معرفی جاذبه های گردشگری استان قم

دریاچه نمک حوض سلطان

۱۳۹۷/۰۱/۰۷ - ۰۵:۰۲:۵۹
کد خبر: ۶۸۹۸۰۴
دریاچه نمک حوض سلطان
شاید وقتی از طرف قم به سمت تهران در اتوبان قم تهران حرکت می کنید، در گوشه ای از مسیر بیابان سفید رنگی را ببینید، که آنجا دریاچه نمک حوض سلطان قم است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دریاچه نمک حوض سلطان در 35 کیلومتری شمال قم و 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران – قم قرار دارد این دریاچه که به دریاچه ساوه قم و دریاچه شاهی هم معروف است به مساحت تقریبی 240 کیلومتر مربع در شمال باختری دریاچه نمک واقع شده است. حوض سلطان در سال ۱۸۸۳ میلادی و بر اثر ساخت جاده شوسه تهران قم تشکیل شد.

 

دریاچه نمک حوض سلطان قم

دریاچه نمک حوض سلطان شامل دو چاله جدا از هم یکی به نام “حوض‎سلطان” و دیگری به نام “حوض‎مره” است که با آبراهه باریکی به هم وصل می‎شوند. حوض باختری (حوض‎سلطان). حوض خاوری (حوض‎مره)، وسعت و شکل دریاچه حوض سلطان متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است. در موقع پرآبی سطح دریاچه گسترش می یابد و آب آن اراضی پست و شوره زار باتلاقی پیرامون را می پوشاند و دریاچه بزرگی به طول 18 وعرض 16 کیلومتر تشکیل می دهد. رودهای متعددی به این دریاچه وارد می شوند که عموما از اراضی شوره زار و نمکی اطراف عبور می کنند. از جمله این رودها می ‌توان به رود شور و قره چای اشاره کرد.

 

دریاچه نمک حوض سلطان قم

رسوبات حوض‎ سلطان بیشتر از نوع گچ و نمک، مارن و رس است. بررسی‎های لرزه‎نگاری و حفاری نیز نشان داده که نمک تا عمق 46 متر وجود دارد. این نمک، به صورت 5 لایه جدا از هم با ضخامت کل تا 20 متر است که با رس‎های قهوه‎ای تا خاکستری از یکدیگر جدا می‎شوند.

درون دریاچه نیز جاده خاکریزی هست که برای جلوگیری از فرو رفتن خودروها در باتلاق و بهره برداری از نمک دریاچه مورد استفاده قرار می گیرد.

راه های ورود به منطقه حوض سلطان قم :

راه دسترسی اول به حوض سلطان برای کسانی که از سمت قم می آیند بعد از مجتمع مهتاب، و عبور از اولین تپه ای که دریاچه بعد از آن دیده می شود و درست در کنار تپه دوم، جاده ای خاکی به سمت پایین و دریاچه سرازیر می شود که جاده اصلی معدن نمک است (در 95 کیلومتری تهران). یکی از نشانه های این خروجی، تابلوی “تهران 95 کیلومتر” می باشد.

راه دسترسی دوم به حوض سلطان برای کسانی که از سمت تهران می آیند پس از طی 70 کیلومتر از تهران، در سمت چپ اتوبان جاده ای به سمت روستای چشمه شور می رود که نشانه آن در اتوبان تابلوی “اطلاعات گردشگری” می باشد. برای رسیدن به طرف مقابل اتوبان باید از اولین زیرگذر اقدام کنید.

دریاچه نمک حوض سلطان قم

 

دریاچه نمک حوض سلطان قم

 

دریاچه نمک حوض سلطان قم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز