آیت الله سعیدی:

فعالیت خبری، حرکت در میدان مین است

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۸:۱۴:۲۸
کد خبر: ۷۴۲۰۶۴
فعالیت خبری، حرکت در میدان مین است
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان اینکه فعالیت خبری به ویژه در حوزه ارزش‌های دین و در کشور اسلامی ما، همانند حرکت یک رزمنده در میدان مین است،‌گفت:‌خبرنگاران نسبت به محتواها و اولویت‌ها به رهبری نظام توجه داشته باشند و اخبار خود را منتشر کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله سیدمحمد سعیدی در همایش رسولان کریمه که با حضور اصحاب رسانه از سوی آستان مقدس حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) در شبستان نجمه خاتون برگزار شد، عنوان کرد: شناخت‌های صحیح راهبردهای کشور و مصالح نظام و درک درست نسبت به اهم‌های نظام، لازمه کار خبرنگاران و نخبگان عرصه فرهنگ است.

امام جمعه قم اظهار داشت: ثبت و ضبط درست خبر به هنگام و قدرت فهم و درک لوازم و الزامات هر خبر متناسب با زمان و مکان و متناسب با درک و فهم مخاطبان و همچنین متناسب با مصالح نظام و کشور از امور مهم برای اصحاب رسانه است.

آیت الله سعیدی با بیان اینکه ثبت و انتشار خبر نیاز به مهارت‌ها، ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خاصی دارد، گفت: فعالیت در حول ارزش‌های نظام و مباحث کشوری در چارچوب دین یکی از پایبندهای خبرنگاران در حوزه نظام اسلامی این است که آنان موظف و مکلف و مقید در چارچوب دین باشند.

وی یادآور شد: با توجه به بازتاب خبرها از حیث سازنده و یا مخرب بودن با حاکمیتی که خبر در عصر کنونی با ابزاری که در اختیار دارد، کار خبرنگار را از جهتی سهل و از جهتی سخت کرده است.

تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) افزود: این که چه خبری ثبت و منتشر شود، بستگی به این دارد که با ضوابط مطابقت داشته باشد، به همین دلیل خبرنگاری یک رسالت است و از جهت دیگر ممکن است جهت منفی داشته باشد.

آیت الله سعیدی بیان داشت: وقتی خبری به نفع نظام است، بر ارتقای فرهنگی و اطلاعاتی مردم می‌افزاید که در این صورت این خبر، رسالت است؛ در حالیکه اگر خبر به نفع دشمن باشد، کسی که از خبر استفاده می‌کند، بازی کردن در زمین دشمن است.

وی با اشاره به اینکه دریافت خبر راه‌های خاصی دارد، عنوان کرد: در حوزه دین، خبرنگار این گونه توصیف شده که حق ندارد تجسس کند و در پی تجسس، خبری را دریافت کند، حتی اگر آن خبر درست باشد.

امام جمعه قم تصریح کرد: برای تهیه خبر این مسئله مهم است که چقدر خبر قابل انعکاس است و رعایت مسائل دین در انتشار خبر مهم است.

آیت الله سعیدی تأکید کرد: وقتی خبر ضبط و ثبت می‌شود، این خبر باید در جمع جامع و اندیشه ورز پالایش شود و مصالح آن در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه یکی از جنگ‌های رایج دنیا جنگ خبری است، گفت: جنگ خبری در حوزه جنگ نرم قرار دارد که گاهی جنگ نرم، همراه با جنگ سخت است مانند دوران هشت سال دفاع مقدس که دشمنان اخبار دروغی را با انگیزه‌های مختلف مانند راه گم کردن، ایجاد اضطراب در رزمندگان و ایجاد روحیه به متجاوزان منتشر می‌کردند که در این جا خنثی کردن این توطئه به عهده خبرنگاران کشور بود.

تولیت آستان مقدس حرم حضرت معصومه (سلام‌الله‌علیها) تأکید کرد: کار خبرنگاری نفس خبر نیست، بلکه کار خبری به ویژه در حوزه دین و ارزش‌های دین و در کشور اسلامی ما، همانند حرکت یک رزمنده در میدان مین است.

آیت الله سعیدی عنوان کرد: خبرنگاران بدون شک دارای علایقی هستند که به جز علایق شخصی، سلایق و گرایش‌هایی دارند که هیچ مشکلی ندارد که خبرنگاران دارای گرایش‌های مختلف باشند، اما وقتی در حوزه فنی و برای کشور خود کار می‌کند، اینجا خط کاری و حرفه ای او و تشخیص اولویت‌ها را باید از رهبری نظام بگیرد.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) دیده بان جایگاه مقدس ولایت فقیه هستند که به نیابت از حضرت ولیّ عصر (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه) به خوبی از عهده ترسیم چارچوب دین و نظام برمی آیند.

امام جمعه قم بیان داشت: خبرنگاران نسبت به محتواها و اولویت‌ها به رهبری نظام توجه داشته باشند و اخبار خود را منتشر کنند؛ شاید خبری نباید در زمان و یا در زمان‌های بعد پخش شود که خبرنگار باید به این موضوع توجه کند.

آیت الله سعیدی با اشاره به روایتی از امام محمد باقر (علیه‌السلام)، تصریح کرد: گاهی خبرنگار، حق انتشار خبری را ندارد، زیرا برخی خبرها خبر نیستند و ارزش خبری ندارند بلکه برای اضطراب جامعه و بهانه دادن به دست بیگانه است که خبرنگار باید به این موضوع توجه داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز