آیت الله العظمی جوادی آملی:

آیت الله هاشمی رفسنجانی انسان اخلاقی بود

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۱۱:۵۲:۲۷
کد خبر: ۶۵۵۵۴۷
آیت الله هاشمی رفسنجانی انسان اخلاقی بود
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که آیت الله هاشمی رفسنجانی انسان اخلاقی بود گفت: او شخصی بود که جهاد، سیاست، شهامت، مدیریت، مدبریت، کشور آرایی و کشور داری را تجربه کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در پیام تصویری به همایش بررسی اندیشه های اخلاقی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که  درسالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، به جایگاه شخصیتی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کردند و گفتند: اخلاق خلقت ویژه ای است که انسان باید آن را بسازد، انسان صالح سالک بخواهد درون را بسازد باید به اذن خدا این کار را انجام دهد.

این مرجع تقلید عنوان کردند: اخلاق غیر از موعظه است و اخلاق عبارت از این است که انسان درجبهه جهاد درون، جنگ را مدیریت کند نه شهید شود و نه اسیر و اگر نتواست، کاری کند شهید شود.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشتند: اگر کسی در عرصه جهاد درونش ضعیف بود، شکست می خورد و اگر سخن از اخلاق می کنیم منظور جهاد کبیر است نه صغیر.

ایشان افزودند: در صحنه درون، نیروهای مخالف و موافق مانند عقل عملی،  نظری، وهم و خیال صف آرایی کرده اند. اگر کسی دربخش اندیشه در صحنه نبرد پیروز نشد و عقل حاکم شد، نتیجه آنچه خواهد شد که نباید بشود.

معظم له افزودند: اگر کسی در  بخش عقل عملی در مبارزه درون پیروز شد؛ آن فرد پیروز است او در این  جنگ نه شهید و نه اسیر می شود، بلکه اسیر می گیرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: اگر کسی در برابر نیروی درون شهوت و وهم و خیال مقاومت کرد و پیروز شد، او مات شهیدا.

این مرجع تقلید عنوان کردند: اگر کسی بتواند در بخش اندیشه عقل عملی و نظری هر دو را هماهنگ کند این چنین انسانی فرد عاقلی است که هر کسی به این  مقام نمی رسد؛ اما کسانی هم بودند درحد خود علم را فراهم کرده باشند، جهاد، سیاست، شهامت، مدیریت، مدبریت، کشور آرایی و کشور داری را تجربه کرده باشد می توان یکی از آن افراد را مرحوم آیت الله هاشمی نام برد.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشتند: اگر کسی مبانی  الهی و اهل بیت(ع) را تجربه کرد، صبر را تجربه کرد و زندان، ریاست، مدیریت، مجلس و سیاست را برای خدا تحمل می کند این فرد مرحوم آیت الله هاشمی است.

ایشان افزودند: قرآن می فرماید دردنیا کسانی هستند که انفاق مالی، آبرو می کند، اهل جهاد، دستگیری، خدمت به مردم برای رضای خدای هستند. در این عرصه می توان از آن مرحوم نام برد، او اهل انفاق علم، خدمت و دستگیری مردم بود، او از تخت به روی تخته آمد و هیچ گاه تکان نخورد این نشان می دهد آن مرحوم انسان اخلاقی بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز