معاون استاندار قم:

۴ هزار هکتار بافت فرسوده در قم وجود دارد

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۱۰:۱۱:۳۳
کد خبر: ۶۸۸۱۹۲
۴ هزار هکتار بافت فرسوده در قم وجود دارد
معاون امور عمرانی استانداری قم گفت: استان قم درگیر چهار هزار هکتار بافت فرسوده، حاشیه ای و تاریخی است که به دلیل مشکلات و مسائلی که ایجاد می کند، از نقاط بحرانی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محسن بهشتی در هشتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار در استانداری قم افزود: رویکرد جدید در طرح بازآفرینی شهری، مباحث فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و امنیتی است و در تامین زیرساخت های بهداشتی و درمانی و سرانه فضای سبز بافت های تاریخی، حاشیه ای و فرسوده، اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: 2 اراضی 32 هکتاری و 48 هکتاری در شهرک پردیسان به منظور پشتیبانی از احیای بافت فرسوده و مناطق خارج از طرح شهر قم در نظر گرفته شده است که اقدام مناسبی برای توسعه در بافت های تاریخی و فرسوده شهری است.

بهشتی بیان کرد: حرم حضرت معصومه(س) در مرکز بافت تاریخی و فرسوده قرار گرفته که باید از نظر سیما و منظر اقدامات مناسبی در این محدوده صورت گیرد.

وی همچنین اقتصاد ضعیف را دلیل مهاجرت ساکنان بافت های تاریخی و فرسوده عنوان کرد و گفت: اقدامی شود تا کسب و کار در این مناطق رونق گیرد و انگیزه ساکنان برای ماندن و زائران برای سفر به این بافت ها افزایش یابد.

** رئیس سازمان برنامه و بودجه قم نیز در این جلسه گفت: اعتبارات سال 96 حکایت از این دارد که بی توجهی به بافت های فرسوده و تاریخی همچنان ادامه دارد.

سید حسن رضوی افزود: اعتبار بهسازی بافت فرسوده و ساماندهی حاشیه شهر قم، در سال جاری 85 میلیارد ریال بوده است که تاکنون هیچ مبلغی به آن اختصاص پیدا نکرده است.

وی اضافه کرد: تحرک و جهش در بهسازی بافت های تاریخی و فرسوده با این میزان اعتبار عملیاتی نمی شود و باید فکری کرد.

**نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز دراین جلسه اظهار داشت: با توجه به این که قم به عنوان پایگاه انقلاب و مرکز تشیع شناخته شده است، از مسئولان کشور انتظار می رود توجه ویژه ای به این شهر داشته باشند.

احمد امیرآبادی فراهانی افزود: به بافت تاریخی و قدیمی قم به ویژه محله های آذر و چهارمردان نسبت به مناطق دیگر توجه کمتری شده است و با توجه به این که این 2 محله پایگاه انقلاب بوده، انصاف نیست مورد بی توجهی قرار گیرد.

وی به ناکافی بودن اعتبار ویژه بافت های تاریخی و فرسوده اشاره کرد و گفت: انتظار داریم به این محله ها اعتبار مناسب داده شود و مسئولان نباید بهانه بیاورند که چون در ردیف دیگری بودجه گرفته اند، در این ردیف به شما بودجه تعلق نمی گیرد.

وی ادامه داد: اقتصاد بافت تاریخی باید با راه اندازی بازارچه های سنتی و فعالیت مغازه ها تقویت شود تا زائران نیز وارد این بافت ها شوند.

امیرآبادی همچنین به محله محروم نشین اسماعیل آباد اشاره کرد و گفت: این محله در شان شهر قم نیست که باید فکر اساسی برای بهسازی آن شود.

وی افزود: محله اسماعیل آباد خارج از محدوده شهری است و حدود 80 خانوار در آن زندگی می کنند.

منطقه محروم اسماعیل آباد در منطقه شهر قائم و نزدیکی مسجد جمکران قرار دارد.

وی اضافه کرد: برای مشکلات کسبه خیابان اراک نیز باید فکر اساسی و تکلیف آن ها مشخص شود.

130 واحد تجاری در فاصله پل حجتیه قم تا نزدیکی پل آهنچی، مقابل قبرستان نو در طرح توسعه حرم مطهر حضرت معصومه(س) قرار دارند که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر باید تخریب شود.

** شهردار قم نیز دراین جلسه با بیان این که برای ساماندهی وضعیت بافت های فرسوده شهر قم تاکنون شعار داده ایم، گفت: بافت فرسوده و تاریخی ما که جزو ارزشمندترین بافت ها هست، سرمایه ای است که غیرحرفه ای و غیرکارشناسی مواظبت می کنیم.

مرتضی سقاییان نژاد افزود: مثلا برای محله چهل اختران که 200 میلیارد ریال برای احداث پارکینگ آن اعتبار لحاظ شده است، سازمانی حاضر نیست برای این طرح اعتباری اختصاص دهد، چه لزومی دارد ما هم سرمایه بیاوریم!

وی با تاکید بر این که کار باید با اشتراک و همکاری پیش رود، تصریح کرد: ظرفیت بسیاری در شهر قم وجود دارد، می توانیم با وحدت رویه و در نظر گرفتن همه ابعاد بافت های فرسوده و تاریخی مسائل و مشکلات این مناطق را حل کنیم.

وی با انتقاد از تعیین 300 هکتار از بافت قم جزو بافت تاریخی، گفت: طبیعی است زمانی که 300 هکتار از بافت شهری یک مرتبه در حریم بافت تاریخی قرار می گیرد، افرادی که ساکن آنجا هستند، در محدودیت قرار می گیرند.

** معصومه ظهیری مدیرکل بانوان استاندار قم نیز در این جلسه با تاکید بر این که بافت شهری باید پیوست فرهنگی داشته باشد، گفت: متولیان شهر باید برنامه ریزی کنند تا همه طرح های عمرانی به ویژه در مناطق تازه تاسیس از جمله شهرک پردیسان پیوست فرهنگی داشته باشد.

پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال 1377 توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال 1390 به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

در استان قم، یک هزار و 435 هکتار فرسوده و 315 هکتار بافت تاریخی وجود دارد؛ از مجموع 12 هزار و 932 هکتار از اراضی کل شهر قم، 30 درصد آن معادل چهار هزار و 133 هکتار که 715 هزار جمعیت دارد، نیازمند بازآفرینی شهری است.

هشتمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار با حضور هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در تالار امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز