کاهش ۵۲ درصدی بارش باران در قم

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۰۹:۴۱:۱۹
کد خبر: ۶۸۴۰۰۸
کاهش ۵۲ درصدی بارش باران در قم
مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: امسال شاهد کاهش 52 درصدی بارش باران در استان نسبت به میانگین بلندمدت بودیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، یحیی زارع با اشاره به کاهش نزولات جوی در استان قم اظهار کرد: امسال شاهد کاهش 52 درصدی بارش باران در استان نسبت به میانگین بلندمدت بودیم، رتبه استان قم در این زمینه در کشور 20 است.

وی ادامه داد: امسال میزان بارش در کشور نسبت به میانگین بلندمدت 58 درصد و نسبت به سال گذشته 63 درصد کاهش داشت، امسال بارش در نیمه جنوبی کشور در حداقل میزان ممکن بود، اما در مناطق غربی و شمال غربی کشور وضعیت بهتری را در زمینه بارش باران شاهد بودیم.

مدیرکل هواشناسی استان قم افزود: طی یک دهه اخیر هر سال کاهش 20 تا 30 درصدی نزولات جوی در استان بودیم، بارندگی‌های اخیر به هیچ وجه کاهش بارش باران در استان قم در سال زراعی جاری را جبران نکرد.

زارع با اشاره به پیش بینی بارش باران در استان قم در سال زراعی جاری اظهار کرد: طی ماه‌های آتی براساس پیش بینی بارش باران در استان نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود، امسال بیشترین بارندگی را در استان قم در منطقه کهندان با 69 میلی متر داشتیم، در حالی که در سال گذشه میزان بارش در این منطقه در مدت مشابه 244 میلی متر بود.

وی ادامه داد: 20 درصد از استان قم کوهستانی و 80 درصد دیگر دشت است، در این استان دریاچه نمک و دریاچه مسیلِ را داریم که این دو منطقه به عنوان کانون‌های گرد و خاک استان قم شناخته می‌شوند.

مدیرکل هواشناسی استان قم در پایان خاطرنشان کرد: در هیچ نقطه ای از استان وضعیت خوبی را در زمینه بارندگی نداریم، وضعیت بارش در مناطق شرقی استان قم به مراتب بدتر از بقیه نقاط استان است، وضعیت بارش باران در مناطق غربی استان قم به مراتب بهتر از بقیه نقاط استان است.

 

نظر شما