راه اندازی قطار قم کربلا

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۸:۵۲:۴۵
کد خبر: ۷۴۸۷۰۷
راه اندازی قطار قم کربلا
معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم گفت: اقدام های لازم در راستای راه اندازی قطار قم - کربلا در اربعین امسال در خاک ایران صورت گرفته و برای نهایی شدن این طرح، منتظر تقویت زیرساخت های راه آهن در خاک عراق هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، یونس عالی پور در این خصوص گفت: با توجه به جایگاه ویژه ای که آیین اربعین حسینی در فرهنگ تشیع دارد و استقبال چشمگیر مسلمانان در روزهای منتهی به اربعین برای مشرف شدن به کربلا، سال گذشته برای نخستین بار قطار قم - کربلا راه اندازی شد تا گامی در راستای رفاه زائران اربعین برداشته شود.

وی در عین حال اضافه کرد: به دلیل ضعیف بودن زیرساخت های ریلی در قسمت های مختلف مسیر قطار قم - کربلا، مسافران در این سفر با سختی هایی مواجه شدند.

وی تاکید کرد: امسال اقدام های مناسبی برای تقویت زیرساخت های راه آهن در مرز شلمچه و خرمشهر انجام شده و آماده راه اندازی مجدد این قطار هستیم.

عالی پور تصریح کرد: اگر زیرساخت ها در مرز و کشور عراق تقویت و بهسازی نشده باشد، ترجیح می دهیم این طرح امسال اجرایی نشود.

وی با اشاره به این که هنوز در جلسه ستاد اربعین تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ نشده، گفت: باید به همراه مسئولان استان خوزستان بازدید میدانی از زیرساخت ها داشته باشیم تا تصمیم منطقی در این زمینه اتخاذ شود.

طرح اتصال راه آهن خرمشهر به شلمچه و ادامه آن تا شهر بصره و پیوند به راه آهن سراسری کشور عراق در خاک ایران به پایان رسیده اما ادامه آن تا شهر بصره در کشور عراق باید اجرا شود.

با تکمیل این طرح، راه آهن کشور از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه، متصل می‌شود و تحول بزرگی در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر صورت می‌گیرد.

طول خط ریلی قابل ساخت حد فاصل شلمچه - بصره 35 کیلومتر است که باید توسط طرف عراقی ساخته شود.

سال گذشته نخستین قطار مسافربری قم - کربلا، با ظرفیت 360 تن روزهای 8، 10، 11 و 12 آبان ماه از استان قم به مقصد کربلا و در روزهای 19، 20، 21 و 22 آبان ماه از کربلا به سمت قم حرکت کرد.

این قطار مسافران را از قم به شلمچه منتقل کرد و مسافران مسیر شلمچه تا بصره را به دلیل نبود ریل راه آهن در مدت زمان 40 دقیقه با اتوبوس طی مسیر کردند؛ مسیر بصره تا کربلا نیز با قطار انجام شد.

وی در ادامه بیان کرد: توسعه خدمات به زائران و مسافرانی که به قم مشرف می شوند مساله ای مهم و جدی برای دستگاه های اجرایی این استان است و با توجه به این که در نظر داریم تعداد زائران و مسافرانی که هر سال به قم سفر می کنند را به 2 برابر فعلی برسانیم، باید زیرساخت های لازم و کافی در این استان فراهم شود.

معاون استاندار قم افزود: حمل و نقل ریلی به دلیل ایمنی و انضباط مورد توجه و اقبال عمومی مردم است و در چند سال گذشته تلاش های خوبی برای تقویت زیرساخت های آن در استان قم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: کیفیت خدمات برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است، هرچه کیفیت خدمات بیشتر شود، حضور و رضایتمندی مردم بیشتر می شود و در این راستا باید نسبت به توسعه و تقویت زیرساخت ها اقدام شود تا مردم با رضایت خاطر بیشتری از قطار استفاده کنند.

راه آهن قم در حال حاضر 509 کیلومتر خط اصلی، 30 کیلومتر خطوط صنعتی و تجاری و 50 کیلومتر خط فرعی دارد و متشکل از 15 ایستگاه است.

اتصال و ارتباط با خطوط راه آهن اصفهان، اراک و محور جدید و قدیم تهران، ورود و خروج بیش از 28 هزار واگن باری در ماه، ورود و خروج بیش از 15 هزار سالن مسافری در ماه، ورود و خروج روزانه 50 رام قطار مسافری و 30 رام قطار باری و واقع شدن در مرکز کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور از ویژگی های مهم راه آهن قم می باشد.

قرار داشتن ایستگاه راه آهن قم در مرکز شهر در فاصله نزدیک به حرم حضرت معصومه(س) و عبور خط راه آهن از داخل شهر و امکان پیاده سازی TOD و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری در راستای توسعه خدمات شهری از دیگر ویژگی های راه آهن قم است.

 

نظر شما