی و با سهم حدود 23 درصدی برای شهرداری در حال طی روند قانونی است.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به جزئیات تراکم و طراحی پروژه شهید کاظمی اذعان کرد: در حال حاضر کمیسیون ماده پنج بررسی جزئیات این پروژه را بر عهده داشته و پس از تصویب آن در این کمیسیون اقدام به ارائه پروانه و آغاز عملیات اجرایی خواهد شد.

وی به عزم شهرداری برای توسعه فضای سبز شهری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سرانه فضای سبز تجهیز شده شهر قم 3.9 مترمربع و سرانه فضای سبز جنگلی یا غیر تجهیز شده شهر بالغ بر 15 مترمربع است.

ذاکریان به برنامه و اعلام مدیران شهری در خصوص افزوده شدن سالیانه سه مترمربع به سرانه فضای سبز شهر قم تصریح کرد: براساس آماری که ارائه شده سرانه فضای سبز شهر قم در پایان سال 94 در بخش تجهیز شده حدود 2.6 مترمربع بوده است.

وی به برخی مشکلات به وجود آمده در پرداخت حقوق کارگران بخش فضای سبز شهرداری اشاره کرد و افزود: براساس پیگیر‌ی‌هایی که صورت گرفته مشخص شده که پرداخت حقوق دی‌ماه و بهمن‌ماه کارگران فضای سبز شهرداری با تاخیر روبه‌رو شده که نهایتا این بحث منجر به این شد که طی دو روز اخیر حقوق دی‌ماه این کارگران پرداخت شده است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: طبق وعده‌ای که مدیران شهرداری داده‌اند تا پایان این هفته حقوق بهمن‌ماه نیز به حساب نیروهای فضای سبز واریز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته در قرارداد پیمانکاران فضای سبز تاکید شده که پرداخت تا دو ماه حقوق کارگران بر عهده شرکت‌ها است اما به دلیل توان پایین و مطالبات معوق این شرکت‌ها آنها نیز نتوانسته‌اند پرداختی به کارگران و نیروهای زیرمجموعه داشته باشند.

ذاکریان در بخش دیگری از سخنان خود وضعیت تهاتر و تسویه بدهی‌های شهرداری را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: پیگیری‌های شهرداری برای پرداخت بدهی‌های دولت به این مجموعه به نتایج قابل قبولی رسیده است.

وی در خصوص باقی بدهی‌ شهرداری گفت: 450 میلیارد تومان بدهی شهرداری به بانک ملت نیز با مجتمع سالاریه و بخشی از مجتمع تجاری شمسه نیز با بدهی بانک تجارت تهاتر خواهد شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه تا پایان سال 96 بخش عمده بدهی‌های شهرداری تسویه می‌شود گفت: بنا بر این شده که تا پایان سال 96 بدهی‌های به روز شده شهرداری تسویه شود.

وی با اشاره به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص افزایش نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس در آستانه سال جدید خاطرنشان کرد: نرخ کرایه تاکسی به طور میانگین 13 درصد افزایش پیدا کرده است.

ذاکریان گفت: ما در حداقل کرایه تاکسی در دو سال گذشته افزایش نرخ نداشتیم و برای سال آینده پیش بینی شد که کرایه حداقل 700 تومانی به 800 تومان افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: در برخی از خطوط ما حداقل کرایه 800 تومان بود که این نرخ نیز برای دو سال به هزار تومان افزایش پیدا کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: در شرایط فعلی که فعالیت تاکسی و سواری‌های شخصی با توجه به حذف یارانه‌های دولتی یکسان شده و امتیاز ویژه‌ای به تاکسی‌داران داده نمی‌شود باید شرایطی فراهم کنیم که آنها بتوانند هزینه‌های عمومی خود را تامین کنند.

وی همچنین به افزایش میانگین حدود 10 درصدی نرخ کرایه اتوبوس را مورد توجه قرار داد و افزود: بالغ بر دو سال است که دولت‌ دیگر یارانه‌ای به اتوبوسرانی نمی‌دهد و شهرداری نیز بنا دارد که به جای پرداخت یارانه نقدی به دنبال توسعه ناوگان برای نوسازی در سال‌های آینده باشد.

ذاکریان تصریح کرد: به همین دلیل و برای اینکه اتوبوس‌داران و بخش خصوصی در اداره حمل و نقل عمومی درون‌شهر با مشکل مواجه نشوند باید نرخ کرایه به هزینه‌های سرانه هر اتوبوس که بالغ بر حدود 720 تومان است نزدیک شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز