آیت‌الله فاضل‌لنکرانی:

برنامه‌‌ ای مدون از روش تربیتی اسلام تهیه شود

۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۰۸:۵۷:۵۸
کد خبر: ۷۴۸۳۳۲
برنامه‌‌ ای مدون از روش تربیتی اسلام تهیه شود
آیت‌الله فاضل‌لنکرانی گفت: لازم است یک برنامه‌‌ مدون از روش تربیتی اسلام تهیه شود و به خانواده هایی که قصد فرزندآوری را دارند ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم به نقل از دفتر  آیت الله فاضل لنکرانی، وی در دیدار مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم با بیان اینکه اسلام اساس تربیت را از کودکی و از قبل ولادت آغاز می‌‌کند، گفت:این اساس تربیت در اسلام است. یعنی اگر در جهات علمی، معنوی، اخلاقی و تربیتی ما یک برنامه‌‌ریزی دقیق روی کودکان داشته باشیم آینده آنها خیلی محکم و مطمئن خواهد بود.

وی ادامه داد: مرکز فقهی ما تحقیق مفصلی در زمینه احکام کودکان دارد که مفصلترین تحقیق است نه فقط در حوزه شیعه، بلکه در دنیای اسلام.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی  با اشاره به اینکه هیچ دینی مثل اسلام این چنین دقیق نسبت به کودک توجه نکرده است افزود: هیچ قانونی به اندازه‌‌ی قانون اسلام برای کودک برنامه‌‌ریزی نکرده است و این چیزی است که ما از آن غافل هستیم. لذا کودکان این سرمایه‌‌ی اصلیِ خود را همینطور رها کرده‌‌ایم.

وی ادامه داد: مسئولین نظام جمهوری اسلامی بالخصوص کانون پرورش فکری کودکان، باید یک برنامه‌‌ی مدوّن از روش تربیتی اسلام تهیه نموده و به هر خانواده‌‌ای که میخواهد بچه‌‌دار شود ارائه دهند.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی تصریح کرد:صداهایی که بچه می‌‌شنود، حتی در ایامی که در شکم مادر هست، بر روح او تأثیرگذار است، نماز و قرآنی که پدر و مادر در خانه می‌‌خوانند، لقمه حلال یا خدای ناکرده حرامی که خورده می‌‌‌شود، حتی روابط بین پدر و مادر.

وی با بیان اینکه ما فکر می‌‌کنیم بچه تعقل ندارد و نمیفهمد، گفت: اما خیلی عجیب است، حتی تا این قسمت هم اسلام  توجّه داده است که اگر زن و شوهر، بخواهند با هم ارتباط زناشویی برقرار کند مراقب باشند بچه در آن اتاق نباشد، در روایات داریم که این تأثیرگذار است.

وی افززود: در مراسم افتتاحیه انجمن حمایت از بیماران اوتیسم قم گفتم این بیماریها درست است یک علل مادی دارد و این امواجی که در فضا وجود دارد، غذاها و خوراکها تغییر کرده و همه شیمیایی شده ولی برخی از عوامل هم ریشه تربیتی دارد یعنی در انعقاد نطفه کودک، پدر و مادر هیچ توجّه نمی‌‌کنند که مطابق دستورات دینی عمل کنند. بنابراین هنگام ازدواج باید آموزشهای لازم در نحوه ارتباط و برخورد به زوجین داده شود.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی  تصریح کرد:قم ظرفیتهایی دارد که جاهای دیگر ندارد. اگر در مشهد ظرفیت آستان مقدّس امام هشتم(علیه السلام) است، اما این حوزه‌‌ی با عظمت در مشهد نیست، گرچه آنجا هم اساتید بزرگ و حوزه خوبی دارد. باید از ظرفیت حرم مطهر حضرت معصومه(سلام الله علیها) و هم از ظرفیت حوزه و مراکز حوزوی به خوبی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب مراکز پژوهشی بسیار خوبی در حوزه تشکیل شده است گفت: اصلاً سؤالهای روز دنیا در مورد کودک را، کانون پرورش فکری کودکان می تواند از مردم و دانشگاه های داخل و خارج بگیرد و به این مراکز ارسال نماید.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(علیهم السلام) گفت: در مرکز احکام کودکان در هشت جلد 600 صفحه‌‌ای توسط گروه فقه کودک منتشر شده که بزرگترین دایرة المعارف کودک است و همه جهات دینی، فقهی، تربیتی و تمام احکام مربوط به کودکان را مطرح کرده است یا راجع به فرزندخواندگی و راهکارهای ایجاد محرمیّت کارهای زیادی انجام شده و کتابهایی هم منتشر شده است.

وی به دیدارکنندگان پیشنهاد کرد: شما خود را در چارچوب مجموعه‌‌ی اداری خود محدود نکنید؛ دنبال این باشید از آقایانی که در مسائل تربیتی کار کرده‌‌اند، دعوت کنید که بیایند این مباحث تربیتی را در قالب نشستهای علمی مطرح کنند. اگر این کانون بتواند در هر خانه‌‌ای و در برنامه ازدواج جوانان حضور داشته باشد و با ارائه یک دستور العمل مدوّن به زوجهای جوان دستورات اسلام را از یک سال قبل از ولادت کودک تا زمان بلوغ در اختیار آنها قرار دهد تا از کودکان از همان ابتداء کاملاً مراقبت بشود، در آینده نسل بسیار خوبی را خواهیم داشت.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی افزود:ما اکتفا نکنیم به اینکه این کودک در هفت سالگی به مدرسه می‌‌رود و بعد یاد می‌‌گیرد، نه، تا همین هفت سالگی باید بچه را در مسیرهای تربیتی قرار داد.به نظر من این یک کار بسیار اساسی است و ان شاء الله خدا کمکتان کند و بتوانید آن را انجام داده و این کانون قم را الگویی برای همه استانها قرار بدهید.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز