تب برفکی در قم فروکش کرد

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۱۱:۵۸:۰۸
کد خبر: ۶۰۹۰۱۵
تب برفکی در قم فروکش کرد
کارشناس مسئول اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی قم گفت: پس از شناسایی کانون های تب برفکی در قم و اقدام های گسترده بهداشتی از جمله واکسیناسیون 135 هزار دام سبک و سنگین برای مبارزه با این بیماری، تب برفکی در این استان فروکش کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم،حسین بختیاری زاده طی گفتگویی گفت: با توجه به این که استان قم در شاهراه ورود و خروج دام قرار گرفته و معمولا این دام ها به صورت غیرمجاز وارد دامشهر می شود، کانون های تب برفکی از یک ماه گذشته در این استان افزایش یافته و بیش از 18 واحد دامداری را درگیر کرده بود.

وی با بیان این که هشدارهای لازم به دامداران داده شده بود، اضافه کرد: متاسفانه دامداران هشدارها را جدی نگرفتند و به ورود دام از مکان های مختلف اقدام کردند که این امر باعث شیوع شدید بیماری تب برفکی در مجتمع دامشهر و دامداری های بخش جعفریه شد.

وی بیان کرد: خوشبختانه در دامداری های بخش قنوات و شهرک لبن که بیشتر گاوهای شیری دارد، اپیدمی خاصی وجود نداشت و از نظر بیماری کاملا ساکت بود.

وی تصریح کرد: دامپزشکی استان قم برای جلوگیری از گسترش بیماری و با توجه به این که سویه های تب برفکی (تغییر ژنتیکی؛ زمانی که این اتفاق رخ می دهد بیماری نسبت به واکسن های موجود مقاوم می شود و باید واکسن قوی تری استفاده شود ) سریع تغییر می کند، مقدار قابل توجهی واکسن وارداتی برای واکسیناسیون دام ها در مجتمع دامشهر و بخش جعفریه خریداری کرد تا ضریب ایمنی افزایش یابد.

بختیاری زاده افزود: واکسیناسیون دام ها همراه با ضدعفونی کردن جایگاه های دام و جلوگیری از ورود دام های غیرمجاز باعث فروکش کردن اپیدمی بیماری تب برفکی در استان قم شده است و در 2 هفته گذشته نشانه هایی از متوقف شدن بیماری در این 2 منطقه درگیر وجود دارد.

وی گفت: با اقدام های صورت گرفته در حال حاضر استان قم از نظر شیوع بیماری تب برفکی وضعیت کاملا ایستا و معمولی دارد.

وی گفت: با توجه به این که دام های تازه وارد می تواند عامل گسترش بیماری تب برفکی باشد، به دامداران توصیه می شود ضمن جلوگیری از ورود دام های غیرمجازی به دامداری ها، با مراجعه به مراکز واکسیناسیون دام، اقدام به واکسینه کردن دام ها و ضدعفونی جایگاه های نگهداری دام نمایند.

بختیاری زاده ادامه داد: واکسیناسیون دام ها توسط کارشناسان دامپزشکی به صورت رایگان صورت می گیرد، ولی هزینه واکسن را دامداران باید بپردازند.

به گفته وی، در طرح واکسیناسیون دام سبک علیه بیماری تب برفکی که از یک ماه گذشته آغاز شد، 75 هزار راس دام زیر پوشش قرار گرفته و پیش بینی می شود این تعداد به 400 هزار راس افزایش یابد.

وی افزود: در 2 هفته گذشته نیز 60 هزار راس دام سنگین علیه این بیماری واکسینه شد که تا پایان طرح 40 هزار دام سنگین دیگر نیز زیر پوشش قرار می گیرد.

بختیاری زاده گفت: میزان خسارت وارد شده به دامداران استان قم مشخص نیست و نهادهای مختلف باید این موضوع را از جنبه های مختلف از جمله کاهش تولید گوشت، تلفات دام و هزینه های صورت گرفته برای نگهداری دام ها ارزیابی کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز