دبیر شعر آیینی کشور:

متولیان فرهنگی موازی کاری نکنند/کنگره شعر ۴۰ سالگی در قم برگزار می شود

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۹:۰۳:۳۰
کد خبر: ۷۴۰۱۲۲
متولیان فرهنگی موازی کاری نکنند/کنگره شعر ۴۰ سالگی در قم برگزار می شود
دبیر شعر آیین کشور گفت: متولیان امور فرهنگی و هنری به جای موازی کاری و تکرار مکررات با توجه به منابع مالی که وجود دارد، برنامه جامعی پیرامون شعر آیینی طراحی نمایند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمد علی مجاهدی در نشست صمیمی شاعران و مدیران فرهنگی و هنری استان قم در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی – هنری شهید سید مرتضی آوینی، افزود: سهم هر نهاد فرهنگی باید دراین زمینه مشخص شود که این روند از هدر رفت منابع مالی جلوگیری کرده و به اهداف مورد نظر دست می یابیم.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به 40 سالگی انقلاب اسلامی گفت: در ابعاد گوناگون این نظام دارای خروجی های بسیار خوبی بوده است، ولی در زمینه فرهنگ و ادب با کاستی روبرو و نیازمند برنامه ریزی و اهتمام بیشتری می باشیم.

وی افزود: در طول 20 سال، قم در زمینه شعر 700 مقام کشوری را به دست آورده که این نشان دهنده فعالیت و پشتوانه علمی این استان است و ادامه این روند و ارتقای شعر نیازمند برگزاری دوره های آموزشی و نقد شعر است.

مجاهدی بیان کرد: شعر آیینی توانسته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به ویژه در 2 دهه اخیر پیشرفت کمی و کیفی بسیاری داشته باشد، به گونه ای که سایر انواع شعرها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی افزود: شعر درباره ائمه اطهار(ع) و شعر مقاومت اسلامی، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بسیار کمرنگ بود، اما به برکت انقلاب در زمینه فرهنگ و ادب از جمله شعر آیینی شاهد رشد قابل ملاحظه ای از شاعران بوده ایم و نظام اسلامی شاعران متعهد، با نگاه نافذ پرورش داده است.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان قم نیز در این جلسه گفت:این استان دارای توانمندیهای زیادی در زمینه های هنری و فرهنگی است که باید از این ظرفیت ها در راستای اعتلای فرهنگ بهره ببریم.

قاسم بابایی با بیان این که مسئولان فرهنگی و هنری در زمینه فرهنگ هم افزایی داشته باشند، بر برگزاری کلاس های آموزشی و جلسه های نقد و بررسی شعر در سطح استان قم تاکید کرد.

وی گفت: با همکاری سازمان بسیج هنرمندان قم و انجمن شعر بسیج استان در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی، مجموعه شعری با محتوای انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد که این موضوع در 4 فصل انجام و این برنامه از شهریورماه امسال با موضوع دفاع مقدس شروع می شود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان قم نیز در حاشیه این نشست در گفت وگو با خبرنگاران، درباره برگزاری «کنگره شعر 40 سالگی» به مناسبت چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گفت: این کنگره در 4 فصل «استقلال و آزادی»، «جمهوری اسلامی»، «عدالت» و «مقاومت» برگزار خواهد شد.

وی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به نقش شاعران متعهد در نشر ارزش‌ ها و آرمان‌ های انقلاب اسلامی در جامعه گفت: دیدار هر ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی با این قشر، نشان از اهمیت و تاثیرگذاری بالای شعر در جامعه دارد.

وی از شاعران قم به عنوان طلایه داران کاروان شعر انقلاب اسلامی نام برد و گفت: شعر این استان همواره در حوزه های گوناگونی مانند ادبیات آیینی، انقلاب اسلامی و حتی طنز حرف های بسیاری برای گفتن داشته و علت آن حضور استادان برجسته این رشته در قم است.

بابایی افزود: محوریت این جشنواره تبیین گفتمان ولایت و عمق بخشی داخلی از طریق بیان شاعرانه و اتفاق های متعدد تاریخی و اجتماعی در دوران انقلاب اسلامی است، تا نسل جوان با فراز و نشیب های آن آشنا شود.

در این برنامه از مقام علمی و ادبی استاد محمدعلی مجاهدی پدر شعر آیینی کشور و از پیشکسوتان عرصه شعر در استان قم تقدیر به عمل آمد.

همچنین از پوستر فراخوان «کنگره شعر 40 سالگی» رونمایی شد. این نشست با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و سازمان بسیج هنرمندان استان قم ترتیب یافته بود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز