مدیر جامعة‌القرآن:

قرآن محور مشترک همه مذاهب اسلامی است

۱۳۹۶/۰۱/۳۰ - ۱۱:۴۱:۱۴
کد خبر: ۵۴۶۷۷۴
قرآن محور مشترک همه مذاهب اسلامی است
مدیر جامعة‌القرآن با اشاره به مسابقات بین المللی قرآن طلاب جهان اسلام تاکید کرد: قرآن محور مشترک همه مذاهب اسلامی است و برگزاری مسابقات با حضور طلاب شیعه و سنی می تواند تقریب مذاهب را تقویت کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم و به نقل از ستاد خبری اولین دوره مسابقات قرآن طلاب جهان اسلام حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی، مدیر جامعة القرآن الکریم در آستانه برگزاری اولین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب جهان اسلام گفت: اصل مسابقه در امور خیر کار بسیار خوبی است همان طور که قرآن نیز با تعبیر فاستبقوا الخیرات بر آن تاکید دارد.

وی با بیان اینکه اهتمام به قرآن کریم نمودی از کارهای حوزه باید باشد ادامه داد: توجه به قرآن در سال های اخیر در حوزه و در راستای احیای سنت انس با قرآن بیشتر شده ولی در زمینه حفظ انتظار بیشتر است.

طباطبایی افزود: اصل علوم اسلامی در قرآن است و حفظ قرآن باید مقدمه علوم اسلامی قرار گیرد از این رو پیشنهاد من به حوزه این است که طلاب در بدو ورود یک سال تا یک سال و نیم حفظ کل و یا ۲۰ جزء قرآن را فرابگیرند و بعد وارد دروس حوزوی شوند.

طباطبایی ادامه داد: تسلط بیشتر طلاب با آیات سبب می شود تا ضمن کمک به حفظ بتوانند با تسلط بر سوره های قرآن به ویژه سور جزء ۳۰ آن را در نمازهای جماعت بخوانند همچنین فنون مهارتی مانند قرائت باید در آن تقویت شود تا زیباخوانی نماز در میان ائمه جماعات رواج یابد.

وی با بیان اینکه زیباخوانی قرآن و قرائت سوره های مختلف قرآن در نماز جزء سنت و سیره پیامبر(ص) و ائمه (ع) بوده است اظهار کرد: باید با برنامه ریزی به سمت باب  شدن این مسئله در میان طلاب حوزه پیش برویم و برگزاری چنین مسابقاتی که در آن رشته حفظ نیز وجود دارد کمک به همین روند است.

مدیر جامعة القرآن با تاکید بر ایجاد تبلیغ قرآن محور و ارایه منابر مستند به آیات قرآن ادامه داد: یکی از محورهایی که می تواند در مسابقات قرآن در حوزه محور قرار بگیرد مسئله استناد به آیات قرآن در صحبت و سخنرانی است.

طباطبایی افزود: گاهی متاسفانه مشاهده می شود که منابر از آیات قرآن تهی است و یا کمتر مورد توجه قرار می گیرد در حالی که فرد یکساعت منبر رفته و تبلیغ کرده است در صورتی که ائمه(ع) در هر چند جمله صحبت و سخنرانی خود به یک یا چند آیه قرآن تمسک و استدلال کرده اند از این رو جایگاه استدلال به ایات قرآن در تبلیغ باید پررنگ تر شود و نمود بیشتری بیابد.

طباطبایی با اشاره به نقش قرآن در ایجاد وحدت میان مسلمین تصریح کرد: براساس فرمایش پیامبر(ص) هر فردی که شهادتین بز زبان جاری کند و به خدا و پیامبر(ص) ایمان بیاورد مسلمان و خون و مال و ناموس و عرضش محفوظ است.

وی ادامه داد: با این حال چگونه برخی به خود اجازه می دهند که به نام قرآن و پیامبر خون مسلمانان دیگر را بریزند و جنایت کنند و در عین حال کارهای خود را هم به قرآن نسبت بدهند.؟

طباطبایی ادامه داد: مسابقات قرآن و همایش ها و محافل قرآنی به خصوص در فضای بین المللی تاکید بر این است که قرآن می تواند محور مشترک میان همه فرق مذهبی باشد.

وی با اشاره به برخی اتهامات در مورد کم توجهی شیعیان به قرآن اظهار کرد: برخی می گویند قرآن شیعیان نقصان و زیادتی دارد ولی با برپایی مسابقات چند ملیتی می بینند که قرآنی به مسابقه گذاشته می شود که همانند قرآن خود آنان است  لذا باعث رفع شبهات و اتهامات می شود.

اولین دوره مسابقات طلاب جهان اسلام روزهای دوم تا ششم با حضور 60 طلبه از 43 کشور در رشته های حفظ و قرائت در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار می شود و آیت الله مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه آن حضور دارند.

نظر شما