بیستمین همایش کتاب سال حوزه در قم فراخوان شد

۱۳۹۷/۰۲/۲۶ - ۱۰:۵۹:۲۲
کد خبر: ۷۰۷۹۲۲
بیستمین همایش کتاب سال حوزه در قم فراخوان شد
دبیرعلمی بیستمین همایش کتاب سال حوزه گفت: نویسندگان و محققان حوزوی تا پایان خردادماه امسال فرصت دارند، آثار خود را به دبیرخانه این همایش و دومین جشنواره مقالات واقع در مسجد مقدس جمکران ارسال کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: افراد با پایان نامه های سطح چهار معادل مقطع دکتری و یا در سال 96 کتابی منتشر کرده اند و همه موسسه ها و مراکز علمی و پژوهشی می توانند با مراجعه به سامانه http://ketabehowzeh.ir/، در این همایش و جشنواره شرکت کنند.

وی افزود: تشویق و ترغیب محققان به تولید اثر، ارتقای سطح پژوهشی و علمی طلاب حوزه های علمیه و گسترش معارف اسلامی و علوم انسانی از مهمترین اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی ادامه داد: این همایش، ارزیابی روند تولید دانش و علم را در حوزه های علمیه و معارف اسلامی رصد می کند و ما را با کمبودهای عرصه علمی و نیازهای جامعه آشنا می سازد.

مقیمی حاجی آماری از وضعیت نوزدهمین دوره همایش کتاب سال حوزه ارائه کرد و گفت: در سال گذشته 965 اثر از کتاب و پایان نامه در حوزه علوم اسلامی و انسانی به دبیرخانه ارسال شد که 58 اثر در 16 گروه مورد ارزیابی قرار گرفت که در نهایت هفت اثر به مرحله تقدیر رسید.

وی اضافه کرد: همچنین به دبیرخانه اولین جشنواره مقالات بیش از یک هزار مقاله رسید که در نهایت 131 مقاله ارزیابی و 2 مقاله برگزیده و 6 مقاله شایسته تقدیر شد.

وی با بیان این که بیستمین همایش کتاب سال حوزه، در بهمن ماه سال جاری برگزار می شود گفت: در این دوره از همایش سیاست گردش نخبگان را مورد تاکید قرار داده ایم تا افراد از مراکز مختلف به صورت گسترده تری در روند همایش فعالیت کنند.

وی گفت: هیات های داوری از مراکز مختلف علمی و فرهنگی به ارزیابی آثار در سه مرحله خواهند پرداخت.

مقیمی حاجی افزود: در این دوره از همایش محورهایی از سوی شورای کتاب سال حوزه از جمله زن و خانواده، الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت، علوم انسانی اسلامی، فضای مجازی، آسیب های اجتماعی، جمعیت، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی و هنر و فلسفه اسلامی اعلام شده است تا محققان در این حوزه ها ورود پیدا کنند.

وی ابراز داشت: هیات ها و گروه های تخصصی از 16 گروه در همایش های گذشته به 20 گروه در همایش امسال رسیده است که شامل گروه اخلاق و عرفان، ادبیات و هنر، تاریخ و سیره، ترجمه، تحقیق، تفسیر و علوم قرآنی، تکنولوژی آموزشی، حدیث، علوم احتماعی، فقه و اصول، فلسفه، کتب مرجع، کلام، اقتصاد، مدیریت، حقوق و علوم سیاسی، علوم تربیتی و روانشناسی و انقلاب اسلامی است.

وی گفت: امسال در این همایش گروه ویژه ای به عنوان انقلاب اسلامی تشکیل داده ایم تا آثار مرتبط با انقلاب و مبانی سیاست ها و دفاع از آرمان های انقلاب را مورد بررسی ویژه قرار دهیم.

به گفته وی، سالانه یک هزار مقاله در نشریه ها و مجله های حوزه های علمیه منتشر می شود.

نظر شما