مانور مدیریت بحران در قم برگزار می شود

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۹:۰۵:۲۱
کد خبر: ۶۵۰۷۹۸
مانور مدیریت بحران در قم برگزار می شود
مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: در سال آینده هر ماه یک مانور را برای مدیریت بحران در استان برگزار خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محسن اوروجی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم که در سالن امام جواد(ع) در ساختمان استانداری برگزار شد، با اشاره به کمک مردم استان قم به مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار کرد: مردم این استان به صورت منسجم به مردم این مناطق کمک کردند و مدیران بحران کشور به نظم فعالیت‌های استان قم در این زمینه اذعان داشتند.

وی ادامه داد: خیرین استان قم با همکاری ستاد اقامه نماز 50 کانکس را در مناطق زلزله زده سرپل ذهاب مستقر کردند، بنیاد مسکن استان هم با همکاری سپاه در نوسازی مسکن‌های آسیب دیده مناطق زلزله زده مشارکت خواهد داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: زلزله 7.3 ریشتر استان کرمانشاه یکی از زلزله‌های بزرگ در تاریخ معاصر ایران بود، این زلزله استان‌های مختلف کشور را تحت تاثیر قرار داد، البته مسکن‌هایی که به صورت ایمن ساخته شده بود، در این زلزله آسیب ندیدند.

اوروجی با اشاره به جلسات کارگروه زلزله استان قم اظهار کرد: یکی از موضوعات مطرح شده در این جلسات استفاده از مصالح مناسب در ساخت منازل بود، برای مدیریت بحران نیاز به همکاری شهروندان داریم، بخش زیادی از کار امداد و نجات پس از زلزله کرمانشاه توسط مردم صورت گرفت.

وی ادامه داد: باید آموزش‌های مناسبی به مردم استان قم برای مقابله با بحران‌ها ارائه شود، جمعیت هلال احمر، شهرداری و صدا و سیما نقش بزرگی را باید در این مساله ایفا کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: در مناطق زلزله زده کرمانشاه باید از ظرفیت دهیاران بیشتر استفاده شود و این افراد به عنوان مدیر بحران فعال باشند، در زلزله کرمانشاه شاهد فعالیت گسترده خیرین بودیم و باید با شناسایی این خیرین از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

اوروجی با اشاره به نقش ارتش و سپاه در مدیریت بحران اظهار کرد: این نهادهای نظامی نقش زیادی را در امدادرسانی به مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه داشتند، نیروهای آموزش دیده ای در سپاه و ارتش وجود دارند و باید جمعیت هلال احمر هماهنگی لازم را با این نهادهای نظامی داشته باشد.

وی ادامه داد: در سال آینده هر ماه یک مانور را برای مدیریت بحران در استان قم برگزار خواهیم کرد، همچنین ماه آینده هم شاهد برگزاری مانور ایمنی به مناسبت سالروز زلزله بم خواهیم بود.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: باید نقشه‌هایی از استان تهیه شود تا در اختیار استان‌های معین در هنگام بحران‌ها قرار بگیرد، این ضعف را در زمان حضور در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه شاهد بودیم.

اوروجی با اشاره به کمک دستگاه‌های استان قم به جمعیت هلال احمر اظهار کرد: این دستگاه‌ها کمک‌های لازم را به این جمعیت داشتند و خودروهای بسیاری توسط دستگاه‌های اجرایی در اختیار جمعیت هلال احمر قرار گرفت.

وی ادامه داد: باید علاوه ارائه امداد به مردم آسیب دیده به آن‌ها آموزش بدهیم، همچنین در هنگام وقوع یک بحران، ابتدا اسکان اضطراری و در ادامه اسکان موقت را داریم، پس از زلزله ورزقان قرار بود که هر سال حدود هزار کانکس در مناطق مختلف کشور ساخته شود، اما این اتفاق نیفتاد.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم افزود: اسکان موقت حدود یک و نیم ماه طول می‌کشد و پس از اسکان موقت، اسکان دائم را خواهیم داشت، بنیاد مسکن اسکان دائم را برای مردم مناطق زلزله زده انجام و بنیاد مستضعفان نیز سیمان را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌دهد.

اروجی در پایان با اشاره به حضور دستگاه‌های اجرایی استان قم در مناطق زلزله زده کرمانشاه خاطرنشان کرد: دستگاه‌هایی همچون سازمان بهزیستی، اورژانس و شهرداری قم به صورت گسترده در این مناطق حضور پیدا کردند.

نظر شما
پرونده ویژه