بسترسازی دولت یازدهم برای تبدیل قم به قطب تولید لوازم خانگی

۲۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری درحوزه صنعت

۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۱۰:۲۵:۰۶
کد خبر: ۵۴۷۶۸۹
۲۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری درحوزه صنعت
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: با اقدام های صورت گرفته در چهار سال گذشته، شرایط برای تبدیل شدن استان به یکی از مهمترین قطب های تولید لوازم خانگی کشور فراهم شده و این حرکت عملی در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، احمد ذاکری در این خصوص گفت: در این مدت، مشارکت مطلوب دولت با بخش خصوصی باعث شد، تنها در یکی از واحدهای بزرگ صنعتی تولید لوازم خانگی قم، بیش از یک میلیون 430 هزار دستگاه لوازم خانگی از قبیل یخچال، ماشین لباس شویی، انواع کولرهای آبی و گازی، اجاق های ماکروویو خانگی و جاروبرقی با بهترین کیفیت و استانداردهای بین المللی تولید و به بازارهای داخلی و بین المللی عرضه شود.

واحد صنعتی پاکشوما با ظرفیت اسمی هشت هزار تن در سال انواع لوازم خانگی را تولید می کند . این واحد صنعتی با سرمایه گذاری ثابت 700 میلیارد ریال و 8 میلیون یورویی و همچنین سرمایه در گردش یک هزار میلیارد ریالی با اشتغالزایی برای بیش از 550 تن در شهرک صنعتی محمودآباد قم فعالیت می کند.

استان قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) - قنوات - و فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است.

وی با اشاره به این که در دولت یازدهم، کارخانه های بسیاری تاسیس و یا احیا شد، بیان کرد: در این مدت علاوه بر کارخانه هایی که احداث شدند، تعداد قابل توجهی از واحدهای صنعتی همچون کارخانه تولید کننده ورق های فولادی نیز از شرایط رکود خارج شده و توانستند سطح تولید خود را به چندین برابر افزایش دهند.

شرکت فولاد غرب آسیا به اهتمام سرمایه ‌گذاران خصوصی و با تکیه بر تجربه‌ مدیران ارشد فولاد مبارکه در سال 1383 برای اجرای پروژه نورد ورق سرد به ظرفیت 550 هزار تن در سال با لحاظ استانداردهای بین‌المللی، در زمینی به مساحت 53 هکتار و زیربنای 40هزار متر مربع در استان قم، 30 کیلومتری شهرستان دلیجان تاسیس شد.

وی ادامه داد: با تلاش هایی که در دولت یازدهم برای ارتقا وضعیت صنعت استان قم صورت گرفت، علاوه بر به کارگیری دستگاه ها و فناوریهای نوین، بیش از 249 میلیون 621 هزار و 810 تن به ظرفیت تولید واحدهای صنعتی قم افزوده شد و به این ترتیب ظرفیت اشتغال و تولید استان افزایش یافت.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: برای تقویت بخش صنعت استان، استقرار کارخانه های جدید و همچنین گسترش توان تولید واحدهای صنعتی موجود در دولت یازدهم ، بیش از 25 هزار و 230 میلیارد ریال سرمایه گذاری دولتی با مشارکت بخش خصوصی در حوزه صنعت استان قم صورت گرفت.

وی افزود: علاوه بر این اقدام ها، اعطای تسهیلات رونق تولید به واحدهای صنعتی کوچک و متوسط در دولت یازدهم تصویب و اجرا شد، که در همین رابطه از ابتدای اجرای طرح در تیر ماه سال گذشته تا هشتم فروردین ماه سال جاری، 141 واحد صنعتی در استان قم از این تسهیلات استفاده کرده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد 126 واحد تسهیلات مورد نظر خود را برای تامین سرمایه درگردش به مبلغ یک هزار و 884 میلیارد ریال و 15 واحد تسهیلات خود را برای تامین سرمایه ثابت به مبلغ 189 میلیارد ریال دریافت نمودند.

در دولت یازدهم طرح ارائه تسهیلات رونق تولید از تیرماه سال گذشته با هدف حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی به مرحله اجرا درآمد و صنعتگران متقاضی دریافت این تسهیلات در استان قم نیز همزمان با سراسر کشور از این حمایت مالی دولت بهره مند شدند.

ذاکری در ادامه با اشاره به اینکه استان قم مهمترین مرکز تولید فرش دستباف تمام ابریشم کشور است، گفت: 90 درصد فرش دستباف ابریشم قم به کشورهای مختلف صادر می شود.

وی افزود: سالانه به طور متوسط 40 هزار متر مربع فرش ابریشم دستباف در قم تولید می شود و سال گذشته هشت میلیون دلار صادرات فرش از استان قم داشته ایم.

وی با اشاره به فعالیت ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته برای معرفی توانمندی های فرش دستباف قم به بازارهای بین المللی، بیان کرد: فرش دستباف ابریشم قم، در حقیقت ماهیتی صادراتی دارد وبه کشورهای مختلف آسیایی، اروپایی و قاره آمریکا صادر می شود.

وی با بیان این که فرش دستباف تمام ابریشم قم، سرمایه ای ملی است، ادامه داد: فرش ابریشم قم به دلیل برخورداری از کیفیت بالا، یک برند معتبر جهانی تبدیل شده است و برای حفظ جایگاه آن دربازارهای بین المللی باید از سوی بخش دولتی و خصوص ایران در کشورهای مختلف دفتر همکاری های تجاری در حوزه فرش، راه اندازی شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: بعد از برجام امکام خوبی برای توسعه بازارهای فروش فرش دستباف تمام ابریشم قم در کشورهای مختلف ایجاد شد و امید است تاجران ایرانی از این موقعیت برای صادرات این محصول داخلی به بهترین نحو استفاده کنند.

27 دی ماه سال 1394 توافق جامع ونهایی هسته‌ ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی « برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان برجام به اجرا درآمد.

هم اکنون 27 هزار بافنده، 350 واحد تولیدی، 130 واحد فروش، 10 کارگاه رنگرزی، 40 کارگاه قالیشویی و 31 کارگاه تعمیر و مرمت، تحت نظارت اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند؛ همچنین انجمن هنرمندان طراح و نقاش فرش قم دارای 200عضو و اتحادیه تعاونی های تولید کننده فرش دستباف روستایی استان قم دارای پنج هزار بافنده است.

وی همچنین با بیان این که استان قم در بخش صادرات نسبت به سال های گذشته روند افزایشی داشته است، بیان کرد: میزان صادرات محصول های استان قم تنها در سال گذشته بیش از 140 هزار دلار بوده است.

وی ادامه داد: مواد پلاستیکی و شیمیایی، غلات، کفش، چسب و اسنک بیشترین محصول های صادر شده استان قم به کشورهای هدف صادراتی از جمله عراق و افغانستان می باشد.

ذاکری با اشاره به اقدام های انجام شده در سازمان صنعت قم برای معرفی توانمندی های صنایع قم به تاجران داخلی و خارجی، گفت: پذیرش و اعزام هیات های تجاری و برگزاری نمایشگاه های تخصصی برای معرفی محصول های تولید شده در استان قم از جمله راهکارهای مناسبی است که ظرفیت صنایع قم را به نمایش می گذارد.

وی همچنین به قابلیت بالای معادن استان قم برای استخراج مواد معدنی اشاره کرد و افزود: پس از تحلیل اطلاعات بدست آمده از نقشه های هوایی که در دولت یازدهم انجام شد، ظرفیت معادن استان در قالب همایش های ملی در اختیار سرمایه گذاران قرار خواهد گرفت تا استخراج این مواد آغاز شود.

هم اکنون 50 واحد معدنی در استان قم فعالیت می کنند که در آنها یک هزار و 478 تن مشغول به کار هستند؛ از این معادن سالانه هفت هزار تن محصول به ارزش 11 میلیارد و 250 میلیون ریال استخراج می شود.

وی ادامه داد: دریاچه نمک سرمایه استانی و ملی است و باید از ظرفیت های بی نظر آن برای سرمایه گذاری در بخش استخراج مواد معدنی و همچنین گردشگری استفاده کرد و به نظر این دریاچه می تواند علاوه بر اشتغالزایی، ارز بسیار خوبی وارد کشور کند.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود 200 هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در ادامه گفت: 63 اتحادیه صنفی در استان قم فعال هستند و در این بخش به 33 هزار واحد، پروانه بهره برداری داده شده است؛ دولت تدبیر و امید در این بخش برنامه ارائه پروانه و آماده ساختن بسترهای لازم برای فعالیت بنگاه های اقتصادی را دنبال کرده است، بنابراین امروز اشتغالزایی مناسبی در حوزه اصناف قم وجود دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز