ناوگان اتوبوسرانی مردم را از ۵ نقطه شهر، رایگان به جمکران منتقل می‌کنند

۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۱۳:۴۵:۱۲
کد خبر: ۷۰۰۱۰۵
ناوگان اتوبوسرانی مردم را از ۵ نقطه شهر، رایگان به جمکران منتقل می‌کنند
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم گفت: از ظهر روز سه شنبه تا صبح روز نیمه شعبان ناوگان اتوبوسرانی مردم را از 5 نقطه شهر، رایگان به جمکران منتقل می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، عباس ذاکریان امروز در جع خبرنگاران، با اشاره به تمهیدات ترافیکی نیمه شعبان در شهر قم اظهار کرد: نیمه شعبان بزرگترین مراسم جشن مذهبی در شهر قم است که همه ساله با شکوه خاصی شکل می‌گیرد؛ امسال با توجه به مصادف شدن شب نیمه شعبان با شب چهارشنبه پیش‌بینی داریم استقبال بیشتری از مراسمات جشن نیمه شعبان در قم صورت گیرد.

وی با بیان اینکه تمهیداتی در ورودی‌های شهر در حوزه ترافیکی اندیشیده شده است افزود: دو نقشه راه برای مسافرین و همشهریان تدارک دیده شده تا بتوانیم هدایت درستی به ست پارکسوارها و مسجد مقدس جمکران داشته باشیم.

معاون شهردار قم اظهار کرد: کسانی که از سمت اراک و جاده امامزاده عبدالله قصد عزیمت به جمکران را دارند به سمت بلوار غدیر و شهرک قدس و خیابان ظهور هدایت شده و در پارکینگ ظهور و پارکسوار ناظم‌زاده توقف خواهند داشت.

وی اضافه کرد: کسانی که از سمت محور جعفریه وارد شهر می‌شوند به سمت کمربندی امام علی، بلوار خلیج فارس و بلوار انتظار هدایت می‌شوند؛ در بلوار منتهی به جمکران(انتظار) مسیری به بلوار پیامبر اعظم باز شده که حدود 45 هکتار به پارکسوار این محدوده اضافه کرده و از محدوده آن به عنوان پارکسوار استفاده می‌شود.

ذاکریان با تاکید بر اینکه حدود 10 هکتار نیز به ظرفیت پارکینگ انسجام اضافه شده است افزود: در مجموع امسال نزدیک 60 هکتار به مساحت پارکینگ‌های اطراف مسجد مقدس جمکران برای امسال اضافه خواهد شد.

وی گفت: سال گذشته 140 هکتار پارکینگ‌های محدوده جمکران بود که امسال 60 هکتار اضافه خواهد شد که مجموعا 200 هکتار می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم ادامه داد: کسانی که از سمت کاشان وارد شهر قم می‌شوند به سمت جاده قدیم هدایت شده و از این جاده قبل از میدان بقیة‌الله به سمت پارکینگ طیبی هدایت می‌شوند.

وی افزود: افرادی هم که از تهران به سمت جمکران می‌آیند مسیر جدیدی پیش‌بینی کردیم؛ از اتوبان تهران وارد آزادراه امیرکبیر شده و در کیلومتر 14 به سمت جاده ایستگاه محمدیه هدایت شده و با طی 6 کیلومتر وارد محدوده جمکران شده و در پارکینگ یاوران مهدی توقف خواهند کرد. امیدواریم حدود 50 درصد ترافیک ورودی از تهران به سمت جمکران را به این مسیر هدایت کنیم تا در میدان ولیعصر که در حال اجرای پروژه عمرانی هستیم به مشکل بر نخوریم.

ذاکریان اظهار کرد: این تدابیر اندیشیده شده تا کمترین حجم تراکم ترافیکی در ایام نیمه شعبان را داشته باشیم.

وی همچنین به ظرفیت بلوار پیامبر اعظم اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی شده که تا نیمه شعبان رمپ‌های زیرگذر پیامبر اعظم و بلوار حضرت خدیجه به طور کامل تکمیل شود؛ دو رمپ باز شده و دو رمپ دیگر به دلیل معارضات تاسیساتی با مشکل مواجه بود که مشکل حل شده و تا نیمه شعبان باز خواهد شد؛ با تکمیل این رمپ‌ها مسیر به سمت جمکران مسدود شده و همه از زیرگذر به پارکینگ انسجام هدایت خواهند شد.

معاون شهردار قم با اشاره به مسیرهای پیش‌بینی شده برای حمل و نقل عمومی در ایام نیمه شعبان تصریح کرد: امسال تدبیر صورت گرفته و از مقابل بلوار فردوسی خط ویژه‌ای در لاین برگشت بلوار پیامبر اعظم برای حمل و نقل عمومی شامل تاکسی، اتوبوس و ون طراحی شده که تا میدان آل یاسین ادامه دارد.

وی گفت: در میدان آل یاسین پایانه‌ای پیش بینی شده که هرکسی بخواهد از حمل و نقل عمومی در این ایام استفاده کند باید از این پایانه تردد داشته باشد.

ذاکریان با بیان اینکه امسال مسیرهای پنج گانه برای حمل و نقل عمومی برای تردد به جمکران پیش‌بینی شده است اذعان کرد: میدان نبوت به سمت میدان توحید، بلوار جمهوری و جمکران، میدان شهید زین‌الدین، میدان امام، خیابان کیوانفر، میدان جهاد، میدان محلاتی، بلوار کبیری و جمکران، پایانه پردیسان، بلوار غدیر، شهرک قدس، میدان مفید، میدان مرجعیت و جمکران، میدان مطهری به سمت جمکران، خیابان شبستان، چهارراه شهدا، میدان روح‌الله، بلوار پیامبر اعظم و مسجد مقدس جمکران مسیرهای پیش‌بینی شده برای تردد حمل و نقل عمومی در این ایام است.

وی گفت: ناوگان اتوبوسرانی در این ایام از ظهر روز سه شنبه تا صبح روز چهارشنبه برای دسترسی مردم به سمت مسجد مقدس جمکران رایگان خدمت‌رسانی خواهند کرد.

معاون شهردار قم گفت: از افرادی نیز که از تهران به سمت شهر قم و مسجد جمکران قصد تردد دارند خواهشمندیم که از ناوگان حمل و نقل ریلی استفاده کنند چراکه راه‌آهن ناوگان ویژه‌ای را برای این ایام پیش‌بینی کرده است.

وی تصریح کرد: در این ایام خاص 200 دستگاه از 300 دستگاه اتوبوس فعال شهر خدمت‌رسانی به زائرین برای تردد به سمت جمکران را بر عهده خواهند داشت.

ذاکریان اظهار کرد: همچنین از همشهریان و زائرین خواهشمندیم که سفر به سمت جمکران را به ساعات پایانی موکول نکنند تا مدیریت بهتری بر ترافیک و چینش پارکینگ‌ها صورت گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت طرح جامع حمل و نقل گفت: مرحله اول مطالعات طرح جامع حمل و نقل شهر قم سال 82 آغاز شد و در مرحله دوم سال 84 ادامه یافت؛ با توجه به تغییراتی که در شهر قم صورت گرفت باید بستری برای برداشت دقیق‌تر از وضعیت ترافیکی شهر صورت می‌گرفت و پیشنهاد وزارت کشور هم بازنگری طرح در هر پنج سال و طراحی مجدد در هر 15 سال است.

معاون شهردار قم با بیان اینکه پیش‌بینی‌های لازم برای این مطالعات سال گذشته صورت گرفت افزود: هدف از انجام این مطالعات تدوین چشم‌انداز حمل و نقل شهر، تدوین راهبردهای دستیابی به چشم‌انداز، ایجاد پایگاه داده‌های عرضه و تقاضای حمل ونقل، ایجاد مدل ترافیکی شهر، برآورد تقاضای سفر در آینده، بازنگری توسعه سامانه حمل و نقل، بازنگری در شبکه اتوبوسرانی و تاکسیرانی، بازنگری شبکه معابر، ارزیابی اقتصادی طرح‌ها و... است.

وی بررسی اطلاعات موجود و فرادست، آماربرداری، مدل‌سازی، تحلیل شبکه پایه با تقاضای افق، راهبردها و راهکارها و نتیجه گیری را از جمله شرح خدمات کلی مطالعات بازنگری طرح جامع حمل و نقل شهر قم عنوان کرد و افزود: بخش آماربرداری مطالعات به صورت میدانی آغاز شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

ذاکریان گفت: پایه و مبنای تصمیم‌گیری‌های حمل و نقلی و ترافیکی در شهر طرح جامع است که امیدواریم مبنای تصمیم‌گیری‌های آینده باشد.

وی گفت: با این مطالعات و کار آماری و علمی از تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای در حمل و نقل و ترافیکی شهر جلوگیری می‌شود.

معاون شهردار قم با اشاره به بخشی از پروژه‌هایی که در قالب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک قبلی شهر قم اجرایی شده است خاطرنشان کرد: خط اول و دوم مترو، تقاطع غیرهمسطح مقداد، 15 خرداد، جمهوری، 72 تن، پیامبر اعظم، فردوسی، امینی بیات و... از جمله طرح‌هایی بود که در این قالب در شهر قم اجرایی شد.

وی توسعه ایمنی و ارتقاء ایمنی شبکه حمل و نقل را مورد تاکید قرار داد و افزود: یکی از مباحث مهم افزایش سیستم‌های هوشمند حمل و نقل است که اقدامات خوبی صورت گرفته و قراردادهایی منعقد شده که امیدواریم تا پایان نیمه نخست امسال بخش قابل توجهی از آنها به بهره‌برداری برسد.

ذاکریان نصب دوربین‌های نظارت تصویری را مورد توجه قرار داد و افزود: در سه فاز، تا پایان نیمه نخست امسال 200 دوربین نظارتی فعال خواهند شد و نظارت ترافیکی را بر عهده خواهند داشت؛ در حال حاضر 90 دوربین فعال شده و امیدواریم مابقی نیز به سرعت نصب شود.

وی گفت: در سامانه‌های کنترلی نیز قراردادهایی داریم که شامل ثبت سرعت، چراغ قرمز، گردش به راست و... است که زیرساخت‌ها در حال اجرا است.

معاون شهردار قم به اجرای تابلوهای پیام متغیر خبری اشاره کرد و گفت: قرارداد نصب 40 مترمربع این تابلوها منعقد شده که به زودی اقدامات اجرایی آنها انجام خواهد شد.

وی گفت: از 15 اردیبهشت تا 28 اردیبهشت پرسشنامه در وبسایت شهرداری قرار خواهد گرفت و همشهریان می‌توانند نسبت به پرکردن فرم‌ها اقدام کنند. برای قدردانی از مشارکت شهروندان در این طرح نیز تعدادی دوچرخه اهدا خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز