در گفتگو با نخبه علمی استان قم مطرح شد؛

حمایت از نخبه پروری انتظارات و پیشرفت‌ها

۱۳۹۷/۰۱/۲۸ - ۰۸:۲۰:۰۴
کد خبر: ۶۹۷۷۲۴
حمایت از نخبه پروری انتظارات و پیشرفت‌ها
موضوع حمایت از نخبه پروری و تولید علم ازجمله مسائل مهم و اساسی است که در هر جامعه‌ای باید مدنظر باشد و در کشور ما و به‌ویژه استان قم نیز شاهد این امر هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، معرفی جامعه نخبگان دانشگاهی یکی از وظایف ذاتی واصلی رسانه‌هاست تا بتوان از آن طریق در معرفی فعالیت‌های آن‌ها تلاش کرد.

استان قم یکی از استان‌های نخبه پرور است که اغلب آن‌ها از جامعه دانشگاهی استان هستند و توانسته‌اند در تولید علوم کوشا باشند.

در راستای معرفی نخبه دانشگاهی به سراغ یکی از این دانشجویان رفته که در ادامه گفتگوی خبرنگار ما با وی را می‌خوانید.

با سلام، لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید.

با سلام، من سارا اصلانی، متولد سال 78 شهر قم، از دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه(س) هستم و توانستم رتبه 21 منطقه دو و 63 کشوری در کنکور سراسری سال 96، را جذب کنم.

 

به نظر شما، مهم‌ترین دلیل موفقیت شما چه بود؟

یاری و توکل بر خدا در طی تحصیلم و کمک‌های خانواده و حمایت همه‌جانبه از من، از طرف دیگر سعی و کوشش و اهتمام در زمینه درسی و برنامه‌ریزی درست و کم کردن تفریحات در یک‌زمان مشخص و انتخاب رشته‌ی موردعلاقه، از مهم‌ترین دلایل است.

 

شما در حال حاضر یکی از اعضای بنیاد نخبگان هستید، آیا از جوایز و تسهیلات بنیاد هم استفاده کرده‌اید؟

در این زمینه اقدامات خوبی از سوی بنیاد نخبگان استان قم صورت گرفته که در راستای توانمندی‌های علمی و اردوهای علمی و غیر آن بسیار اثربخش بوده است.

از سوی دیگر از بیمه تکمیلی و دیگر تسهیلات نیز استفاده‌شده که این اقدامات می‌تواند تأثیرات بسیاری داشته باشد.

با شناختی که از مسئولان بنیاد نخبگان استان قم پیداکرده‌ام، آن‌ها افرادی دلسوز و یاری گر هستند که در راستای توانمندتر شدن علمی نخبگان تلاش می‌کنند.

 

به نظر شما وظایف جامعه نخبگان در کشور و سطح ملی چیست؟

مهم‌ترین هدف هر فرد چه نخبه و چه غیر آن در یک جامعه، تلاش و کوشش در راستای ارتقای فعالیت‌های علمی و همچنین توسعه کشورش است.

به نظر من نخبگان جامعه باید همواره در راستای تولید علم و شکوفایی علمی کشور بکوشند که در این راستا طی سال‌های اخیر شاهد اقدامات ارزشمندی بوده‌ایم.

 

انتظارت نخبگان از جامعه و مسئولان چه چیز می‌تواند باشد؟

یک نخبه انتظار دارد که آینده شغلی او تضمین شود و مطمئن باشد که در پایان یا حین تحصیلات خود، از یک شغل متناسب، برخوردار می‌شود.

فراهم شدن آزمایشگاه‌ها و تجهیزات مرتبط با کار مخترعین، برگزاری اردوهای علمی و تحقیقاتی و پژوهشی برای رشد علم، برگزاری مسابقات مربوط به هر رشته، داشتن فرصت‌های مطالعاتی  و تحقیقی بیشتر و تشکیل کلاس‌ها و کارگاه‌هایی درجهت ارتقای توانمندی‌های علمی مانند مقاله‌نویسی و... ازجمله انتظارات است.

اولین وظیفه این جامعه، شناسایی نخبگان کشور چه در روستاها و چه در شهرهای بزرگ است، این شناسایی باید به‌گونه‌ای باشد که خود بنیاد نخبگان خودبه‌خود این کار را انجام دهد و شناسایی و جذب از طرف بنیاد به افراد باشد نه از طرف افراد به بنیاد، یعنی حتی کسانی که در مناطق محروم هم هستند، خود بنیاد نخبگان با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

وظیفه بعدی این است ک هر استان، جلسات و همایش‌هایی  را هرچند وقت یک‌بار درجهت معرفی کارها و برنامه‌های خود و همچنین شنیدن خواسته‌ها و نیازهای نخبگان و تبادل اطلاعات و پیشنهادات و انتقادات آن‌ها در کنارهم تشکیل دهد، از سوی دیگر افراد نخبه را طی چند سال یک مقطع تحصیلی حمایت کند.

 

نظر شما