آب انبار طرلاب قم احیا می شود

۱۳۹۷/۰۵/۰۶ - ۰۹:۴۳:۲۷
کد خبر: ۷۳۴۱۸۷
آب انبار طرلاب قم احیا می شود
مدیرکل میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری قم گفت: آب ‌انبار طرلاب قم با تغییر کاربری و با اعتبار سه میلیارد ریالی توسط مالک آن احیا می شود.

به ‌گزارش خبرگزاری برنا از قم، حمید یزدانی روز پنجشنبه در بازدید از مجموعه تاریخی و فرهنگی طرلاب قم افزود: این آب انبار با همت مالک و زیرنظر کارشناسان این اداره کل مرمت شده است و به زودی به سفره خانه سنتی برای بهره برداری عموم مردم تبدیل می شود.

وی افزود: در حال حاضر مرمت در بخش های مختلف از جمله حذف الحاق ها، سبک سازی و بام، استحکام بخشی، احیای بادگیر، ساب و بندکشی بدنه ها، سر در و راه پله ورودی و ساماندهی محوطه صورت گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با بیان این که قدمت آب انبار تاریخی طرلاب به عصر صفویه می رسد گفت: این آب انبار در بخش سلفچگان واقع شده که در سال 1382 با شماره ثبت 8629 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی اضافه کرد: واگذاری، مرمت و تغییر کاربری آب انبارها ضمن این که از نابودی آنها جلوگیری می کند بلکه باعث احیای دوباره آنان به عنوان آثاری فرهنگی و اجتماعی می شود.

وی با اشاره به این که در استان قم بیش از 40 آب انبار ثبت شده در فهرست آثار ملی وجود دارد گفت: اغلب آنها موقوفه هستند که متاسفانه بدون استفاده رها شده اند.

وی ادامه داد:امروز استفاده از آب ‌انبارها با کاربری گذشته وجود ندارد، اما می ‌توان از این آثار به ‌عنوان مراکز فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استفاده کرد.

وی ابراز داشت: بسیاری از آب انبارهای استان قم بالقوه این ظرفیت را دارند که با توجه به معماری و فضای داخلی آن با تغییر کاربری به یکی از تاسیسات گردشگری تبدیل شوند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز