آیت‌الله اراکی:

حقوق بشر آمریکایی دچار چالش جدی است

۱۳۹۷/۰۳/۲۲ - ۱۰:۳۴:۲۷
کد خبر: ۷۱۶۸۷۶
حقوق بشر آمریکایی دچار چالش جدی است
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: یکی از چالش های حقوق بشر آمریکایی، چالش رفتاری است و حقوق بشر آمریکایی و اروپایی دچار چالش جدی شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در نشست تخصصی «حقوق بشر آمریکایی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با اشاره به چالش‌های حقوق بشر آمریکایی اظهار کرد: این حقوق بشر نمونه پیشرفته حقوق بشر سکولار است که در چندین عرصه دچار چالش جدی است.

وی ادامه داد: حقوق بشر سکولار در عرصه تئوری از ارائه مبنای برهانی و قابل اعتمادی برای حقوق بشر ناتوان است و مکتب سکولار برای ارائه یک مبنای قابل اعتماد توانایی ندارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در حوزه‌های علمیه باید به مساله حقوق بشر پرداخته شود، البته هر تعریفی از حقوق بشر ارائه شود، بر مبنای قرارداد است که قابل تغییر است، معتقد هستیم که حقوق بشر آمریکایی با یک چالش اساسی در زمینه تئوری مواجه است که این چالش قابل حل نیست.

آیت‌الله اراکی با اشاره به ویژگی‌های حقوق بشر اسلامی اظهار کرد: این حقوق مبتنی بر یک اصل برهانی و قابل استدلال است که همه حقوق به حق اطاعت الهی برمی‌گردد، یکی از عالی ترین مقوله‌های فکری در فرهنگ اسلامی این مقوله بزرگ است که خدای متعال سوال می‌کند و خداوند حق سوال دارد.

وی ادامه داد: از خداوند بازخواست نمی‌شود، چرا که خدا خود عین عدالت است، خداوند برای بشر حدی مشخص کرده است که او حق تعدی از آن را ندارد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: در حقوق بشر سکولار چالشی در عرضه واژگان شاهد هستیم که تعریف درستی از واژگان در این حقوق نمی‌بینیم، اساسا نظام سکولار نمی‌تواند که تعاریف درستی از واژگان در عرصه حقوق بشر ارائه کند.

آیت‌الله اراکی با اشاره به سوء استفاده از واژه آزادی اظهار کرد: هر کسی تعریفی از این واژه دارد و حتی صدام که یک رژیم استبدادی داشت، شعار حکومتش آزادی بود، در غرب هم این واژه به دل خواه تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: چالش سوم حقوق بشر آمریکایی، چالش رفتاری است و حقوق بشر آمریکایی و اروپایی دچار چالش جدی شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: بحث حقوق بشر بحث مهمی است و مجمع تقریب مذاهب اسلامی یکی از کنفرانس‌های خود را در گذشته به مساله حقوق بشر اسلامی اختصاص داد، البته باید کارهای جدیدی در این خصوص صورت بگیرد و چالش‌های جدیدی به وجود آمده است.

آیت‌الله اراکی با اشاره به شیوه ترویج فرهنگ غربی اظهار کرد: این تمدن از طریق فرهنگ و فیلم به جهان گسترش پیدا کرد، تمدن غربی در زمینه بیان مفاهیم خود شیوه‌های خوبی از جمله استفاده از داستان و هنر دارد، رسانه‌های کشورمان در این زمینه کوتاهی کردند.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه علمیه قم متحول شد، در این حوزه محققان زیادی وجود دارند و حوزه علمیه قم به لحاظ تولید علم پس از پیروزی انقلاب اسلامی متحول شد، اما این علم در دنیا عرضه نشده است، حتی دانشگاهیان کشورمان از تولیدات علمی حوزه علمیه قم مطلع نیستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز