آیین بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) در قم برگزار شد

۱۳۹۶/۰۹/۱۰ - ۱۲:۰۲:۵۵
کد خبر: ۶۴۳۶۲۸
آیین بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) در قم برگزار شد
طی مراسمی با حضور فضلا و روحانیون، مراسم بزرگداشت علامه طباطبایی در دارالقرآن این علامه در قم برگزار شد.

 

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی در این مراسم  با بیان این که در میان علمای اسلام، عالمانی به جامعیت علامه طباطبایی(ره) کمتر حضور دارند، خاطرنشان کرد: ایشان در همه رشته های علوم اسلامی احاطه لازم را داشته و ارتباط میان آن را درک کرده و بر آن میراث های گرانبها افزوده بود که بارزترین آنها خدماتی است که به قرآن کریم داشت. 

وی با اشاره به هدایت مردم توسط پیامبر گرامی اسلام(ص) اظهار داشت: ایشان در روز قیامت از هجر و غربت قرآن کریم به خداوند متعال شکایت می کند و امروز شاهد هستیم که شبهات شیطانی بسیاری به این کتاب الهی وارد می کنند تا نسل جوان کشورمان را مورد تهاجم فکری و عقیدتی قرار دهند. 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که ما حق قرآن را به درستی ادا نکرده ایم، تصریح کرد: علامه طباطبایی عالمی است که برای خارج کردن قرآن کریم از مهجوریت بسیار تلاش کرده است و شاید همچون ایشان را در این عرصه کمتر دیده باشیم. 

وی با بیان این که باید تلاش کنیم تا معارف و آموزه های قرآنی در جامعه تبیین شده تا هرچه بیشتر به آیات قرآن عمل کنیم، گفت: بخش عمده ای از فقه اسلامی مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی است، اما در دورانی در کشورمان، این فرهنگ در جامعه غالب بود که نباید در مسائل سیاسی دخالتی داشته باشیم. 

مصباح یزدی در ادامه افزود: امام راحل تحولی عظیم در عرصه های سیاسی و اجتماعی بوجود آورد و ایشان هم در زمینه علمی و هم در عرصه مبارزاتی، تکلیف خود را به خوبی ادا کرد و نظام مقدس جمهوری اسلامی را برپا نمود. 

وی با اشاره به اثبات بحث ولایت فقیه در کلام علامه طباطبایی(ره)، خاطرنشان کرد: ایشان ولایت فقیه را شایسته کسی می داند که در فقاهت، تقوا، تدبیر و اطلاع از اوضاع سرآمدتر از دیگران باشد و در ادامه بر وحدت میان مسلمین تاکید کرده و حفظ مصلحت اسلام و مسلمین را بر همه واجب می داند. 

سی و ششمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی(ره) و نشست علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم با حضور آیات ممدوحی، رجبی، کعبی و جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و علما و فضلای حوزه های علمیه در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) قم برگزار شد. 

علامه سیدمحمدحسین طباطبایی در سال 1282 هجری شمسی در تبریز به دنیا آمد. ایشان در زادگاه خود تحصیلات مقدماتی را به انجام رساند و در سال 1304 رهسپار نجف شد و طی مدت 10 سال نزد اساتید معروفی همچون نائینی، کمپانی و بادکوبه‌ای دروس فقه و اصول و فلسفه را فراگرفت. 

ایشان در سال 1314 به زادگاه خود بازگشت و به سبب وضع معیشتی مجبور شد 10 سال در تبریز بماند. سپس به قم مهاجرت کرد و تا پایان عمر در آنجا به تدریس علوم عقلی و تفسیر قرآن مشغول بود و در نهایت در روز 24 آبانماه 1360 هجری شمسی دارفانی را وداع گفت. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز