بیانیه هیات داوران دومین دوره جایزه ادبی ریحانه

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۱۶:۲۱:۴۸
کد خبر: ۶۸۲۳۱۶
بیانیه هیات داوران دومین دوره جایزه ادبی ریحانه
بیانیه هیات داوران دومین دوره جایزه ادبی ریحانه (بخش شعر) صادر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم در این بیانیه آمده است؛

به نام خداوند جان و خرد

بیانیه هیات داوران دومین دوره جایزه ادبی ریحانه (بخش شعر)

هیات داوران دومین همایش شعر ریحانه با شکرگزاری به درگاه حضرت احدیت و سپاسگزاری از عزیزان شاعری که با حضور فعال و موثر خود به این همایش ملی رونق بخشیدند پیش از اعلام اسامی برگزیدگان چند نکته را قابل ذکر می داند:

1. حضور در جشنواره ای ملی که با نام نامی حضرت فاطمه زهرا(س) اعتبار یافته است افتخاری است برای همه ی عزیزانی که نام آنها در ردیف عاشقان آل الله به ثبت رسیده و اثری را به یادگار به همایش ارسال داشته اند. با این دیدگاه همه عزیزانی که توفیق سرودن حتی بیتی در منقبت اهل بیت علیهم السلام داشته اند برنده این همایش محسوب می شوند. ذکر چند نام از میان چند صد شاعری که با شوق تمام در همایش حضوری عاشقانه داشته اند تنها به معنای سپاس ویژه از دوستداران فرهنگ و ادب و آیین است. بی شک هر گونه قضاوتی در باب شعر، خالی از خدشه نیست چرا که شعر از ناخوداگاه شاعر جوشیده است و قضاوت خودآگاه، چندان با روح رهای هنر تناسب ندارد. هیات داوران همایش ریحانه با چنین باوری دست به داوری زده و نتایج نهایی را وحی منزل نمی دانند. شاید اگر داورانی دیگر قضاوت این دوره را بر عهده داشتند با نتایج کاملا متفاوتی روبرو بودیم.

2. از اینکه شاعران گرامی با سعه صدر و بلند نظری رای داوران را پذیرفته و به حرمت نام ام ابیها به نظر داوران احترام می گذارند جای بسی سپاس دارد.

3. اشعار رسیده به همایش بالغ بر 2700 اثر می باشد که از شهرها و استان های مختلف ایران و چند کشور دیگر به دبیرخانه همایش ارسال شده و بدون نام و تنها با ذکر کدهای شناسایی در اختیار داوران مرحله اول قرار گرفته است. از بین تمام اشعار، آثاری ویژه تر به مرحله نهایی راه یافته و در نهایت چهار اثر به عنوان برگزیده اعلام شده است. تعدادی از اشعار نیز شایسته تقدیر بوده است که نام شاعران آن آثار در ادامه ذکر خواهد گردید.

 4. از بین چند صد شاعر جلیل القدری که اشعاری به همایش ارایه نموده اند آمار زیر قابل استخراج است:

65 درصد شاعران 20 تا 30 ساله

20 درصد شاعران بالای 30 سال

5 درصد استادان و پیشکسوتان ادبیات آیینی

و در نهایت

10 در صد افراد 16 تا 20 ساله

5. وجود 10 درصد از شاعران جوان و خوش آتیه که سنین زندگی آنها از 20 سال نمی گذرد این نوید را می دهد که در آینده شاهد تعالی و رشد چشمگیر شعر در حوزه های آیینی و غیر آیینی خواهیم بود. یکی از اهداف همایش ملی ریحانه بر استعداد یابی متمرکز است و خوشبختانه با دقت نظر مسوولین امر و متولیان و برگزار کنندگان همایش چنین امر مهمی تحقق یافته و شاهد استقبال قابل توجه نوجوانان و جوانان خوش قریحه  هستیم.

6. دومین هدف مهم برگزار کنندگان همایش، تمرکز بر وجوه محتوایی و معنایی آثار رسیده بوده است تا جدای از وجوه لفظی و زیباشناختی آثار، اشعار رسیده از پاره ای نابسامانی های محتوایی بدور باشد. گاه اغراق های ناروا و بعضا کفرآمیز و گاه تحقیرهای ذلت بار و نسبت دادن جهالت آمیز آنها به اهل بیت علیهم السلام، ضعف محتوایی اشعار را رقم زده است که چنین مواردی در کانال های مربوط به همایش و گروه های نقد مجازی مورد تذکر و توصیه قرار گرفته اند. گاه مطلبی در باب اهل بیت علیهم السلام از سندیت تاریخی برخوردار است اما ذکر آنها در برهه فعلی که تاکید مقام معظم رهبری و بزرگان شریعت و فقاهت بر یک پارچگی ملی و وحدت میان مذاهب است چندان معقولانه به نظر نمی رسد. کوتاه سخن اینکه زندگی پربار ائمه معصومین علیهم السلام از ظرائف و معارف عمیق مشحون است که نیل به آنها ما را از حلول در حواشی بی نیاز می دارد. چنین معارف انسان سازی شایسته آن است که به شکلی هنرمندانه به مردمان آرمانخواه جهان ارائه شود به گونه ای که از هر گونه ظن افراط و تفریط بدور باشد. 

7. بسیاری از اشعار رسیده به همایش از پاره از نواقض از جمله ضعف تالیف، تکرار در مضامین، ناهنجاری های بیانی و زبانی، ضعف اندیشه و حتی ایرادات ساختاری و بافتاری و ایرادات وزنی بدور نبوده اند اما بعکس بسیاری از اشعار در همه موارد یاد شده از قوت آشکاری برخوردار بوده اند. باریک اندیشی های شاعرانه، خلق تصاویر بدیع و بکر، مضمون آفرینی و تاکید بر خلق مضامین نو، استفاده بهینه از هنجارها و هنجارگریزی های زبانی از مهمترین شاخصه های اشعار برتر به شمار می رود.  تنوع در قالب ها نیز موضوعی است که نمی توان از دیده دور داشت. در اشعار رسیده گونه های مختلفی از قالب های کهن و نو و قالب های ترکیبی از جمله غزل مثنوی، غزل های پیوسته به چشم می خورد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز