اقامه نماز باران در قم

۱۳۹۶/۱۰/۲۹ - ۱۳:۳۸:۰۶
کد خبر: ۶۶۴۷۳۹
اقامه نماز باران در قم
در پی خشکسالی و کاهش 90 درصدی بارش نزولات آسمانی در استان قم، نماز طلب باران روز جمعه به امامت آیت الله سید محسن خرازی استاد برجسته حوزه علمیه و با حضور گسترده مردم متدین قم ، در مصلای قدس این شهر برگزار شد.

 

به گزارش برنا از قم، مردم از مساجد مختلف قم با پای پیاده تکبیرگویان به سمت مصلای قدس حرکت و در نماز باشکوه باران حضور یافتند. شرکت گسترده مردم برای اقامه نماز باران باعث شد که علاوه بر شبستان ، محوطه مصلا نیز مملو از جمعیت شود.

در این نماز باشکوه آیات مرتضی مقتدایی نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، سعیدی تولیت حرم حضرت معصومه(س)، علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور، سید هاشم حسینی بوشهری امام جمعه موقت قم، نمایندگانی از دفاتر مراجع تقلید، مسئولان استانی، طلاب، علما و فضلای حوزه علمیه نیز حضور داشتند.

مردم قم پس از اقامه نماز باران با چشمانی اشک بار و توسل به حضرت زهرا(س) نزول رحمت الهی را از خداوند متعال مسالت نمودند. 

آیت الله رضا استادی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم نیز پیش از اقامه این نماز به بیان احکامی در مورد اقامه نماز طلب باران پرداخت و گفت: نماز باران مقدماتی از جمله روزه گرفتن و اقامه نماز در بیابان و در فضای بدون سقف دارد ولی مقدمات نماز الزامی نیست و هر کدام از این مقدمات عمل شود، بهتر است ولی اقامه اصل نماز بدون فراهم کردن این مقدمات نیز بدون اشکال است.

بر اساس احکام شرعی خواندن نماز باران در زمانی که نهرها خشک و کمبود منابع آبی رخ دهد، مستحب است.

کیفیت آن همچون کیفیت نماز عید 2رکعت است که به جماعت برگزار می شود و اقامه فرادای آن نیز به نیت رجا و امید مستحب بوده و اشکالی ندارد.

در نماز باران بعد از حمد و سوره رکعت اول پنج بار تکبیر گفته می شود و بعد از هرتکبیر قنوت قرائت و در رکعت دوم بعد از حمد وسوره چهار تکبیر و بعد از هر تکبیر یک قنوت انجام می گیرد، و در قنوت های نماز باران هر دعائی که بخواند کافی است.

البته بهتر آن است که قنوتها مشتمل بر طلب باران باشد و از خدای رحمان طلب شود که عطوفت و رحمتش را شامل مردم بسازد و درهای آسمان را برحمت و باران خود بگشاید و قبل از دعا در هر قنوت، نخست بر محمد صلی الله علیه وآله و آل او، صلوات و درود فرستاده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز