مدیرکل میراث فرهنگی قم:

خانه تاریخی یزدان پناه در قم تعیین حریم شد

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۸:۲۲:۱۹
کد خبر: ۵۷۹۹۱۵
خانه تاریخی یزدان پناه در قم تعیین حریم شد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: با توجه به اهمیت تعیین حریم آثار و محوطه‌های تاریخی، خانه یزدان پناه تعیین حریم شد و تاکنون نقشه عرصه و حریم 20 اثر تاریخی در قم مورد تصویب قرار گرفته است.

 

به گزارشی خبرگزاری برنا از قم، عیسی رضایی در این خصوص گفت: نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری خانه یزدان پناه طی نامه ای از سوی رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به استاندار قم ابلاغ شده است.

وی خاطرنشان کرد: محدوده حریم اثر مذکور تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم طبق قانون مجازات اسلامی جُرم محسوب می شود و مرتکب، مشمولِ مجازات های قانونی خواهد شد.

وی ادامه داد: مهم ترین هدف از اجرای این طرح، تقویت، حفظ و نگهداری محیط طبیعی بنا، جلوگیری از ایجاد ساختمان های بلند و مصالح ناهماهنگ در کنار و نزدیکی بناهای تاریخی است.

وی گفت: رشد قارچ گونه ساختمان های ناهمگون و ناهماهنگ با آثار تاریخی باعث از بین رفتن اهمیت میراث فرهنگی و اختلال حریم بصری و دید مشرف بر این گونه اماکن شده است.

وی اضافه کرد: برای نگهداری از آثار تاریخی و میراث فرهنگی باید به یک نگاه مشترک با سایر سازمان‌ها و اداره های مرتبط برسیم، چراکه تعیین و مشخص کردن حریم آثار ملی در کاهش مسائل و مشکلات حقوقی بسیار موثر خواهد بود. 

رضایی افزود: خانه یزدان پناه در محله‌ قدیمی باغ پنبه واقع شده و قدمت آن متعلق به اواخر دوره قاجار است و در حال حاضر این عمارت دارای هفت اتاق، سه زیر زمین و یک بادگیر و آب انبار می باشد و در مجموع یادگاری از معماری برجسته خانه های ایرانی است.

وی افزود: خانه یزدان پناه در تاریخ 24 تیر 1382 با شماره ثبت 9151 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز