تکمیل طرح های نیمه تمام، راهبرد دولت یازدهم در قم/تکمیل ۱۸ هزار واحد مسکن مهر

۱۳۹۶/۰۲/۲۶ - ۱۱:۵۹:۵۵
کد خبر: ۵۵۹۲۷۹
تکمیل طرح های نیمه تمام، راهبرد دولت یازدهم در قم/تکمیل ۱۸ هزار واحد مسکن مهر
دولت یازدهم از ابتدای آغاز به کار خود، تکمیل طرح های نیمه تمام از دولت های گذشته را در دستور کار خود قرار داد و در همین رابطه در استان قم نیز تکمیل طرح های به جا مانده از دولت های قبلی، به عنوان راهبرد عملیاتی دولت به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دولت یازدهم بر اساس برنامه ریزی های کارشناسی شده بیشتر توان خود را در استان قم برای اتمام طرح های نیمه تمام اختصاص داد تا از هدر رفت سرمایه ملی جلوگیری کند.

با توجه به وجود تعداد زیادی طرح های عمرانی که از دولت های گذشته در قم متوقف مانده بودند، اولویت اول دولت بر اتمام طرح هایی اختصاص یافت که می توانست خدمت بیشتری به مردم ارائه کند.

دولت یازدهم در استان قم همچون برخی از دولت های گذشته به دنبال انجام طرح هایی همچون احداث مونوریل نبود که با وجود هزینه های زیاد در نهایت قابلیت استفاده را نیز پیدا نکند و تنها رقم بسیار زیادی از بودجه عمرانی استان را بلوکه کند.

دولت تدبیر و امید بر مبنای برنامه ای راهبردی و به منظور خدمت رسانی مطلوب به مردم، طرح های نیمه تمام متعددی را در استان قم به اتمام رساند که از جمله آن ها می توان به تکمیل طرح آب رسانی، احداث بیمارستان های نیمه تمام، اجرای طرح استفاده از روش های آبیاری نوین در مزارع و تحویل هزاران واحد مسکن مهر به متقاضیان اشاره کرد.

دولت یازدهم در اقدامی مهمی، طرح آبرسانی به شهر قم و روستاهای اطراف آن را تکمیل کرد و با این کار خود باعث شد بسیاری از مردم قم و همچنین ساکنان مناطق محروم استان به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی دسترسی پیدا کنند.

دولت برای انجام این کار با بهره برداری از سد کوچری، طرح بزرگ انتقال آب از سرشاخه های دز به قمرود را به اتمام رساند که با تکمیل و بهره برداری از آن سالانه 181 میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی ایران، شهر قم و مناطق روستایی آن منتقل می شود.

مراحل اجرایی این طرح از سال 1381 آغاز شد و پس از 14 سال به طور رسمی در سال 1395 توسط دولت یازدهم به بهره برداری رسید. 

سد کوچری مخزنی به طول 10 کیلومتر و به عمق صفر تا 65 متر و تاجی به طول 633 متر با عرض 12 متر دارد. سد کوچری در صورت بارش مناسب قادر خواهد بود بیش از 200 میلیون مترمکعب آب شرب را ذخیره کند. 

اعتبار هزینه شده برای این طرح ملی تاکنون هفت هزار و 700 میلیارد ریال عنوان شده است؛ کوچری تنها سد کشور است که سه استان (اصفهان، مرکزی و قم) از آن بهره برداری می کنند.

در حال حاضر با توجه به انتقال آب از سرشاخه های دز به قم، این استان ظرفیت آبی خوبی در کشور دارد، همچنین مسیر انتقال آب نیز به گونه ای است که می تواند همه روستاهای استان را آبرسانی کند، به همین علت طرح انتقال آب به 150 روستای قم در دستور کار قرار گرفت و بسیاری از مردم ساکنان این مناطق به آب آشامیدنی دسترسی پیدا کردند. 

اقدام دیگر دولت تدبیر و امید در استان قم تکمیل طرح های مرتبط با نظام سلامت بود که در این زمینه هم توانست بیمارستان فرقانی را پس از 20 سال در 9 طبقه و هزینه یک هزار و 700 میلیارد ریالی در سال 1395 به بهره برداری برساند.

احداث این بیمارستان که از سال 1375 آغاز شد تا سال 1393 با وقفه روبرو بود؛ عملیات اجرایی این طرح از مهرماه سال 93 بار دیگر در دولت یازدهم در دستور کار قرار گرفت و با افتتاح آن400 تخت به مجموع تخت های بیمارستانی قم اضافه شد.

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی فرقانی با 350 تخت با متراژ 27 هزار مترمربع دارای بخش های اورژانس، جراحی، آی سی یو(مراقبت های ویژه)، ان آی سی یو(مراقبت های ویژه نوزادان)، جراحی زنان، داخلی زنان، جراحی مردان، داخلی مردان، اطفال و بخش های جانبی مانند رادیولوژی و آزمایشگاه و فضاهای پشتیبان است.

این بیمارستان دارای 11 اتاق عمل و 20 تخت ICU است که چهار تخت آن مجهز به دستگاه دیالیز می باشد، همچنین 18 تخت ویژه NICU نیز در این بیمارستان دایر شده است.

همچنین فرآیند احداث بیمارستان نیروگاه قم که از سال 89 آغاز شده بود در دولت تدبیر و امید با تخصیص اعتبارات لازم دنبال شد و این بیمارستان هم اکنون 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بر اساس برنامه ریزی ها تا پایان خرداد ماه سال جاری به طور رسمی افتتاح می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.

این بیمارستان 172 تختخوابی، 15 هزار متر مربع فضای درمانی دارد و در هفت طبقه درحال ساخت می باشد که دارای بخش های جراحی عمومی، داخلی، نوزادان، زنان و زایمان، اورژانس، درمانگاه و بخش های پاراکلینیکی مثل داروخانه و تصویربرداری است.

این بیمارستان در منطقه نیروگاه ساخته می شود که هیچ واحد درمانی بیمارستانی در آن وجود ندارد؛ تاکنون 270 میلیارد ریال برای این مرکز درمانی هزینه شده و برای اتمام آن 280 میلیارد ریال دیگر به جز هزینه تجهیزات، نیاز است.

بخش زیادی از تجهیزات این بیمارستان وارد قم شده است و تا زمان افتتاح کامل بیمارستان در انبار دانشگاه علوم پزشکی نگهداری می شود. 

در ادامه برنامه های دولت برای تکمیل طرح های نیمه تمام بخش نظام سلامت از دولت های گذشته، ساختمان آموزشی پردیس دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی قم در سال 1394 با طراحی و معماری اسلامی ایرانی در زیربنای هشت هزار و 242 متر مربع با اعتباری بالغ بر 160 میلیارد ریال با استعداد پذیرش 800 دانشجو به بهره برداری رسید. 

این مرکز دارای هشت آزمایشگاه مجهز، 2 تالار تدریس و سه مخزن کتابخانه و سالن مطالعه است که مورد استفاده دانشجویان قرار گرفت. 

همچنین در همین زمان خوابگاه 500 نفره دختران پردیس دانشگاهی به متراژ 9 هزار و 150 مترمربع و اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال مورد بهره برداری قرار گرفت. 

طرح مهم دیگری که توسط دولت یازدهم در استان قم تکمیل شد، طرح نوسازی روش های آبیاری در مزارع استان بود؛ این طرح با هدف مدیریت بهینه منابع آبی از سال 82 در کشور آغاز شده بود که در نهایت با پیگیری های دولت تدبیر و امید در سال های اخیر وارد مرحله عملیاتی شد و هم اکنون بیش از هفت هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان قم با استفاده از روش های نوین آبیاری می شود.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده با اختصاص اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال در آینده نزدیک بیش از 90 درصد زمین های کشاورزی استان به صورت قطره ای و با استفاده از نوار تیپ، آبیاری خواهد شد و از این طریق میزان مصرف آب در بخش کشاورزی استان بیش از 50 درصد کاهش خواهد یافت.

دولت برای ترویج استفاده از روش های آبیاری نوین و تحت فشار در مزارع کشاورزی استان، تا 85 درصد هزینه انجام کار را تا سقف 70 میلیون ریال به صورت تسهیلات بانکی بلاعوض به کشاورزان پرداخت می کند.

آموزش کشاورزان قمی و ایجاد انگیزه در میان آن ها برای استفاده از روش های آبیاری نوین از جمله اقدام های دشواری بود که صورت گرفت و می توان گفت بهره گیری از این روش ها برای آبیاری مزارع استان از جمله مهمترین دستاوردهای دولت در بخش کشاورزی است، چراکه استان قم در منطقه خشک و کویری کشور قرار گرفته و تامین منابع آبی برای آن با دشواری های متعددی مواجه است.

دولت یازدهم بر مبنای اصول اخلاقی خود را متعهد به انجام طرح های نیمه تمام دولت های قبل از خود دانست و در همین رابطه در استان قم بیش از 18 هزار واحد مسکن مهر را برای تحویل به متقاضیان به بهره برداری رساند و با این اقدام، گام مهمی را برای خانه دار کردن جمعیت بزرگی از مردم استان قم برداشت.

تعهدات این استان در زمینه مسکن مهر 46 هزار واحد بوده که تاکنون بیش از 43 هزار واحد آن تکمیل شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

همچنین بهسازی محورهای قم - سلفچگان به طول 50 کیلومتر با اعتبار 820 میلیارد ریال، زیرسازی و روکش آسفالت محور قنوات به طول هشت کیلومتر و با اعتبار 15 میلیارد ریال، اصلاح قوس و لمپ و لوپ تقاطع غیرهمسطح پیچ سنجر(72 تن به سمت آزادراه قم - تهران) با اعتبار هفت میلیارد ریال، بهسازی محور روستاهای تاج خاتون و نیجه با اعتبار 11 میلیارد ریال، زیرسازی و بهسازی محور جنت آباد با سه میلیارد ریال و تعریض پل دره سلیمان در روستای وشنوه با 2 میلیارد ریال از دیگر اقدام های دولت یازدهم برای تکمیل طرح های نیمه تمام دولت های قبل در بخش راه و شهرسازی استان قم بوده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز