حجت الاسلام والمسلمین مبلغی:

فقدان نظریه بانکداری اسلامی مشکل آفرین است/نقش حوزه در ارائه آموزش‌های بانکداری اسلامی

۱۳۹۶/۰۱/۲۴ - ۱۱:۵۸:۱۴
کد خبر: ۵۴۳۹۸۰
فقدان نظریه بانکداری اسلامی مشکل آفرین است/نقش حوزه در ارائه آموزش‌های بانکداری اسلامی
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان مشکلات ناشی از فقدان نظریه بانکداری اسلامی گفت: طراحی بانکداری اسلامی با سرعت هر چه تمام‌تر پیش می‌رود و در این حوزه ارتباط با طبقات مختلف در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در نخستین جلسه کمیته بازنگری و نهایی‌سازی طرح بانکداری بدون ربا بر اساس موازین فقهی که در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به مطالعات و بررسی‌های مجلس شورای اسلامی در زمینه بانکداری بدون ربا اظهار کرد: با توجه به انتقادات مدیریت حوزه به مطالعات مجلس در زمینه بانکداری بدون ربا طرحی در این زمینه تهیه شد.

وی خاطرنشان کرد: دقت‌های فراوانی در کمیته مربوط به مطالعات اولیه انجام شد ولی بر اساس نقدها پاسخ به آنها در دستور کار قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمینه بانکداری اسلامی باید شاخصه‌هایی را رعایت کرد گفت: باید شرایطی فراهم شود که در زمینه قراردادهای اسلامی ربا وجود نداشته باشد و به اصل توسعه در بانکداری اسلامی توجه شود، بنابراین نباید در اسلام بانکی وجود داشته باشد که بگوید به بانکداری اسلامی کاری ندارد.

وی عنوان کرد: قرض‌الحسنه یکی از فعالیت‌های بانک‌ها است که نباید نظام بانکی تنها بر پایه این امر باشد زیرا نمی‌تواند نیازهای بانک‌ها را تأمین کند.

مبلغی فقدان نظریه بانکداری اسلامی را از جمله مشکلات موجود ذکر کرد و افزود: طراحی بانکداری اسلامی با سرعت هر چه تمام‌تر پیش می‌رود و در این حوزه ارتباط با طبقات مختلف در نظر گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ باید کمیته‌ای همراه تدوین دستورالعمل بانکداری اسلامی فعالیت داشته تا با برنامه‌ریزی‌ها انطباق داشته باشد و مقدمات لازم در این زمینه فراهم شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم و بانک‌ها باید در این بخش آموزش‌های لازم را دریافت کنند، گفت: آموزش مردم در این بخش ضروری است و مراکز فقهی در زمینه تبیین مباحث فقهی می‌توانند ایفای نقش کنند.

وی با اشاره به نقش حوزه در زمینه ارائه آموزش‌های بانکداری اسلامی گفت: با توجه به مباحث مطرح شده در این حوزه و اعلام نظر علما و مراجع در این بخش، کمیته بازنگری و نهایی سازی طرح بانکداری بدون ربا باید بیش از گذشته به ایفای نقش بپردازد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز