معاون جهاد کشاورزی قم:

آنفلوآنزا ۹۰ درصد واحدهای مرغداری قم را درگیر کرد

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۱۰:۰۱:۲۹
کد خبر: ۷۰۷۴۲۲
آنفلوآنزا ۹۰ درصد واحدهای مرغداری قم را درگیر کرد
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان ۹۰ درصد واحدهای مرغداری استان قم را درگیر کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حسین علی بیگی اظهار داشت: استان قم به واسطه موقعیت جغرافیایی که از گذشته تا کنون داشته در زمینه پرورش دام و طیور فعال بوده و به عنوان یک قطب در کشور مطرح است.

وی افزود: میدان دامی که در استان قم وجود دارد در کشور منحصر به فرد است و همین مسئله باعث می‌شود که تبادل دامی زیادی در استان داشته باشیم و از ۲۷ استان کشور دام به شهر قم وارد می‌شود و از این شهر به ۲۴ استان صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر همین اساس جدیدترین سویه‌های بیماری دامی کشور در میدان دام قم مشاهده می‌شود، بیان داشت: به دلیل عدم وجود کنترل در تردد دام در سطح کشور، متأسفانه این مشکل گریبان قم را گرفته و جدیدترین سویه‌های بیماری تب برفکی بالاترین خسارت را به دامدار قمی می‌زند.

علی بیگی در بخش دیگری از سخنان خود به بیماری آنفلوانزای مرغی نیز اشاره کرد و گفت: بیماری آنفلوانزا در سال گذشته ۹۰ درصد مرغداری‌های قم را درگیر کرد و باعث بروز خسارت سنگینی به این بخش گردید.

وی افزود: استان قم در زمینه تولید تخم مرغ رتبه ششم کشور را دارد ولی به دلیل شیوع آنفلوانزا ۹۰ درصد واحد طیور تخم گذار حذف شدند و بعد از گذشت ۳ ماه که از درگیری گذشته، هنوز به دلیل نگرانی از بروز مجدد بیماری، فعال نشده‌اند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ باید از دامداران و مرغداران حمایت کنیم و با رفع مشکلات پیش روی تولید، رونق را به این بخش بازگردانیم.

نظر شما