آیت‌الله مکارم شیرازی:

انقلاب اسلامی با منطق شهادت توانست در جنگ تحمیلی به پیروزی برسد/نسل‌های مختلف با آموزه‌های ایثار و شهادت آشنا شوند

۱۳۹۶/۱۰/۱۰ - ۰۸:۵۷:۰۲
کد خبر: ۶۵۶۵۰۵
انقلاب اسلامی با منطق شهادت توانست در جنگ تحمیلی به پیروزی برسد/نسل‌های مختلف با آموزه‌های ایثار و شهادت آشنا شوند
یکی از مراجع تقلید گفت: اسلام با منطق شهادت جلو رفته و تا کنون نیز توانسته به نتایج مطلوبی برسد و انقلاب اسلامی با منطق شهادت توانست در جنگ تحمیلی به پیروزی برسد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در مراسم افتتاحیه نخستین کنگره یک هزار شهید روحانی استان قم که در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه قرآن کریم در دو آیه به زنده بودن شهدا اشاره کرده است، اظهار کرد: مخاطب آیه ای از سوره بقره عموم انسان‌ها و مخاطب آیه دیگری نیز پیامبر اسلام(ص) است.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس آموزه‌های قرآن کریم شهدا نزد پروردگار خود روزی دریافت می‌کنند، اضافه کرد: در این آیه قرآن کریم با توجه به فهم و درک مردم، آن‌ها را مورد خطاب قرار داده است و از دادن روزی به شهادت سخن به میان می‌آورد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: بر اساس آموزه‌های قرآن شهدا زندگانی هستند که هرگز مرگ به سوی آن‌ها دست دراز نکرده است هر چند به ظاهر از زندگی مادی خارج شده‌اند اما این نشانه مرگ آن‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه شهدا جایگاه عابد را به خود اختصاص داده‌اند، عنوان کرد: این افراد به صورت مستمر در حال عبادت خداوند متعال هستند به همین علت می‌توانیم بگوییم که یک جایگاه متفاوت برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه شهدا از نعمت‌های دریافت شده از رحمت الهی رضایت دارند، مطرح کرد: این افراد زمانی که رحمت الهی را مشاهده می‌کنند شادمان می‌شوند.

وی یادآور شد: شهدا به افرادی که به آن‌ها ملحق نشده‌اند بشارت می‌دهند که در مورد ما نگران نباشید چرا که در مورد شهادت نباید به افراد تسلیت بگوییم بلکه باید از واژه تبریک استفاده کنیم چرا که شهدا از گذشته و آینده خود غمگین نبوده و هیچ نگرانی نخواهند داشت.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه شهدا به آینده نیز بشارت می‌دهند، عنوان کرد: این افراد از مردمی که در دنیای خاکی حضور دارند دعوت می‌کنند که به مسیر ایثار و شهادت حرکت کنند تا بتوانند همانند آن‌ها رستگار شوند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم در مورد شهدا آیاتی مختلفی دارد، ادامه داد: اسلام با منطق شهادت جلو رفته و تا کنون نیز توانسته به نتایج مطلوبی برسد، انقلاب اسلامی با منطق شهادت توانست در جنگ تحمیلی به پیروزی برسد؛ دشمن بعثی بعد از انقلاب اسلامی از بهم‌ریختگی کشور ایران استفاده و به دنبال این بود که سه روزه بتواند به تهران برسد اما اینجا بود که امام خمینی(ره) با استفاده از منطق شهادت توانست مردم را برای حضور در میدان نبرد بسیج کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی از فرهنگ شهادت به عنوان عامل پیروزی انقلاب اسلامی نام برد و خاطرنشان کرد: شهدا با نگاه به روحیه شجاعت امام خمینی(ره) مقابل گلوله ایستادگی کردند در حالی که بدون فرهنگ ایثار و شهادت در جنگ هشت ساله به شکست می‌رسیدیم.

وی بر لزوم ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تاکید کرد و یادآور شد: باید فرهنگ شهادت را به مردم آموزش دهیم؛ امروزه نظام اسلامی قوی‌تر از گذشته شده است و تا زمانی که منطق ایثار و شهادت در میان جوانان زنده و روشن باشد همچنان قوی خواهیم ماند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه منطق عمل توانست مردم را با آموزه‌های جدید آشنا کند، عنوان کرد: روحانیون با شهادت خود مردم را به سمت شهادت دعوت کردند، اگر روحانیون با عمل خود به مردم آموزش نمی‌دادند نمی‌توانستیم در انقلاب اسلامی به نتیجه برسیم.

وی با اشاره به اینکه روحانیون در مرحله نخست لباس شهادت را به تن خود کردند، مطرح کرد: بر اساس فرمایشات امام علی(ع) اگر به دنبال پیروزی در عرصه‌های مختلف هستیم باید در مرحله نخست خود عمل کننده باشیم؛ اگر اسلام باز هم نیازمند شهید باشد باید در مرحله نخست در صحنه حضور یابیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه دشمن نمی‌تواند سلاحی قدرتمندتر از سلاح شهادت داشته باشد، گفت: در شرایطی که نظامیان کشورهای مختلف از صحنه نبرد فرار می‌کنند، نظامیان و رزمندگان دفاع مقدس برای دفاع از آرمان‌ها و اسلام همیشه در صف نخست حضور داشتند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: مسلمانان این منطق را قبول دارند که در صورت شهادت به سعادت و در صورت پیروزی به موفقیت می‌رسند به همین علت هراسی از مرگ ندارند؛ نسل جوان امروزه صحنه‌های دفاع مقدس را مشاهده نکرده است به همین علت این صحنه‌ها باید با روش‌های مختلف برای جوانان مجسم شود تا آنان نیز آموزش لازم را سپری کنند چرا که شاید باز هم نیاز باشد در مسیر اسلام شهید تقدیم کنیم.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی نظام عامل بازدارندگی دشمن است، گفت: روحانیون، سپاهیان، صدا و سیما و فرهیختگان جامعه از جمله نویسندگان باید فرهنگ ایثار و شهادت را زنده نگه دارند تا نسل‌های مختلف با آموزه‌های ایثار و شهادت آشنا شوند و بتوانیم انقلاب اسلامی را تا ظهور امام زمان(عج) دنبال کنیم.

نظر شما