هشدار استاندار قم :

ضرورت مقاوم سازی بافت فرسوده شهر قم/با یک زلزله بیشتر شهر قم گرفتار می شود

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۹:۰۷:۲۸
کد خبر: ۶۵۰۷۹۹
ضرورت مقاوم سازی بافت فرسوده شهر قم/با یک زلزله بیشتر شهر قم گرفتار می شود
استاندار قم گفت: یکی از راهکارها برای کاهش تلفات حوادث در بافت فرسوده، مقاوم سازی این بافت است، بخش زیادی از شهر قم بافت فرسوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید مهدی صادقی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم که در سالن امام جواد(ع) در ساختمان استانداری برگزار شد، با اشاره به تلاش دستگاه‌های اجرایی استان قم به مردم در مناطق زلزله زده کرمانشاه اظهار کرد: این دستگاه‌ها با حضور در این مناطق، خدمت رسانی لازم را به مردم آن مناطق داشتند، باید با درس گرفتن از تجربیات زلزله کرمانشاه برای مدیریت در هنگام وقوع بحران آماده شویم.

وی ادامه داد: باید از تجربیات مانورهای آموزشی برای مدیریت در هنگام بحران‌ها استفاده کنیم، در مدیریت بحران نباید موازی کاری صورت بگیرد.

استاندار قم افزود: متاسفانه در زلزله کرمانشاه علی رغم تلاش تمام دستگاه‌های اجرایی و مردم مطالب تبلیغی مطرح شد که این مطالب با واقعیت تطابق نداشت، دلسوزی‌های بیش از حد موجب شد که مردم دچار ابهام شوند.

صادقی با اشاره به لزوم ساخت کانکس در کشور اظهار کرد: در هر استانی باید کانکس‌های لازم ساخته شود تا در هنگام وقوع بحران‌ها بتوانیم در کوتاه ترین زمان اسکان موقت را برای آسیب دیدگان داشته باشیم و باید دستگاه‌ها در این زمینه در استان‌ها فعالیت کنند.

وی ادامه داد: می‌توانیم آمادگی‌های لازم را برای مقابله با بحران‌ها استفاده کنیم، در فصل زمستان احتمال وقوع حوادثی همچون سیلاب در استان قم وجود دارد، وضعیت نزولات در استان نگران کننده است و برای وقوع سیلاب در قم باید آماده باشیم.

استاندار قم افزود: دستگاه‌هایی که در استان طرح مقابله با بحران را تهیه کردند، باید این طرح را به تصویب مدیریت بحران استان قم برسانند و نقش هر کارمند در این طرح‌ها باید مشخص شود.

صادقی با اشاره به ضرورت دقت در ساخت و ساز در استان قم اظهار کرد: باید در ساخت‌وسازها موارد قانونی و مهندسی مورد توجه قرار بگیرد، سوله‌های چند منظوره شهرداری قم باید برای هنگام وقوع بحران‌ها آماده باشند و در این سوله‌ها اقلام و تجهیزات لازم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: باید دستگاه‌های اجرایی استان هر سه ماه یک بار گزارش عملکرد خود را به کارگروه مدیریت بحران استان ارائه بدهند، همچنین درس‌های زلزله کرمانشاه باید در جلسات این کارگروه مورد بررسی قرار بگیرد.

استاندار قم افزود: یکی از راهکارها برای کاهش تلفات حوادث در بافت فرسوده، مقاوم سازی این بافت است، بخش زیادی از شهر قم بافت فرسوده است و در صورت وقوع زلزله 7 ریشتر در این شهر افرادی زیادی دچار آسیب می‌شوند و باید برای مدیریت استان در هنگام بحران آماده باشیم.

صادقی با اشاره به ضرورت توجه مدیران استان قم به مانورهای مدیریت بحران اظهار کرد: این مانورها باید توسط مدیران دستگاه‌های اجرایی استان جدی گرفته شود، در هنگام وقوع بحران مشکلات غیرقابل پیش بینی نیز به وجود می‌آید، ستاد مدیریت بحران باید مرکز مدیریت در هنگام بحران‌ها باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: گزارش‌های رضایت مندی از فعالیت مطلوب دستگاه‌های مختلف استان قم همچون جمعیت هلال احمر در زلزله کرمانشاه ارائه شده است، کمک‌های استان به مردم مناطق زلزله زده به صورت متمرکز بود و این کمک‌ها رضایت مندی مدیران استان کرمانشاه را به دنبال داشت.

نظر شما
پرونده ویژه