دادستان عمومی و انقلاب استان قم در دیدار اعضای هیأت مدیره کانون داوری استان قم:

آموزش و فرهنگ سازی را برای نهادینه سازی داوری باید جدی گرفت

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۱۵:۳۷:۲۲
کد خبر: ۶۳۴۸۷۴
آموزش و فرهنگ سازی را برای نهادینه سازی داوری باید جدی گرفت
اعضای هیأت مدیره کانون داوری استان قم با دادستان قم دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم،  در این نشست، کاهه، دادستان قم بیان کرد: در امر پیشگیری، پدیده های خوبی در قانون پیش بینی شده است که مهمترین آن میانجی گری است و این استان می تواند به عنوان استان پایلوت و الگو در این باره مطرح باشد.

وی با تأکید بر نقش نهادهای شبه قضایی در کاهش بار دعاوی و شکایات مطروحه در دادگستری، خاطرنشان کرد، روند اجرایی و عملیاتی در نهادهای شبه قضایی باید به گونه ای باشد که ضمن اعتماد سازی عمومی، رضایتمندی جامعه را به همراه داشته باشد چرا که در غیر اینصورت در نهایت دستگاه قضایی با چالش مواجه می شود..

کاهه با بیان اینکه در جریان داوری و میانجیگری باید از کارشناسان و عالمان دیگر رشته ها به ویژه در حوزه ی علومی که با انسان شناسی مرتبط است، بهره برد، نگاه صرفاً حقوقی را کافی ندانسته و افزود: در بحث میانجیگری و داوری باید جامعیت ما فراتر از بحث علمم حقوق باشد.

ایشان تأسیس کانون داوری استان قم را مایه مباهات دانست و اظهار داشت: بر این باورم که کانون داوری استان قم با شاکله ی اعضای علمی و فرهیخته ی هیأت مدیره ی فعلی می تواند تعامل خوبی با دستگاه قضایی به ویژه دادستانی قم در جهت بستر سازی های فرهنگی و کاهش سطح دعاوی و نیز کاهش ورودی پرونده ها به دادسرا و محاکم داشته باشد و حوزه دادستانی نهایت همکاری خود را در چارچوب قانون با این کانون خواهد داشت.

دادستان قم در این نشست، با توصیه به چارچوب سازی مشخص و مدون و نیز سازمان یافتگی در برنامه و اجرا بیان داشت: در جریان نظارت ستادی این کانون بر نهادها و موسسات داوری و نیز بسط و توسعه فرهنگ داوری باید به گونه ای عمل شود که تجربه ها و معضلات برخی نهادهای شبه قضایی را در پیش رو نداشته باشیم.

همچنین ایشان خاطر نشان ساخت: از مزایای داوری را تخصصی بودن رسیدگی به دعاوی دانست که البته نقش و جایگاه داوری در بین آحاد مردم جامعه باید تبیین و در این رابطه فرهنگ سازی شود و یکی از رسالت  های مهم و البته سنگین کانون داوری استان، پرداختن به این مهم است.

گفتنی است در این نشست، حجه الاسلام والمسلمین قلی پور، و دکتر حبیب نژاد به عنوان رییس و نایب رییس کانون به طرح اقدامات صورت گرفته در کانون داوری استان و لزوم تعامل با دستگاه قضایی اشاره نمودند و رحمت اله نصیرپور ، به عنوان رییس کمسیون توسعه و ترویج کانون استان به تشریح چگونگی تقاضای عضویت و شیوه ی بررسی صلاحیت های عمومی و تخصصی متقاضیان در این کانون پرداخت و  دکتر لاجورری و حاجیلو به عنوان روسای کمسیون های آموزش و انتظامی و نیز دیگر اعضای هیأت مدیره  به تفکیک به طرح دیدگاههای خود در زمینه ی برنامه ها، اهداف و شیوه عملکرد کانون در آینده پرداختند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز