رئیس سازمان امور عشایر کشور خبر داد

هزینه کرد ۷۰ میلیارد تومان برای عشایر از محل ارزش افزوده

۱۳۹۷/۰۴/۲۸ - ۰۹:۲۲:۰۸
کد خبر: ۷۳۰۸۹۳
هزینه کرد ۷۰ میلیارد تومان برای عشایر از محل ارزش افزوده
رئیس سازمان امور عشایر با بیان اینکه پیش از این شورای عشایر به مدت 10 سال تعطیل بود گفت: از محل مالیات بر ارزش افزوده سال گذشته حدود 70 میلیارد تومان برای عشایر هزینه شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، کرمعلی قندالی در جلسه شورای عشایری استان قم در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری با اشاره به گستره فعالیت عشایر ایران اظهار کرد: 69 درصد سطح کشور حوزه قلمرو فعالیت عشایر ایران است و کارکرد عشایر تنها اقتصادی نیست، بلکه آن‌ها در مباحثی همچون امنیت و فرهنگ نقش زیادی دارند، عشایر دارای صداقت بالایی هستند و اعتماد اجتماعی برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد، عشایر کشورمان معوق بانکی ندارند.

وی ادامه داد: عشایر کشورمان در زمان جنگ تحمیلی نخستین گروه‌هایی بودند که در برابر دشمن بعثی ایستادند و حرکت دشمن را متوقف کردند، عشایر در زمان دوران دفاع مقدس 10 هزار شهید دادند.

رئیس سازمان امور عشایر افزود: بهترین و دست نخورده ترین مراتع در سامانه‌های عرفی عشایر است، این مردم ظرفیت زیادی دارند و در جامعه عشایری تنها چهار درصد بیکار داریم، نشستن در چادر برای عشایر معنی ندارد و آن‌ها باید حتما کار کنند.

قندالی با اشاره به امکان ارائه تسهیلات به عشایر استان قم اظهار کرد: آماده پرداخت تسهیلات جدید به این عشایر با نرخ سود پایین است، آن‌ها توانمند زیادی دارند و آماده کمک برای تامین نهاده‌های دامی عشایر هستیم.

وی ادامه داد: ایجاد یک ساختار جدید برای اداره عشایری استان قم کار سختی بود، اما صورت گرفت و یک مدیر جوان برای ریاست این اداره برگزیده شد، امیدواریم که با تشکیل اداره عشایری استان قم مشکلات عشایر این استان حل شود.

رئیس سازمان امور عشایر افزود: دولت در چند سال اخیر کمک زیادی به عشایر کشور کرد، پیش از این شورای عشایر به مدت 10 سال تعطیل بود و این شورا در دولت فعلی مصوبات خوبی داشت. طرح ویژه بهداشتی و درمانی عشایر در آینده تصویب می‌شود و مالیات بر ارزش افزوده از سال گذشته مشمول عشایر هم شد و سال گذشته در این قالب 60 تا 70 میلیارد تومان پول نقد گرفتیم و برای عشایر هزینه کردیم.

قندالی با اشاره به واگذاری عرصه‌های عشایر در کشور اظهار کرد: واگذاری این عرصه‌ها برای اجرای پروژه‌های عمرانی ممنوع است، همچنین وزارت راه موظف است که اگر بزرگ راهی در مسیر عبور دام احداث شد، وظیفه ایجاد یک مسیر جایگزین را دارد.

وی ادامه داد: باید مکانی برای عرضه محصولات عشایر استان قم با قیمت مناسب به مردم ایجاد شود؛ آمادگی واگذاری خودرو و تانکر برای تامین نیازهای عشایر استان را داریم.

رئیس سازمان امور عشایر افزود: براساس آخرین سرشماری، جمعیت جامعه عشایر کشورمان، 213 هزار خانوار است که 23 میلیون دام سبک دارند. آن‌ها سالیانه 190 هزار تن گوشت و 25 درصد صنایع ‌دستی کشور را تولید می‌کنند. جامعه عشایر یک جامعه مولد است و در حوزه اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی به جز بحث نهاده‌ها، یک جامعه درون زا است و جامعه عشایر نماد اقتصاد مقاومتی و استفاده از کالای ایرانی است.

قندالی با اشاره به طرح‌های در دستور کار سازمان امور عشایر گفت: به دنبال ساماندهی عشایر هستیم، بخشی از این ساماندهی در حوزه تامین زیرساخت‌ها همچون آب و سوخت فسیلی است، بخشی هم توانمندسازی عشایر است و ساختار و قوانین در این زمینه در حوزه آموزش‌های رسمی، ترویجی و فنی و حرفه ای داریم.

وی با بیان اینکه طرح زنجیره گوشت قرمز تهیه شده است خاطرنشان کرد: سالیانه نیازمند 200 میلیارد تومان تسهیلات سرمایه در گردش برای این طرح هستیم و تاکنون یک میلیون راس دام زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.

 

نظر شما