در جلسه‌ای با حضور معاون استاندار قم تاکید شد؛

لزوم تأمین ۲۰ درصد برق دستگاه‌های استان از انرژی‌های تجدید پذیر

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۱۱:۴۴:۰۷
کد خبر: ۶۲۸۲۱۳
لزوم تأمین ۲۰ درصد برق دستگاه‌های استان از انرژی‌های تجدید پذیر
جلسه هماهنگی تأمین 20 درصدی برق مصرفی دستگاه‌های استان از انرژی‌های تجدید پذیر با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در آبفای قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید صدرالدین موسوی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم و جمعی از مدیران استان از نیروگاه خورشیدی 20 کیلوواتی آب و فاضلاب قم بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه اجرای این نیروگاه و توان آن قرار گرفتند.

پس از این بازدید، جلسه هماهنگی تأمین 20 درصدی برق مصرفی دستگاه‌های استان از انرژی‌های تجدید پذیر با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم در سالن زمزم شرکت آب و فاضلاب برگزار شد.

* برنامه ریزی آبفای قم در استفاده از انرژی‌های نو

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در ابتدای این جلسه در سخنانی اظهار داشت: آبفای قم در کنار وظایف ذاتی خود، استفاده از انرژی‌های نو و تجدید پذیر را به عنوان یکی از اولویت‌های دولت در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در دستور کار خود قرار داده است.

وی در این زمینه به احداث نخستین نیروگاه آبی «بر خط» در تصفیه‌خانه آب قم خبر داد و گفت: این نیروگاه که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم‌زمان با هفته دولت وارد مدار بهره‌برداری شده و توان تأمین برق 2 هزار خانوار را دارا است.

دکتر علی جان صادق پور تولید برق از گاز حاصل از هضم لجن فاضلاب را از جمله برنامه‌های شرکت آب و فاضلاب در راستای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر عنوان کرد و گفت: با این روش نیز توان تولید یک مگاوات برق را داریم که بخش عمده‌ای از برق تصفیه‌خانه فاضلاب را تأمین خواهد کرد که در راستای پدافند غیرعامل بسیار مؤثر است.

وی همچنین راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی 20 کیلوواتی را نیز از دیگر اقدامات آبفای قم در راستای استفاده از انرژی‌های نو ذکر و خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی اقتصادی و پایداری انرژی الکتریکی در ستاد مرکزی شرکت آب و فاضلاب استان را از جمله اهداف احداث این نیروگاه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با بیان اینکه این پروژه با 930 میلیون ریال سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده است، ابراز داشت: این نیروگاه توان تولید 34 هزار کیلووات ساعت در سال را دارد ضمن اینکه سرمایه آن طی سه سال و نیم بازگشت خواهد داشت.

وی با اشاره به قانون الزام نهادهای دولتی به تأمین بیست درصد برق موردنیاز خود از انرژی‌های تجدید پذیر اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته اجرای فازهای بعدی نیروگاه‌های خورشیدی در دیگر تأسیسات آب و فاضلاب قم در دستور کار قرار دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم نیز در ادامه این جلسه با اشاره به لزوم اجرای قانون تأمین 20 درصدی برق دستگاه‌های اجرایی استان از انرژی‌های تجدید پذیر خاطرنشان کرد: باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم نیز ارائه شود تا به نقطه مطلوب برسیم.

موسوی همچنین بر لزوم استفاده از توان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این زمینه تاکید کرد و از مدیران دستگاه‌های حامل‌های انرژی و سایر نهادهای مرتبط خواست تا با استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌کارهای اجرایی شدن این قانون را احصا کنند.

گفتنی است در این جلسه که با حضور مدیران و کارشناسان برخی از دستگاه‌های استان برگزار شد راه‌های مختلف اجرایی شدن قانون تأمین 20 درصد برق دستگاه‌های اجرایی با استفاده از انرژی‌های نو بررسی شد.

 

نظر شما