آیت‌الله مکارم شیرازی:

ملت در ۲۲ بهمن دشمنان را مایوس می‌کنند/ انتقام‌های انتخاباتی را کنار بگذارید

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۱۰:۰۴:۴۷
کد خبر: ۶۷۴۰۳۳
ملت در ۲۲ بهمن دشمنان را مایوس می‌کنند/ انتقام‌های انتخاباتی را کنار بگذارید
یکی از مراجع تقلید گفت: در راهپیمایی‌ 22 بهمن همه ملت شرکت می‌کنند و مشخص می‌شود که مردم پس از 40 سال هنوز به انقلاب علاقه دارند و دشمن مأیوس و ناامید می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: شاخه درختی روی جاده بود که مردم را اذیت می‌کرد بنابراین فردی این شاخه را از جاده دور کرد به دلیل این عمل کوچک خدا او را بهشتی کرد.

وی خاطرنشان کرد:‌ این امر نشان می‌دهد اسلام جنبه مردمی دارد و به حقوق مردم احترام می‌گذارد و از آزار دیگران بیزار است.

این مرجع تقلید با اشاره به دستورات اسلام گفت:‌ بر اساس آموزه‌های اسلام مردم باید مراقب یکدیگر باشند و اذیت و آزار برای دیگران ایجاد نکنند و سد شارع نداشته باشند و اگر درخت از خانه بیرون آمده مزاحم مردم نباشد و فضای اجتماعی را آلوده و فضای طبیعی را تخریب نکنند. انسان با مشاهده مجموعه احکام اسلام درک می‌کند چه اندازه حساب شده و مردمی است.

وی با بیان اینکه زندگی اجتماعی دارای برکات و عوارضی است عنوان کرد: اگر زندگی اجتماعی وجود نداشته باشد پیشرفت ایجاد نمی‌شود. پیشرفت صنایع و علوم به واسطه زندگی اجتماعی است در عین حال زندگی اجتماعی عوارض و مشکلاتی ممکن است داشته باشد که باید برطرف شود تا برکات خود را نشان دهد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به فرارسیدن دهه فجر و پیروزی انقلاب گفت:‌ در راهپیمایی‌ 22 بهمن همه شرکت می‌کنند و به دشمن ضربه می‌زنند و مشخص می‌شود که مردم پس از 40 سال هنوز به انقلاب علاقه دارند و دشمن مأیوس و ناامید می‌شود؛ این اغتشاشات امید کاذب برای آنها ایجاد کرده بنابراین با شرکت در راهپیمایی 22 بهمن نشان دهیم این امید به ناامیدی منتهی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم که انقلاب ما با همه انقلاب‌ها تفاوت دارد. انقلاب‌های دیگر متکی به شرق یا غرب بوده و بدون مرکز اتکا نمی‌توانستند انقلاب خود را پیش ببرند ولی انقلاب اسلامی بدون تکیه بر هیچ کدام از این عوامل پیشرفت کرده است.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: هشت سال جنگ به کشور تحمیل شد و ما در بدترین شرایط و دشمن در بهترین شرایط بود یعنی تمام دنیا به آنها کمک می‌کردند و حتی سلاح کشتار جمعی در اختیار آنها قرار می‌‌دادند ولی تحمل کردیم و دشمن نتوانست کاری کند و اکنون یک وجب از خاک ما در اختیار دشمن نیست.

وی با اشاره به عوامل پیروزی انقلاب گفت:‌ وحدت از جمله عوامل پیروزی بود که امروز شعار می‌دهیم ولی در عمل برخی خلاف آن گام برمی‌دارند. ‌اختلاف عامل شکست است و انسان عاقل به سراغ شکست نمی‌رود.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: هنوز عده‌ای در حال صحبت در مورد انتخابات هستند و انتقام‌های انتخابات را می‌گیرند. جناح‌ها باید دست به دست یکدیگر دهند وانتقاد دوستانه داشته باشند.

وی عنوان کرد: آمریکا می‌خواهد با اروپا علیه ما متحد شود و به عوامل خود در شورای امنیت رشوه می‌دهد تا علیه ما متحد شوند بنابراین در چنین شرایطی اتحاد مهم است.

استاد حوزه علمیه قم خلوص نیت را از دیگر عوامل مهم ذکر کرد و افزود: ابتدای انقلاب همه به یکدیگر کمک می‌کردند و به فکر یکدیگر بودند؛ چنین خلوص نیتی باید وجود داشته باشد و همه باید با وحدت و خلوص نیت دست به دست یکدیگر دهند؛ بر این اساس انقلاب 40 سال سهل است تا ظهور امام زمان(عج) باقی می‌ماند.

وی با اشاره به رعایت نکاتی در بودجه کنونی گفت: بودجه درآمدها و هزینه‌هایی دارد. سنگینی درآمدها باید روی دوش قشر مرفه جامعه باشد. نکند که فشار روی دوش طبقات ضعیف جامعه وارد شود؛ نباید فرمولی به کار گرفته شود که دامن قشر ضعیف را بگیرد و فشارها روی قشر ضعیف وارد شود تا کمک  و درآمدزایی به آنها شود و اغنیا غنی‌تر نشوند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی یادآور شد: بودجه صحیح آن است که درآمدها روی قشر غنی و هزینه‌ها در خدمت قشر ضعیف باشد که باید بر کل بودجه حاکم باشد که مجلسیان و دولت در این بخش دقت کنند تا بودجه صحیح و مردمی داشته باشیم.

وی با اشاره به مسئله بانک‌ها گفت: ‌در این زمینه صحبت فراوان بوده و هنوز صحبت می‌شود و رها نکردیم ولی مشکل گوش شنوا است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز