آیت الله جوادی آملی:

اشک و شهادت جامعه را طیب و طاهر می‌کند

۱۳۹۶/۰۷/۱۰ - ۱۲:۳۱:۲۶
کد خبر: ۶۱۹۶۵۲
اشک و شهادت جامعه را طیب و طاهر می‌کند
یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه اشک و شهادت جامعه را از ناپاکی دور می‌کند، گفت: میوه جامعه طیب و طاهر همراهی عدل و عقل است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله العظمی عبدالله جواد آملی  در مراسم عزاداری شب عاشورای حسینی(ع) که در موسسه علوم وحیانی اسرا برگزار شد، با بیان اینکه محتوای زیارات و ادعیه الهی نیایش و خواهش از درگاه ربوبی است، اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره دارای علم خاصی است که نمی‌توان آن را از دروس دانشگاه و حوزه کسب کرد.

وی با بیان اینکه امام حسین(ع) شهادت را به زیباترین شکل ترسیم می‌کنند، گفت: از دیدگاه ائمه طاهرین(ع) شهید کارش طیب و طاهر کردن جامعه است.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه جامعه طیب و طاهر ثمرات پاک و مبرا دارد، ادامه داد: این ثمرات به دست آوردن عقل، عدل، قداست و انسانیت و ایمان به الله است.

وی با تأکید بر اینکه اشک و شهادت هدف نیست، گفت: گریه زمانی کارساز است که سلاحی برای حفظ دین، عفاف و امنیت جامعه باشد.

ماندگاری اسلام هدف قیام امام حسین(ع) بود

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه گریه دو جنبه بیرونی و درونی دارد، توضیح داد: بندگی و نیایش شبانه برای مبارزه با دشمن درون و گریه برای مظلومیت امام حسین(ع) ابزاری برای دشمنی با استکبار بیرونی است.

وی با تصریح بر این مطلب که ثمره گریه بر اباعبدالله(ع) باید «انی سلمن لمن سالکم و حرب لمن حاربکم» باشد ادامه داد: وارثان امام حسین(ع) تا زمانی که خواسته‌ها و هواهای خود را نمیرانند هیچ ارثی از میراث او نمی‌برند.

این مرجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه هدف اصلی و مهم قیام حسینی(ع) زنده نگه‌داشتن اسلام بوده است، گفت: هر برنامه و موضوعی غیر از اسلام وسیله‌ای بیش نیست.

وی با انتقاد از طرز تفکری که برای علم فارغ التحصیلی قائل است، گفت: هر عالمی در هر درجه‌ای از علم و معرفت باشد باید مدام پای مکتب دانش باشد.

آیت الله جوادی با اشاره به اینکه خداوند به مؤمنان خاص صلوات می‌فرستد، اظهار کرد: نورانیت و معرفتی که حاصل از صلوات خداوند است در کدام مکتب علمی قابل احصا و تدریس است.

وی با بیان اینکه مرگ برای یک مؤمن لذیذترین و بهترین لذت دنیاست، ادامه داد: چرا در این لحظه زیبا همه اولیا و ائمه اطهار(ع) از مؤمن واقعی استقبال می‌کنند.

امام عصر هم نمی‌تواند حرام خواران را هدایت کند

این مفسر قرآن کریم با اشاره به اینکه رابطه بین عاطفه و عقل باید مدیریت عقل بر احساس باشد، گفت: قرآن کریم می‌فرماید برای اداره نظام داشتن عقل کافی نیست و باید قائل به عقل و عدل به همراه هم باشیم.

وی با تأکید بر اینکه امام امت هم به دلیل قائل بودن به عقل و عدل توانست رهبری نظام اسلامی را بر عهده بگیرد، گفت: پیروزی و جاودانگی انقلاب اسلامی ثمره همراهی عدل و عقل است.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه مال حرام کوفیان را گنگ و کر کرده بود، گفت: اگر کسی آلوده به مال حرام شود حتی امام زمان هم نمی‌تواند او را به راه راست هدایت نماید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز